• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 8 مرداد 1399
کد مطلب : 106196
+
-

مرحله آخر رزمایش پیامبر اعظم در منطقه عمومی خلیج‌فارس با شلیک موشک‌های بالستیک دوربرد انجام شد

تمرین انهدام ناو آمریکایی در تنگه‌هرمز

انتقال ماکت ناو آمریکایی در ابعاد واقعی به تنگه‌هرمز در روزهای گذشته مورد توجه رسانه‌های دنیا قرار گرفته بود

دفاعی
تمرین انهدام ناو آمریکایی در تنگه‌هرمز


مرحله نهایی رزمایش بزرگ و مشترک پیامبر اعظم۱۴ با مشارکت نیروی دریایی و نیروی هوا فضای سپاه در استان هرمزگان، غرب تنگه‌هرمز و خلیج‌فارس و در زمین، هوا، دریا و فضا برگزار شد. در این رزمایش که پیامی هم به ناو هواپیمابر آمریکایی راهی آب‌های دریای عمان داشت، انهدام یک فروند ناوماکت متهاجم فرضی در خلیج‌فارس تمرین شد. 
در مرحله نهایی این رزمایش یگان‌های موشکی، شناوری و پهپادی نیروی دریایی سپاه و یگان‌های موشکی، پهپادی و راداری نیروی هوافضای سپاه به اجرای عملیات و سناریوهای رزمایش پرداختند. 
در مهم‌ترین بخش از اجرای این رزمایش که از چند روز قبل محل توجه رسانه‌های خارجی و تصاویر ماهواره‌ای قرار گرفته بود، یگان‌های موشکی و شناورهای تندرو با اجرای آتش به وسیله راکت‌اندازها و موشک‌های کروز و همچنین بالگردهای نیروی دریایی سپاه نیز با شلیک موشک کروز، مقابله با ماکت ناو آمریکایی را تمرین کردند. در بخش دیگری از این تمرین، غواصان و تکاوران دریایی نیروی دریایی سپاه نیز عملیات انهدام پل فرماندهی ناو را تمرین کردند. 
هدف اصلی مرحله پایانی رزمایش تهاجم همه‌جانبه و چندلایه به یک فروند ناو هواپیمابر مدل‌سازی شده بود. غواص‌ها نیز پل فرماندهی ناو دشمن فرضی را منهدم کردند. همچنین یک بالگرد ایرانی شلیک موفقیت‌آمیزی به بدنه این ناو داشت. 
ضربه زدن به شناور مهاجم با عملیات‌های تکاوری و گردش قایق‌های تندروی سپاه دور ناو فرضی آمریکایی مرحله دیگر این رزمایش بود. خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا در گزارش خود از تصاویر ماهواره‌ای این ماکت آن را شبیه ناو یواس‌اس‌نیمیتز مستقر در ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین اعلام کرده بود که به‌عنوان هدفی برای آزمایش موشک‌های جدید نقطه‌زن ساحل به دریا استفاده می‌شود. براساس همین گزارش ناو یواس‌اس نیمیتز هفته گذشته از اقیانوس هند وارد آب‌های دریای عمان شد و احتمالا قرار است جایگزین ناو یواس‌اس دوایت آیزنهاور آمریکا در دریای عمان شود.
 ابعاد ماکت ناو هواپیمابر از ناو کلاس نیمیتز کمی کوچک‌تر است. این ماکت 200متر طول و 50متر عرض دارد و تعداد 16ماکت هواپیمای جنگنده روی عرشه آن قرار داده شده است. ابعاد واقعی ناو نیمیتز 300 در 75متر است.  همچنین براساس این گزارش ایران یک‌بار نیز در جریان رزمایشی دریایی در فوریه سال2015 (در جریان رزمایش پیامبر اعظم9 در اسفند93) تمرین مشابهی انجام داده بود. در این گزارش ادعا شده «در آن سال پس از انهدام ماکت ناو آمریکایی، بقایای آن به بندرعباس منتقل شده بود و تصاویر جدید نشان می‌دهد احتمالا همان ماکت پس از بازسازی دوباره برای یک رزمایش دیگر به تنگه‌هرمز منتقل شده باشد.»

رزمایشی سراسر تهاجمی
براساس گزارش روابط عمومی سپاه پاسداران، طی این رزمایش عملیات تهاجمی موشکی، شناوری و پهپادی علیه مواضع دشمن، عملیات مین‌ریزی آفندی و قطع خطوط مواصلاتی شناورهای دشمن فرضی، اجرای عملیات رزم موشکی توسط بالگرد و شلیک موشک‌های ساحل به دریا در مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم سپاه به اجرا درآمد.
فرمانده کل سپاه در حاشیه برگزاری این رزمایش گفت: سیاست‌های ما برای صیانت از منافع حیاتی ملت عزیز ایران دفاعی است، به این مفهوم که ما از ابتدا به هیچ کشوری تهاجم نخواهیم کرد، اما در تاکتیک و عملیات کاملا تهاجمی هستیم. سرلشکر حسین سلامی بر اینکه فضای عمل ما در سطح راهبردی دفاعی است، اما در سطوح عملیات و تاکتیک سراسر تهاجم هستیم، تأکید کرد: آنچه امروز در این رزمایش در سطح نیروهای هوافضا و دریایی به نمایش درآمد سراسر تهاجمی بود. 
او با بیان اینکه در سطح عملیات و تاکتیک هجومی هستیم و ابتکار عمل را به‌دست می‌گیریم، افزود: تهاجم به واحدهای شناور دشمن درصورتی که بخواهند تعرضی به منافع ما داشته باشند، با ترکیبی از عملیات تهاجم‌ موشکی و رزم واحد شناوری در سطح دریا همراه با مین‌ریزی آفندی توسط شناورهای هجومی در این رزمایش به‌نمایش درآمد.


مکث
استفاده از موشک‌های برد بلند بالستیک


سرلشکر غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیا هم با حضور در رزمایش و در جمع فرماندهان نیروهای مسلح گفت: دولت‌های غاصب و فاسدی که طعم تلخ قدرت تهاجمی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در واکنش به تهدیدات و زورگویی‌ها چشیده‌اند، باید منتظر پرداخت هزینه بیشتر گستاخی‌ها و رفتار ریسک‌پذیر خود علیه ملت شریف ایران باشند. همچنین براساس توضیحات سرتیپ عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه و سخنگوی رزمایش، دفاع ضدموشکی بالستیک و کروز در این رزمایش انجام شد و از برخی تجهیزات و سلاح‌های غافلگیرکننده مانند موشک‌های بردبلند بالستیک با قابلیت اصابت به اهداف شناوری متجاوز در دوردست استفاده شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید