• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 8 مرداد 1399
کد مطلب : 106207
+
-

حاشیه سیاست


رقابت اصولگرایان بر سر دسر و غذا!
عزت‌الله ضرغامی، چهره اصولگرا و رئیس پیشین صدا و سیما در حساب توییتری خود نوشت: «برخی اصولگراها، استاد پیاده کردن آدم‌ها از قطار هستند؛ حتی اگر لازم باشد، یک واگن را هم جدا می‌کنند تا مسئله‌شان حل شود! دلواپس قطاری هستم که فقط واگن رستوران آن باقی مانده و مدعیان و سرخط‌ها، فکر و ذهن‌شان در رقابت بر سر غذا و دسر است.» احتمالا اشاره ضرغامی به انتقاداتی است که طیفی از اصولگرایان علیه طیف دیگر در ارتباط با انتخاب مهرداد بذرپاش به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات مطرح می‌کنند.

  حلوای اصولگرایی را پختند
ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اصولگرای «ایران زمین» ضمن ابراز تأسف از حذف جریان سنتی در جناح سیاسی اصولگرا به نامه‌نیوز گفت: امروز متأسفانه سر این لحاف ملا، دعواست. اینها جای تأسف دارد؛ به‌طوری‌که من دیگر نمی‌توانم افتخار کنم و بگویم یک اصولگرا هستم. زمانی اطلاقِ نام اصولگرایی برایمان مایه افتخار و مباهات بود، اما امروز اینگونه نیست. به نام اصولگرایی کارهایی می‌کنند و نامش را می‌گذارند اصولگرایی؛ درحالی‌که میان ‌ماه من تا‌ ماه گردون، تفاوت از زمین تا آسمان است. درواقع این یک پارادوکس است؛ یعنی رفتار غیراصولگرایانه با تابلوی اصولگرایی. این فعال اصولگرا، گفت: چه آن طیفی که امروز به مجلس راه پیدا کرده به نام اصولگرایی و چه خارج از آن، این جای تأسف است. به‌نظرم حلوای اصولگرایی را پُختند و خرمای آن هم آماده است، حال یک مجلسِ ترحیم هم برای آن بگیرند و پخش کنند، تمام شد و رفت.

  روایتی از توصیه طالقانی به بازرگان
محمد توسلی، دبیرکل نهضت آزادی ایران درباره نحوه انتخاب مهندس بازرگان به‌عنوان نخست‌وزیر به اعتمادآنلاین گفت: در همان چهاردهم بهمن، در جلسه‌ای که برگزار می‌شود به اتفاق آرا همه پیشنهاد می‌کنند که آقای مهندس بازرگان به‌عنوان نخست‌وزیر باشد. آقای مهندس بازرگان همانجا سؤالی می‌پرسند؛ امام حسین به شمر یک شب فرصت داد، به من هم یک روز فرصت بدهید که در این زمینه بررسی کنم. گزارش می‌کنند که آقای خمینی لبخند می‌زند و موافقت می‌کند. آقای مهندس بازرگان در خاطراتشان آوردند که چرا این درخواست را کردند. مرحوم طالقانی در این مشورت به ایشان می‌گوید، من با هم‌صنف‌های خودم آشنا هستم. شما با اینها نمی‌توانید کار کنید، نپذیرید. مهندس بازرگان با شناخت از شرایط انقلاب و مملکت و آن التهاباتی که در آن دوران وجود دارد، احساس مسئولیت می‌کند و می‌گوید: اگر من نپذیرم هیچ‌کسی نیست بپذیرد و انجام این دوره انتقال از نظام استبداد سلطنتی به جمهوری اسلامی امکان‌پذیر نمی‌شود.

  مجلس یازدهم؛ «نماینده محافل خاص»
فیاض زاهد، از فعالان سیاسی در ارزیابی خود از مجلس یازدهم گفته: «من اساسا برای این مجلس هویت مستقل ذاتی قائل نیستم. درواقع کنش‌های این مجلس کنش‌های اصیلی نیست و بیش از آنکه برخاسته از سطح مطالبه‌گری، نیازهای واقعی یا یک نوع تعامل و کنش اصیل سیاسی باشد، از سوی محافل خاصی هدایت می‌شود.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با نامه‌نیوز تصریح کرد: «این محافل نیز بیشتر گروه‌های حاشیه‌ای بانفوذی هستند که مثل گروه فشار عمل می‌کنند؛ اعضای نزدیک به جبهه پایداری و نزدیکان احمدی‌نژاد». زاهد با تأکید بر اینکه «این رویه از سوی حاکمیت هدایت نمی‌شود» گفت: «همانطور که دیدیم فرمایشات رهبری و تذکری که دادند، تلنگری بود که بحث سؤال از رئیس‌جمهور دچار نوعی تعلیق شد.»

  رجوی عضو ساواک بود
سردار اسماعیل کوثری یکی از فرماندهان دوران دفاع‌مقدس و مشاور فرمانده کل سپاه در گفت‌وگویی با مهر درباره عملیات فروغ جاویدان گفت: «مسعود رجوی در سال ۱۳۵۱ می‌بایست اعدام می‌شد اما به‌دلیل همکاری با ساواک، اعدام نشد در صورتی که دیگر اعضای این گروه اعدام شدند. از این زمان به بعد بود که رجوی به ساواک پیوست و مزدور آنها شد. زمانی که ما در غرب در حال مقابله با ضد‌انقلاب بودیم یکی از همرزمان ما به نام اکبر وصالی که یکی از اعضای جدا شده از این گروه و زندانی ساواک در سال ۵۱ بود، به ما می‌گفت که رجوی بسیار قدرت‌طلب است و همه‌‌چیز را برای خود می‌خواهد. این در حالی بود که آن زمان هنوز رجوی به‌ صورت علنی با قانون اساسی انقلاب اسلامی مخالفت نکرده بود. رجوی در تبعیت از آمریکا اقدام به انجام آن عملیات کرد در صورتی که می‌دانست احتمال دارد بیشتر افراد آن کشته شوند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید