• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 8 مرداد 1399
کد مطلب : 106201
+
-

داده‌نمایی از مزایای دوچرخه‌سواری در شهر

سالم می‌مانم چون رکاب‌ می‌زنم

گزارش
سالم می‌مانم چون رکاب‌ می‌زنم

آمار دقیقی از تعداد دوچرخه‌سواران در تهران نیست؛ آنهایی که خیلی از روزها به جای آنکه سوار بر ماشین شخصی شوند و محل خانه تا ایستگاه مترو، اداره یا مراکز خرید را طی کنند، رکاب‌زنان به مقصد می‌روند و برمی‌گردند.
به‌گزارش همشهری، به‌طور مشخص نمی‌توان گفت که روزانه در پایتخت و دیگر کلانشهرها چند نفر دوچرخه‌سواری می‌کنند اما مشاهدات به وضوح نشان می‌دهد که چند ماهی است تعداد دوچرخه‌سواران بسیار بیشتر از قبل شده. آنطور که پیروز حناچی، شهردار تهران اعلام کرده تعداد دوچرخه‌سواران، پس از شیوع کرونا چندین برابر شده و شهروندان شهرهای خیلی از کشورها هم علاقه‌شان به این مُد حمل و نقلی بیش از قبل شده است.
به هرحال دوچرخه یک‌وسیله محبوب و با مزایای فراوان به شمار می‌رود ولی هنوز شهروندان اغلب شهرهای ایران، آنچنان که باید و شاید از آن بهره نمی‌برند. با وجود این، دوچرخه فوایدی هم برای بهبود سلامتی افراد، کاهش آلودگی هوا و ترافیک و این روزها رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی دارد که نمی‌توان به سادگی از کنارشان عبور کرد. اگر می‌خواهید بدانید رکاب‌زدن در این روزهای کرونایی چه مزیت‌هایی به همراه دارد، داده‌نمای (اینفوگرافی) مقابل را از دست ندهید.


وسیله‌ای ایمن برای روزهای کرونایی
زهرا صدراعظم نوری- رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران

دوچرخه وسیله خوبی برای تردد است اما توپوگرافی و جغرافیای هر شهری تعیین‌کننده این است که آیا استفاده از دوچرخه می‌تواند به‌عنوان یک مد حمل‌ونقلی درنظر گرفته شود یا خیر. در شهر تهران امکان اینکه از دوچرخه به‌عنوان یک حمل‌ونقل کامل استفاده شود نیست یعنی به‌دلیل شرایطی که دارد نمی‌توان به‌طور کامل از مبدأ تا مقصد را با دوچرخه طی کرد اما در مسیرهای ممکن، خوب است که استفاده از دوچرخه فرهنگسازی شده و مردم تشویق به استفاده از دوچرخه شوند. با دوچرخه‌های اشتراکی که شهرداری راه‌اندازی کرده می‌توان شهروندان را به استفاده از دوچرخه ترغیب کرد. دوچرخه یک وسیله Safe (ایمن و مطمئن) است و در شرایطی که با شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم می‌تواند در پیشگیری از ابتلای راکب دوچرخه به کرونا مؤثر واقع شود زیرا دوچرخه سطح تماس کمی دارد و راکب با فرد دیگری تماس ندارد. با وجود محدودیت‌هایی که وجود دارد باید در حد توان از دوچرخه استفاده کرد ولی بیش از هر چیز افزایش گرایش مردم به استفاده از دوچرخه، به فرهنگسازی نیاز دارد تا مردم بدانند استفاده از آن وجهه بدی ندارد یا ‌شأن آنها را پایین نمی‌آورد. در کنار این موضوع باید مسیرهای مناسب و ایمن برای تردد دوچرخه‌سواران به خوبی تعبیه شود تا یک راکب دچار خطر و آسیب نشود. اگر مسیر تعریف شده به میزان لازم وجود نداشته باشد، می‌تواند تهدیدی برای راکبان دوچرخه محسوب شود.

دوچرخه به شمال شهر هم می‌آید
سیدحمید موسوی- شهردار منطقه یک تهران


فرهنگسازی و جایگزینی حمل‌ونقل پاک به جای خودرو و ارتقای سطح سلامت جامعه و شهروندان به‌خصوص در شرایط کنونی مبارزه با ویروس کرونا از اهم اهداف اجرای طرح است. مسیرهای اجرا شده در بین مناطق ۲۲ گانه به هم متصل و رینگ  دوچرخه‌سواری اجرا خواهد شد. در سند راهبردی مسیر دوچرخه سواری شهر تهران بر پیاده‌روسازی و اجرای مسیر دوچرخه در معابر شهر تهران به طول ۵۰۰ کیلومتر تأکید شد که سهم منطقه یک از آن ۴۴ کیلومتر بوده است. در این میان، فاز نخست مسیر دوچرخه‌سواری در حدود ۴۴ کیلومتر تا پایان آبان‌ماه سال‌جاری در شمال تهران به اجرا درمی‌آید. این طرح بیشتر در معابر شرقی و غربی منطقه یک که شیب مناسب‌تری دارند اجرا می‌شود و طی انعقاد تفاهمنامه با پلیس راهور، قسمت‌هایی از سواره‌روها و پیاده‌روها ‌با جدول‌گذاری، خط‌کشی، رنگ‌آمیزی و دیگر علائم ترافیکی جداسازی می‌شود. هم‌اکنون 5کیلومتر از این مسیر آماده رنگ‌آمیزی است که تا پایان‌ماه آینده چند کیلومتر دیگر به آن اضافه می‌شود. مسیرهایی در جنوب بزرگراه ارتش، خیابان خندان، خیابان باهنر (از یاسر تا دو راهی دزاشیب)، بخشی از شریعتی، ولیعصر(عج) از زعفرانیه به طرف پارک وی، اجرا شده که عرض این مسیرها از ۱.۵۰ تا ۱.۸۰ متر به‌صورت یک و دوطرفه است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید