• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 9 مرداد 1399
کد مطلب : 106308
+
-

تفاهمنامه تأمین منابع مالی احداث خط10 متروی تهران امضا شد

توسعه مترو با سرمایه مالی منطقه22

گزارش
توسعه مترو با سرمایه مالی منطقه22

محمد سرابی- خبر‌نگار

 شبکه حمل‌ونقل عمومی پایتخت تا‌کنون در منطقه22 توسعه چندانی نیافته است و رفت‌وآمد در شمال‌غربی شهر بیشتر با تکیه بر خودرو‌های شخصی انجام می‌شود. شبکه مترو نیز این منطقه را پوشش نمی‌دهد، اما خط10 مترو و پس از آن گسترش 2خط دیگر، می‌تواند بخشی از این مشکل را حل کند؛ نیازی که با بهره از ظرفیت‌های مالی منطقه به تامین نزدیک می‌شود و به همین منظور تفاهمنامه‌ای امضا شد. به گزارش همشهری، شهردار منطقه22 در مراسم امضای تفاهمنامه تامین منابع مالی برای احداث خط10 مترو، گفت: «از برنامه 5ساله اول کشور موضوع حمل‌ونقل عمومی مورد توجه قرار داشته است که سهم حمل‌ونقل عمومی در رفت‌وآمد‌های شهری 75درصد باشد، ولی هم‌اکنون این سهم 49درصد است و در این میان حمل‌ونقل عمومی منطقه22 سهم پایین‌تری نسبت به سایر مناطق دارد.»
علی نوذرپور افزود: «در این سال‌ها قوانین متعددی برای حوزه حمل‌ونقل نوشته شده است. در دولت اول اصلاحات، در حوزه اتوبوسرانی اتفاق خوبی افتاد و قریب به 38درصد ناوگان اتوبوسرانی کشور نوسازی و بالغ بر 20هزار دستگاه اتوبوس در دوره 5ساله وارد ناوگان اتوبوسرانی کشور شد.»
وی تصریح کرد: «در دولت دوم اصلاحات، سیستم حمل‌ونقل ریلی که در تهران و مشهد بود به 8شهر افزایش پیدا کرد. در دولت بعدی بحث مونوریل مطرح شد که طرح اشتباهی بود و در دوره اول آقای روحانی این طرح دوباره به مترو تبدیل شد. امروز ۹شهر و کلانشهر کشور دارای سیستم حمل‌ونقل ریلی هستند، اما متأسفانه در یک دهه اخیر سهم دولت در این حوزه کاهش پیدا کرده است و دولت نقش خود را در تامین منابع برای نوسازی و توسعه حمل‌ونقل عمومی پرداخت نکرده است.» شهردار منطقه۲۲ گفت: «دولت مکلف شده بود که 50درصد هزینه‌های ساخت مترو را بپردازد، اما این موضوع حداقل در تهران محقق نشده است و در تهران کمتر از ۳۰درصد از موظفی خود را انجام داده است.»
نوذرپور با اشاره به موضوع طرح تفصیلی ویژه منطقه۲۲ گفت: «مهم‌ترین مسئله در منطقه تعیین‌تکلیف حوزه شهرسازی بود که در طرح تفصیلی ویژه منطقه22 مبتنی بر ساختار حمل‌ونقل عمومی طراحی و تصویب شده است.»
نوذرپور درباره تامین منابع مالی اجرای طرح احداث خط 10 مترو گفت: «برای اجرای این طرح بحث تامین مالی از اهمیت زیادی برخوردار است. از آنجا که دولت سهم کمتری در ایجاد و توسعه حمل‌ونقل ریلی داشته و دارد باید از منابع در اختیار شهرداری و از مشارکت بخش خصوصی استفاده کنیم».
وی ادامه داد: «سال گذشته با حضور معاون وقت حمل‌ونقل جلساتی درباره ساخت مترو در منطقه22 با ذینفعان برگزار شد. درصورتی‌که الگوی مالی مورد نظر شرکت مترو سریع‌تر تهیه، تصویب و به منطقه ابلاغ شود، ذینفعان مهم منطقه اعلام آمادگی کرده‌اند که بخشی از هزینه‌های احداث یا ایجاد مجتمع‌های ایستگاهی را بر‌عهده بگیرند».
شهردار منطقه22 تصریح کرد: «استفاده از اوراق مشارکت برای خطوط دیگری تصویب شده است که امیدواریم برای اجرای این طرح در نوبت دوم این اوراق برای مترو منطقه22 لحاظ شود».
نوذرپور تأکید کرد: «اولویت اجرای خط10 در منطقه22 ایستگاه کوهسار تا دریاچه است. مطالعات طرح تفصیلی نشان می‌دهد اگر حمل‌ونقل ریلی منطقه22 اجرا نشود، ما شاهد ترافیک سنگین در این منطقه می‌شویم.»

