• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 8 مرداد 1399
کد مطلب : 106231
+
-

امنیتی‌سازی‌ ایران؛ ماموریت هوک

امنیتی‌سازی‌ ایران؛ ماموریت هوک

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که اخیرا در سفر به خاورمیانه تلاش کرده بود حمایت سران کشورهای عربی را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران جلب کند، این بار با سفر به دو کشور اروپایی درباره همین موضوع رایزنی خواهد کرد. 
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است هوک به استونی و انگلیس می‌رود تا درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران با مقامات این کشور رایزنی کند. تحریم‌های تسلیحاتی ایران براساس برجام، 5سال پس از اجرای توافق هسته‌ای- یعنی از 26مهرماه امسال- لغو می‌شود و آمریکا کارزاری را برای جلوگیری از لغو این تحریم‌ها آغاز کرده است. این اتفاق برای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که کمتر از 100روز دیگر در انتخابات آمریکا سرنوشتش تعیین می‌شود، یک برگ برنده حساب می‌شود. او وعده داده بود که برجام را پاره خواهد کرد و حالا اگر 26مهرماه تحریم‌های تسلیحاتی ایران لغو شود، در فاصله کمتر از دو هفته مانده به انتخابات آمریکا، مشخص خواهد شد برجام بر جای خود باقی مانده و آمریکا بازنده این توافق بوده است. به همین دلیل اطرافیان ترامپ ازجمله مایک پمپئو تلاش حقوقی را آغاز کرده‌اند که جلوی لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران را بگیرند.
مقامات آمریکا استدلال کرده‌اند که از برجام خارج نشده‌اند و می‌توانند در جلسه شورای امنیت علیه لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران رأی دهند. از سوی دیگر برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران سفرهایی را آغاز کرده تا نظر کشورهای عربی و اروپایی را با آمریکا همراه کند. هوک در سفر به قطر گفته بود: «من با رهبران  کشورهای خلیج‌فارس و سراسر جهان گفت‌وگو کرده‌ام. هیچ‌کسی بر این باور نیست که ایران باید بتواند آزادانه جنگ افزارهای معمولی مانند جت‌های جنگی و انواع متعددی از موشک‌ها را خریداری کند. اگر شورای امنیت سازمان ملل نتواند تا ۱۸ اکتبر(26مهر) تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند، ایران خواهد توانست این تسلیحات را آزادانه خرید و فروش کند. تصور کنید که اگر این اتفاق بیفتد، منطقه چگونه به‌نظر خواهد رسید. درگیری‌ها در کشورهایی همچون سوریه و یمن به‌طور حتم شدت خواهد یافت.» چین، روسیه و کشورهای اروپایی عضو برجام حمایت خود را از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران اعلام کرده و گفته‌اند آمریکا عضو برجام نیست که بخواهد در لغو تحریم‌های تسلیحاتی نقش‌آفرینی کند.
در پی تلاش‌های هوک و اظهاراتش درباره خرید تسلیحات از سوی ایران، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفته بود: آقای هوک حرف‌های زیادی می‌زند. حرف‌های مفت می‌زند و از طرف دیگر با توجه به شرایط آمریکا و براساس توهماتی که دارد به یک دوره‌گردی افتاده‌اند.
پیش‌تر سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه به‌دلیل ناکام بودن سیاست فشار حداکثری، آمریکایی‌ها در ۶‌ماه اخیر فشار حداکثری خود را به حد اعلای خود رسانده‌اند، گفته بود: هم‌اکنون، مهم‌ترین هدف آمریکا، بردن مجدد ایران به شورای امنیت است و همه ظرفیت‌ و توان خود را بسیج کردند و این بازی خطرناکی است و اگر ما در این بازی گرفتار شویم، خسارات راهبردی برای ایران خواهد داشت. عراقچی با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفت: براساس برجام تحریم‌های تسلیحاتی در ۲۶ مهر خودبه‌خود لغو می‌شود. آمریکا ماه‌هاست همه توان خود را بسیج کرده تا این تحریم‌ها را دائمی کند و براساس قطعنامه ۱۹۲۹ که به همه کشورها اجازه بازرسی از ایران را می‌داد، این نظام را احیا کند. 
وی گفته بود: یکی از دستاوردهای برجام از بین بردن اجماع امنیتی از سوی آمریکا و اسرائیل بود که به زحمت طی سال‌ها ایجاد کرده بودند. هدف ما در طول ماه‌های گذشته عدم‌شکل‌گیری مجدد این اجماع بود. دو سه بار سعی کردند پرونده ایران را به شورای امنیت ببرند. دو سه بار هم بیرون از شورای امنیت در نشست‌هایی مانند نشست ورشو چنین تلاشی کردند که با آنها هم مقابله کردیم. عراقچی گفته است نباید اجازه دهیم آمریکا ایران را مجددا به عنوان یک تهدید امنیتی معرفی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید