• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 8 مرداد 1399
کد مطلب : 106213
+
-

نیاز به نوسازی 3200 اتوبوس شهری

با شیوع بیماری کرونا، کمبود ناوگان اتوبوسرانی شهرداری تهران بیشتر از هر زمان دیگر به چشم می‌آید

اتوبوسرانی
نیاز به نوسازی 3200 اتوبوس شهری


محمود مولایی ـ خبر‌نگار

 تعداد کم اتوبوس‌های شرکت واحد پیش از شیوع بیماری کرونا در تهران کمتر به چشم می‌آمد تا این روزها که نیاز به اتوبوس‌های جدید بیشتر احساس می‌شود. هم‌اکنون هر اتوبوس نیمی از ظرفیت مسافر را باید در خود جای دهد تا پروتکل‌های بهداشتی با رعایت فاصله‌‌گذاری اجتماعی از انتشار این ویروس جلوگیری کند. اکنون شهر تهران به لحاظ بیماری کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفته و رعایت‌نشدن فاصله‌گذاری‌ها که بخش بزرگی از آن به کمبود اتوبوس‌ها در کلانشهر تهران برمی‌گردد و بخشی به فرهنگسازی بیشتر در کوران کرونا برای مهار آن.
در برنامه توسعه دوم شهرداری تهران پیش‌بینی شده بود که تا پایان سال گذشته پایتخت 9500دستگاه اتوبوس داشته باشد؛ اما تعداد اتوبوس‌های شرکت واحد شهر تهران امروز نزدیک به 5800عدد است، درحالی‌که برآوردها برای بهبود وضعیت اتوبوس‌ها 9هزار عدد است. از 5800اتوبوس 70درصد فرسوده است و با درنظر گرفتن این موضوع، نیاز شهر تهران به اتوبوس شرکت واحد بیشتر از 3200اتوبوس است. حالا اگر اتوبوس‌های فرسوده را درنظر بگیرید، طبق برآورد شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، پایتخت به 7هزار اتوبوس نیاز دارد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران معتقد است که درصورت رسیدگی‌نشدن به این وضعیت تا 6سال آینده 100درصد اتوبوس‌های پایتخت فرسوده شده و از رده خارج خواهند شد. ظاهرا بازسازی اتوبوس‌ها راهگشا نیست و تنها در کوتاه‌مدت پاسخگوی نیاز شهروندان تهرانی است؛ درحالی‌که اتوبوس‌های شهر نیاز به نوسازی دارند. اما چگونه این اتفاق رخ خواهد داد؟

بدون اورهال
تامین منابع مالی در شهرداری تهران و به‌خصوص در شرایط همه‌گیر‌شدن بیماری کرونا نیاز جدی به‌نظر می‌رسد. محمود ترفع پیش‌تر به این موضوع اشاره کرده و گفته بود که با تأمین بودجه و پرداخت منابع مالی در گام نخست به بازسازی اتوبوس‌های فرسوده خواهند پرداخت، اما اکنون که از محل اوراق مشارکت 1500میلیارد تومان به شهرداری تهران اختصاص یافته‌، قرار است در بخش اضافه‌کردن اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی و همچنین بازسازی اتوبوس‌های فرسوده چه اتفاقی رخ دهد؟ از این 1500میلیارد، 500میلیارد تومان به شرکت واحد اتوبوسرانی اختصاص یافته است. شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران پیش‌تر برآورد کرده بود که درصورت تامین منابع مالی 1000اتوبوس خریداری خواهد شد، اما بعد از مشخص‌شدن سهم این شرکت از محل اوراق مشارکت اعلام شد که با 500میلیاردتومان نمی‌شود این تعداد اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه کرد. با این حال، قرار است تمام این مبلغ به خرید اتوبوس یا نوسازی اتوبوس‌های شرکت واحد منجر شود. این در حالی است که خیلی‌ها بر این باور هستند که هزینه اورهال‌کردن اتوبوس‌ها در شرایط نامناسب اقتصادی به‌صرفه‌تر است. برای همین با اورهال‌کردن اتوبوس‌ها می‌توان علاوه بر بهتر‌کردن وضعیت اتوبوس‌های فعلی، از هزینه‌های اضافی هم جلوگیری کرد. البته مدیرعامل شرکت واحد چنین نظری ندارد و معتقد است که با 500میلیارد تومان تنها به نوسازی اتوبوس‌ می‌اندیشد.
پیروز حناچی، شهردار تهران بعد از اختصاص 1500میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت تأکید کرد که در سال‌99 گام‌های جدی در توسعه مترو و ناوگان اتوبوس برمی‌دارند. حالا باید منتظر ماند و دید که شرکت واحد اتوبوسرانی چه اقداماتی در جهت نوسازی اتوبوس‌ برخواهد داشت.

اتوبوس‌های برقی
شورای شهر تهران برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و به‌خصوص در ناوگان اتوبوسرانی گام‌هایی را برداشته است. تأمین اتوبوس‌های ال‌‌آر‌تی یکی از آن گام‌هایی است که تا پایان سال‌99 اجرایی خواهد شد. شورای شهر در یکی از مصوبات امسال خود راه‌اندازی خط سامانه اتوبوس برقی حدفاصل میدان خراسان تا بعثت را از طریق 64دستگاه اتوبوس موجود به‌صورت پایلوت در نظر گرفته‌است. به این ترتیب، قرار است تا پایان سال این اتفاق رخ دهد تا آلودگی اتوبوس‌های دیزلی هم بیشتر از این تهران را درگیر نکند. مجید فراهانی می‌گوید: «پیش‌بینی شده از منابع شهرداری و منابع مصوبات دولتی این اتفاق رخ دهد؛ یعنی 300دستگاه شهرداری تهران از منابع خود و 1650دستگاه هم تعهد دولت با توجه به الزامات مجلس تأمین کند.» 
چندی پیش تفاهمنامه‌ای مابین شهرداری تهران و ایران خودرو منعقد شد که براساس آن قرار است ۱۲۰ دستگاه اتوبوس و ۱۳۰ دستگاه مینی‌بوس تولیدی ایران خودرو دیزل در مدت ۶‌ماه تحویل شهرداری تهران شود. در آنجا همچنین قرار شد ایران‌خودرو زمینه تولید اتوبوس‌های برقی را هم فراهم کند.



در برنامه توسعه دوم شهرداری تهران پیش‌بینی شده بود که تا پایان سال گذشته پایتخت 9500دستگاه اتوبوس داشته باشد؛ اما تعداد اتوبوس‌های شرکت واحد شهر تهران امروز نزدیک به 5800عدد است، درحالی‌که برآوردها برای بهبود وضعیت اتوبوس‌ها 9هزار عدد است. از 5800اتوبوس 70درصد فرسوده شده و با درنظر گرفتن این موضوع، نیاز شهر تهران به اتوبوس شرکت واحد بیشتر از 3200 دستگاه خواهد بود

این خبر را به اشتراک بگذارید