سرمایه‌گذاران منطقه
مدیرعامل راه‌آهن شهری تهران و حومه نیز در جریان امضای این تفاهمنامه بیان کرد: «حدود یک سال گذشته که هنوز طرح جامع حمل‌ونقل ریلی تصویب نشده در مرحله اخذ مصوبات شورای ترافیک استان تهران و شورای‌عالی ترافیک کشور بود، شهردار منطقه۲۲ پیشقدم شد تا سرمایه‌گذاران فعال در منطقه را گرد هم جمع و با آنها مذاکره کند.»
علی امام با بیان اینکه منطقه۲۲ به‌عنوان جدیدترین منطقه شهر تهران شناخته می‌شود و هنوز سرانه‌های خدماتی و ترافیکی تکمیلی ندارد، افزود: «امید است که باتوجه به محدودیت‌های منابع مالی برای ساخت خطوط جدید مترو، با مساعدت و پتانسیل‌های منطقه۲۲ ساخت خط جدید مترو در اولویت قرار گیرد.»
او با بیان اینکه موضوعات مالی و تأمین مالی از ابتدا مورد تأکید شهردار منطقه۲۲ بوده، افزود: «خط10 باید در یک نقطه به خطوط درحال بهره‌برداری اتصال داشته باشد. برای این اتصال 4 گزینه وجود داشت. در نهایت خط۷ متروی تهران در میدان کتاب، انتخاب و حفاری تونل نیز از همین نقطه آغاز خواهد شد.»
خط10 متروی تهران شامل 33ایستگاه و 42کیلومتر است که سهم منطقه22، شامل 10ایستگاه است.

ساخت مترو با منابع مالی منطقه
تفاهمنامه مشارکت میان شرکت مترو و منطقه22 با هدف تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز جهت احداث و راه‌اندازی خط10 متروی تهران طبق طرح جامع ریلی در محدوده منطقه22 شهرداری تهران و از طریق منابع مالی غیرنقد امضا شده است. در این تفاهمنامه، شهرداری منطقه متعهد می‌شود که بخشی از منابع مالی مورد نیاز، شامل عرصه‌های قابل ساخت‌وساز، واحدهای آپارتمانی مسکونی، اداری و تجاری را در اختیار شرکت مترو قرار دهد. عوارض صدور پروانه ساختمانی نیز بخشی از آورده شهرداری محسوب می‌شود. احداث و تجهیز ایستگاه و خط10 متروی تهران، طبق طرح جامع مصوب ریلی در محدوده منطقه است. مدت اجرای این تفاهمنامه یک سال است. در بخشی از این تفاهمنامه آمده:
   شهرداری منطقه22 تهران تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز، شامل عرصه‌های قابل ساخت‌و ساز، واحدهای آپارتمانی مسکونی، اداری و تجاری ازجمله عوارض صدور پروانه ساختمانی مربوط به مجتمع خدمات ایستگاهی متروی وردآورد و همچنین بها و ارزش ملک پلاک ثبتی2412/4 به مساحت 2204مترمربع، به انضمام عوارض صدور پروانه را به‌عنوان آورده متعهد می‌شود.
   شرکت مترو متعهد می‌شود احداث و تجهیز ایستگاه و خط10 متروی تهران، طبق طرح جامع مصوب ریلی در محدوده منطقه22 براساس طرح مصوب شورای‌عالی ترافیک و مطالعات فنی با استفاده از منابع مالی معرفی شده را انجام دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید