• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 8 مرداد 1399
کد مطلب : 106182
+
-

سیلاب‌های تابستانی ادامه دارد

بارش‌هایی که از ابتدای هفته جاری آغاز شده تا آخر هفته ادامه دارد و طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور 17 استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد

گزارش
سیلاب‌های تابستانی ادامه دارد

فاطمه عباسی- خبرنگار

   تداوم بارش‌های تابستانی از ابتدای هفته برخی از استان‌های جنوبی و نوار غربی کشور را درگیر کرد و این بارندگی‌ها تا آخر هفته ادامه دارد. براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور 17 استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، گلستان، خراسان شمالی، سمنان، ارتفاعات زنجان، قزوین، البرز، تهران، مازندران، جنوب و نوار غربی فارس و ارتفاعات هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و خوزستان امروز و فردا رگبار باران و وزش باد شدید را تجربه می‌کنند و وقوع سیلاب‌های ناگهانی و آبگرفتگی معابر و خسارت‌های احتمالی در این استان‌ها دور از انتظار نیست.

خسارت به زمین‌های کشاورزی
در روزهای گذشته ورود سامانه جدید موجب بارش باران و خوشحالی مردم در بسیاری از استان‌ها شد و در برخی استان‌ها نیز مشکلاتی را به ‌وجود آورد. وقوع سیلاب و آبگرفتگی در فارس و خراسان شمالی، قطع راه‌های ارتباطی روستاها در سیستان و بلوچستان و لرستان و تلف شدن دام‌ها براثر صاعقه در کهگیلویه و بویراحمد بخشی از مشکلات باران تابستانی برای شهروندان بود.
روز جمعه و با شروع تغییرات جوی، بارش باران در شهرستان‌های جنوبی و جنوب شرقی فارس موجب سیل، آبگرفتگی معابر شهری و روستایی و قطعی برق در برخی مناطق این شهرستان‌ها شد.
به گفته رحیم‌ آزادی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس براثر بارش شدید و رگباری باران در روز سوم مرداد، شهرستان‌های فسا، کازرون، خفر، فراشبند و لار دچار آبگرفتگی و سیلاب شدند.
 بیشترین خسارت‌ها هم در روستاها و به بخش کشاورزی وارد شده و هنوز برآوردی از میزان خسارت‌ها عنوان نشده است.
مهدی خوبیار، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر فارس نیز بیان می‌کند: امدادگران هلال احمر فارس در چند روز گذشته برای کمک و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان در شهرستان‌های فراشبند و کازرون خدماتی از جمله توزیع پلاستیک، پتو و موکت به آن‌ها ارائه دادند.
اما در روزهای آینده طبق پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی فارس، رگبار باران و وزش باد نسبتا شدید، آبگرفتگی معابر در نیمه جنوبی و غربی این استان را در پی خواهد داشت.
فرید اسماعیل‌زاده، رئیس اداره پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی و اقلیمی اداره‌کل هواشناسی فارس در این باره می‌گوید: این بارش‌ها سبب آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن موقت مسیل‌ها و رودخانه‌ها، برخورد صاعقه و آبگرفتگی موقت جاده‌ها در زمان وقوع رگبار خواهد شد.
وی به شهروندان به‌ویژه عشایر توصیه می‌کند از تردد در حاشیه رودخانه‌ها و حضور در ارتفاعات خودداری کنند و تمهیدهای لازم برای کاهش خسارت به محصولات کشاورزی نیز اتخاذ شود.

آبگرفتگی منازل مسکونی
در استان خراسان شمالی نیز جاری شدن روان‌ آب در شهرستان‌ راز وجرگلان موجب وارد آمدن خسارت‌های زیادی به واحدهای مسکونی شد.
 براتعلی احمدی، رئیس ستاد بازسازی مناطق سیل‌زده راز وجرگلان با بیان اینکه بیشتر منازل مسکونی در شهرستان، خشتی و گلی است، به همشهری می‌گوید: شماری از منازل مسکونی در شهر راز به علت آبگرفتگی دچار نم‌زدگی شد و ۱۲منزل به علت آبگرفتگی توسط نیروهای هلال احمر تخلیه شد.
وی اضافه می‌کند: هم‌اکنون رسوب‌برداری از برخی جاده‌های شهرستان رازوجرگلان در حال انجام است و همزمان کارشناسان جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن به برآورد خسارت‌های ایجادشده در بخش کشاورزی و مسکن شهرستان می‌پردازند.
مهری هاشمی دوین، رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی خراسان شمالی نیز آخر هفته این استان را بارانی گزارش می‌کند و می گوید: پنجشنبه و جمعه این هفته، سامانه بارشی جدید استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد که سبب بارندگی در مناطق مختلف خواهد شد.

بسته شدن راه‌های ارتباطی
بالا آمدن آب رودخانه چولهول براثر بارش‌های چند روز گذشته در پلدختر استان لرستان باعث شد این شهرستان نیز در دومین ماه تابستان دچار سیلاب شده و راه ارتباطی 8 روستا بسته شود.
به گفته رئیس ستاد مدیریت بحران لرستان، راه ارتباطی روستاهای گل‌گل علیا، باغ گل‌گل، کلک‌بیشه قهرمانی، کلک‌بیشه صید محمدی، کلک‌بیشه طولابی، کلک‌بیشه اسد، کلک‌بیشه حیات‌خان و کلک‌بیشه دم‌ژلاب براثر بالا آمدن آب رودخانه و شکسته شدن پل مسدود شد.
مهدی پازوکی به همشهری می‌گوید: بارش شدید و غیرمنتظره باران و وزش باد همچنین خسارت‌هایی را به میانکوه شرقی بخش معمولان از توابع شهرستان پلدختر وارد کرد. این بارش‌ها به صورت یک‌دفعه‌ای و رگباری در پلدختر اتفاق افتاد و علی رغم قطعی هرگونه ارتباط با میانکوه شرقی، نیروهای امدادی بلافاصله عازم منطقه شدند.
وی اضافه می‌کند: خوشبختانه روز دوشنبه با احداث پل همه راه‌های ارتباطی بازگشایی شد و اکنون مشکلی در این زمینه وجود ندارد. طبق برآوردی که انجام شده نیز در حدود 5 میلیارد و 140میلیون تومان خسارت به بخش‌های مختلف وارد شده که اغلب این خسارات به حوزه کشاورزی و محصولات باغی بود.
پازوکی درباره بارش‌های احتمالی در روزهای آینده می‌گوید: طبق هشدار هواشناسی در این استان، آخر این هفته امکان ناپایداری جوی وجود خواهد داشت که همراه با بارش‌های پراکنده و رعد و برق و لغزندگی جاده‌ها است.
 تمامی تمهیدات اندیشیده شده‌ و به کشاورزان و شهروندان نیز هشدارهای لازم داده شده تا خسارت‌ها با حداقل برسد.
 
علاوه بر بارندگی در استان‌های نوار شمالی و غربی کشور، از امروز تا چند روز آینده، وزش باد‌های شدید در شمال سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان جنوبی و شرق کرمان نیز پیش‌بینی شده است. همچنین طوفان گردوخاک در شهر زابل احتمال آسیب به برخی تجهیزات شهری، گلخانه‌ها و سازه‌های موقت را نیز در پی خواهد داشت.
 طبق گزارش سازمان هواشناسی، در روز‌های پایانی هفته، کاهش محسوس۶ تا  ۸درجه‌ای دما در نوار شمالی، اردبیل، خراسان شمالی و خراسان رضوی نیز پیش‌بینی می‌شود و بر اساس توصیه‌های هواشناسی مردم باید همچنان از حضور در مسیر رودخانه‌ها پرهیز کنند.  

 وقوع سیلاب و آبگرفتگی در فارس و خراسان شمالی، قطع راه‌های ارتباطی روستاها در سیستان و بلوچستان و لرستان و تلف شدن دام‌ها براثر صاعقه در کهگیلویه و بویراحمد بخشی از مشکلات باران تابستانی برای شهروندان بود

طبق گزارش سازمان هواشناسی، در روز‌های پایانی هفته، کاهش محسوس۶ تا  ۸درجه‌ای دما در نوار شمالی، اردبیل، خراسان شمالی و خراسان رضوی نیز پیش‌بینی می‌شود

رنج طغیان‌های «کاجو» برای حاشیه‌نشینان
مشکلات روستاهای حاشیه رودخانه کاجو در شهرستان قصرقند با وجود طغیان‌های دائمی  و بسته شدن دائمی راه ارتباطی اصلی تمام‌شدنی نیست
مریم سرخوش- خبرنگار

 تابستان‌های بارانی در چند سال اخیر مردم ساکن در جنوب سیستان‌وبلوچستان به‌ویژه روستاهای قصرقند را با مشکلات زیادی مواجه کرده است؛ باران‌های موسمی اقیانوس هند در فصل گرما که هر سال با طغیان رودخانه کاجو همراه می‌شود و راه ارتباطی برخی روستاهای حاشیه‌ای رودخانه را می‌بندد. این بارش‌ها از ابتدای هفته ‌جاری هم باعث طغیان دوباره کاجو و قطع راه ارتباطی برخی روستاهای قصرقند شد.
گلایه‌های مردمی هم در این باره فراوان است و عنوان می‌کنند که بارندگی‌های چند روز پیش که منجر به آبگرفتگی این رودخانه عظیم شده زندگی را برای مردم جنوب استان مختل و آنها را برای تهیه مایحتاج زندگی روزمره با سختی مواجه کرده است. هرچند خودشان این بارش‌ها را رحمت الهی می‌دانند، اما بسته شدن راه‌های ارتباطی روستا به روستا و حتی دسترسی به خود شهرستان قصرقند گذران زندگی را برای آنها سخت می‌کند. آنها معتقدند که مسئولان به خواسته‌های اولیه‌شان برای تامین یک راه ایمن توجهی ندارند و همین جاده‌ کنار رودخانه را تکمیل نمی‌کنند تا روستاییان با بارش‌های ناگهانی فصول گرم و سرد سال یک مشکل تکراری را دائم تجربه نکنند.
فرماندار قصرقند دراین باره می‌گوید: امسال رودخانه کاجو برای بیست‌وششمین بار متوالی طغیان کرده است. سامانه «مونسون» در جنوب سیستان‌وبلوچستان بارش شدید باران، رگبار، تند و باد شدید و لحظه‌ای را برای شهرستان قصرقند به دنبال دارد که این موضوع خسارت‌های زیادی را برجای می‌گذارد.
رحیم‌بخش پاک‌اندیش می‌افزاید: طی روزهای گذشته هم راه ارتباطی تعدادی از روستاهای این شهرستان براثر همین بارش‌ها بسته شد که البته نیروهای امداد و نجات در منطقه مستقرند و دستگاه‌های امدادی و خدماتی هم برای هرگونه حوادث ناشی از آبگرفتگی معابر روستاها و شهرستان قصرقند و اسکان آسیب‌دیدگان در آماده‌باش کامل به ‌سر می‌برند.

رفع مشکلات به شرط تامین بودجه
همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با همشهری از بسته شدن مسیر 23روستا براثر طغیان رودخانه کاجو از ابتدای هفته جاری خبر می‌دهد و می‌گوید: طغیان این رودخانه در طول سال مشکلاتی را برای روستاهای حاشیه‌ای کاجو به‌وجود می‌آورد. اکنون هم به دلیل شیب قابل‌توجه و طغیان آب مسیر ارتباطی اصلی این روستاها بسته شده و تا فروکش نکردن آب باز نخواهد شد، اما راه‌های فرعی برای امدادرسانی و تردد روستاییان وجود دارد. البته دی ماه سال گذشته هم ما با طغیان رودخانه مواجه بودیم که طی یک هفته آب خالی و مسیر باز شد.
عباسعلی ارجمندی می‌افزاید: شبکه برق، آب و مخابرات این مناطق وصل است و آذوقه مورد نیاز از سوی هلال احمر و مدیریت بحران به منطقه ارسال می‌شود. هرچند آبگرفتگی معابر و منازل را نداریم، اما روز گذشته یک تیم امدادرسانی به این روستاها اعزام شد که تا پیش از عید قربان مشکلات مردم را برطرف کند.
ارجمندی با تاکید براینکه پیش از وقوع بارندگی‌ها اخطاریه‌ها به مردم داده می‌شود، بیان می‌کند: بارندگی‌های رگباری جنوب استان از ‌9 تیرماه آغاز شده و به‌صورت متناوب تاکنون ادامه داشته است. در این مدت و قبل از وقوع بارش‌ها، اطلاعیه‌ها و هشدارهای لازم به اعضای ستادهای پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان و شهرستان‌ها برای در نظر گرفتن تمهیدات لازم و اعلام توصیه‌های احتیاطی به عموم مردم برای جلوگیری خسارت‌ها‌ داده شده‌ است و تاکنون گزارشی مبنی بر خسارات جانی بر اثر سیلاب و صاعقه نداشته‌ایم. البته برخی بارندگی‌ها نیز ممکن است به صورت نقطه‌ای و خارج از محدوده ایستگاه‌های هواشناسی باشد که موجب طغیان رودخانه شود. در این خصوص هم همواره توصیه‌های لازم برای عدم تردد در حاشیه رودخانه‌ها ارائه می‌شود.
وی تاکید می‌کند: برای رفع این مشکل، مادامی که بحث باران و طغیان رودخانه وجود دارد، باید زمینه برقراری راه‌های فرعی روستاها تا شهر را در شرایط کنونی فراهم کرد و البته برای احداث چند دستگاه پل باید بودجه آن تامین شود.
چندی پیش سرپرست راهداری سیستان وبلوچستان بودجه مورد نیاز برای بازگشایی راه‌های ارتباطی قصرقند به کاجو با دربرگیری 30 روستا را 98 میلیار تومان اعتبار عنوان کرده بود که ارجمندی در این باره هم می‌گوید: مسئولان استانی اقداماتی را برای تامین این اعتبار انجام می‌دهند، اما در کنار آن اقداماتی را برای رفع مشکلات راه‌های ارتباطی این منطقه در نظر داریم و از سوی دیگر در حال رایزنی‌ با ادارات و نهادهای مختلف برای تامین بخشی از بودجه مورد نیاز احداث پل‌های بزرگ در مسیر این رودخانه هستیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید