• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 8 مرداد 1399
کد مطلب : 106257
+
-

اثر بومرنگی کرونا در آسیا

آغاز روند بازگشت اتباع کشورهای آسیایی از اروپا و آمریکا دولت‌های جنوب شرق آسیا را نگران آغاز موج دوم کرونا کرده است

گزارش
اثر بومرنگی کرونا در آسیا


محمدامین خرمی ـ خبرنگار

با آغاز پروازهای بین‌المللی و ازسرگیری رفت‌و‌آمد بین کشورها، دولت‌های جنوب‌شرق آسیا در حال برنامه‌ریزی برای دفع موج دوم شیوع ویروس کرونا هستند؛ موج دومی که با بازشدن مرزهای اروپا و آمریکا و امکان خروج مردم از این مناطق احتمالا دامن آسیایی‌ها را خواهد گرفت.
چین، هنگ‌کنگ، سنگاپور، تایوان و کره‌جنوبی جزو کشورهایی هستند که توانسته‌اند موج اول کرونا را به‌خوبی کنترل کنند اما طی روزهای اخیر شاهد افزایش شمار مبتلایان بوده‌اند. تقریبا تمامی موارد جدید ابتلا مربوط به افرادی است که از خارج وارد این کشورها شده‌اند. افزایش ناگهانی آمار مبتلایان، زنگ خطر وقوع موج تازه شیوع کرونا را برای این کشورها به‌صدا درآورده‌ است. موج دوم می‌تواند ناشی از بازگشت اتباع کشورهای جنوب شرق آسیا از مناطق پرخطر جهان یعنی اروپا و آمریکا باشد؛ موضوعی که از آن به‌عنوان اثر بازگشتی یا اثر بومرنگی یاد می‌شود.
کری لم، فرماندار هنگ‌کنگ، دیروز در یک نشست خبری افزایش ناگهانی شمار مبتلایان را همچون «بمب» توصیف کرد که می‌تواند تمام اقدامات انجام‌شده از سوی دولت‌های شرق آسیا طی ماه‌های اخیر را بی‌‌نتیجه بگذارد. به نوشته رویترز، خانم لم اعلام کرد که دولت هنگ‌کنگ در حال بررسی گزینه‌های سختگیرانه‌تری برای بازگشت اتباع خود است. اغلب موارد جدید ابتلا در هنگ‌کنگ، مروبط به افرادی بوده که اخیرا از خارج وارد شده‌اند.
در چین، یعنی جایی که ویروس کرونا نخستین‌بار حدود 7‌ماه قبل از آنجا سربرآورد، دیروز 21مورد جدید کرونا به ثبت رسیده که طبق اعلام مقام‌های دولتی 20مورد آنها مسافرانی بوده‌اند که از خارج وارد این کشور شده‌اند و اغلب آنها چینی‌تبار هستند. طبق اعلام دولت چین، تاکنون پروازهای انجام‌شده از مبدأ کشورهای اسپانیا، انگلیس، فرانسه، هلند، سوئیس، آمریکا، مصر، عربستان، امارات و ایران حامل افرادی مبتلا به کرونا بوده‌اند.
در تایوان، 24مورد ابتلا مربوط به کسانی بوده است که در روزهای اخیر از خارج به این کشور رفته‌اند. کره‌جنوبی نیز 44مورد ابتلای جدید داشته که اغلب آنها کره‌ای‌هایی هستند که از اروپا و آمریکا به کشور بازگشته‌اند. سنگاپور نیز روز دوشنبه 17مورد جدید ابتلا داشته که طی ماه‌های گذشته رکوردی تازه محسوب می‌شود. 11نفر از این 17نفر، از خارج وارد سنگاپور شده‌اند.
طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، اروپا و آمریکا جزو بحرانی‌ترین مراکز شیوع کرونا به‌شمار می‌روند و بازگشایی مرزها فرصتی برای گریختن اتباع دیگر کشورها به‌خصوص اتباع کشورهای شرق آسیا که اکنون مناطق امنی به‌شمار می‌روند، از این مناطق به‌دست داده است. در شرایطی که شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی پروازهای خود را به‌طور چشمگیری کاهش داده‌‌اند، افزایش ناگهانی تقاضا در اروپا و آمریکا برای سفر به شرق آسیا باعث رشد ناگهانی قیمت بلیت‌ها شده است. پرواز یک‌طرفه از لندن به هنگ‌کنگ دیروز به قیمت 6هزار و 500دلار فروخته می‌شد. انگلیس جزو کشورهایی است که کرونا بیشترین تلفات را در آن گرفته است. تاکنون بیش از 300هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده‌اند و حدود 46هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.
هنگ‌کنگ از امروز تدابیر تازه‌ای برای کنترل اوضاع اجرا می‌کند. تمامی افرادی که از امروز وارد هنگ‌کنگ شوند، شامل 14روز قرنطینه اجباری خواهند شد. در چین، تمامی افرادی که وارد این کشور شوند، در هتل‌هایی که از قبل تعیین شده، اسکان داده می‌شوند و به‌مدت 14روز قرنطینه خواهند بود. تایوان نیز شرایط قرنطینه 14روزه را اعلام کرده اما از افراد خواسته در خانه خود را قرنطینه کنند. برای افرادی که قرنطینه 14روزه را به‌طور کامل اجرا نکنند، جریمه‌ای سنگین بین 3500 تا 35هزار دلار درنظر گرفته شده است.

اروپایی‌ها؛ نگران موج دوم کرونا
ترس آسیایی‌ها از بازگشت اتباع خود که یا به اروپا سفر کرده‌اند یا ساکن اروپا هستند، بی‌دلیل نیست. دولت‌های اروپایی معتقدند کشورهای این قاره اکنون در آستانه موج دوم کرونا هستند و این دلیلی ندارد جز آغاز موج سفرهای تابستانی بین کشورهای اروپایی.
در بلژیک، دولت ضمن اعلام محدودیت‌‌های تازه، احتمال اجرای تعطیلی‌ سراسری برای دومین‌بار را رد نکرده است. به نوشته روزنامه گاردین، سوفی ویلمز، نخست‌وزیر بلژیک افزایش ناگهانی آمار مبتلایان در این کشور را نگران‌کننده دانسته است. متوسط آمار مبتلایان در بلژیک طی هفته اخیر، افزایش 70درصدی داشته است. همچنین آمار ابتلای روزانه به‌طور متوسط 160نفر بوده که اکنون به 280نفر رسیده است. طبق دستورالعمل جدید دولت، زمان خرید به 30دقیقه کاهش پیدا کرده و افراد باید به‌تنهایی به خرید بروند. گردهمایی‌ها نیز به 10نفر محدود شده است.
در مناطق گردشگرپذیر اسپانیا بار دیگر شرایط وخیم شده است. در منطقه کاتالونیا تنها طی 2هفته 8هزار مورد جدید ابتلا به ثبت رسیده است. این منطقه که مقصد گردشگری بسیاری از اروپایی‌هاست به‌تنهایی نیمی از 16هزار مورد ابتلای اسپانیا طی 14روز گذشته را به‌خود اختصاص داده است. اسپانیا حدود 3‌ماه تعطیلی گسترده اجرا کرد اما با بازگشایی کسب‌وکارها و حضور آزادانه مردم در جامعه، متخصصان بهداشتی این کشور اکنون از آغاز موج دوم کرونا سخن می‌گویند. اسپانیا 4‌ماه قبل در اوج بحران کرونا، در بدترین روز 9200مورد ابتلا به ثبت رسانده بود. افزایش شمار مبتلایان به 6400نفر در روز شنبه گذشته، نگرانی مطرح‌شده از سوی متخصصان بهداشتی این کشور را تأیید می‌کند.
در فرانسه با افزایش شمار مبتلایان در میان جوانان، وزارت بهداشت خواستار اجرای دقیق‌تر دستورالعمل‌های بهداشتی شده است. جوانان فرانسوی در شرایط تعطیلی کافه‌ها و رستوران‌ها، دورهمی‌های خود را به خیابان‌ها آورده‌اند و خیابان‌های مرکزی در اغلب شهرهای بزرگ در روزهای اخر هفته تا پاسی از شب مملو از جوانان است. در آلمان، دولت در مورد آغاز موج دوم کرونا هشدار داده است. آمار ابتلا از متوسط 300نفر در هفته ناگهان به 800نفر افزایش یافته که به گفته مسئولان بهداشتی این کشور نشانه آغاز موج دوم است. برخی حتی می‌گویند آلمان اکنون وارد موج دوم شده است. اروپا بار دیگر می‌تواند به مرکز اصلی بحران کرونا تبدیل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید