• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 8 مرداد 1399
کد مطلب : 106166
+
-

رکوردشکنی دوباره فوتی‌های کرونا: مرگ 235 نفر در 24ساعت گذشته

تهران وارد وضعیت قرمز شد

تعداد موارد بستری روزانه در کشور به دوران اوج پیک بیماری در اسفند نزدیک شده است / محدودیت‌های کرونایی تهران تمدید شد

235فوتی بر اثر کووید-19و ورود تهران به وضعیت قرمز تازه‌ترین خبرهایی است که وضعیت پیش رو را نگران‌کننده و نیازمند سخت‎‌گیری‌های بیشتر نشان می‌دهد.
به گزارش همشهری، هفته گذشته خبرهای متعددی درباره افزایش شمار بیماران مبتلا به کووید-19در تهران منتشر شده، از 600بستری در روز گرفته تا فشار بی‌سابقه بر بیمارستان‎‌ها و کادر درمان. با وجود این تهران در هفته‌های اخیر به‌رغم افزایش آمار مبتلاها همچنان در شمار شهرهای در «وضعیت هشدار» (یک پله پایین‌تر از وضعیت قرمز) قرار داشت. وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد پایتخت وارد وضعیت قرمز کرونا شده است. سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تهران به‌عنوان پرجمعیت‌ترین و پرترددترین استان کشور برای نخستین بار بعد از خیز اول بیماری در وضعیت قرمز قرار گرفت که امیدواریم اعمال محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌ها جدی‌تر تلقی شود.

افزایش نگران‌کننده آمار بستری‌ها
به گفته او تعداد موارد بستری روزانه در کشور به دوران اوج پیک بیماری در اسفند نزدیک شده است و وضعیت شیوع بیماری در کشور و جهان رو به افزایش و نگران‌کننده است. او گفت: به‌طوری که بیش از ۱۶ میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا شده‌اند و حدود ۶۴۰ هزار نفر نیز به‌دلیل این بیماری جان باخته‌اند. ‌همه‌گیری در جهان چنان در شتاب است که در 6 هفته گذشته تعداد کل موارد ابتلا دو برابر شده است.
آنطور که لاری می‌گوید از 6 تا ۷ مرداد ۱۳۹۹، دو هزار و ۶۶۷ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۶۸۷ نفر از آنها بستری شدند و ۲۳۵ بیمار کووید-۱۹ دیگر در یک روز جان خود را از دست دادند. مجموع جانباختگان این بیماری در ایران به ۱۶ هزار و ۱۴۷ نفر رسید.
 هم‌اکنون ۳۹۰۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. او همچنین در تشریح استان‌های در وضعیت قرمز گفت: استان‌های تهران، مازندران، گلستان، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، خراسان رضوی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، لرستان و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های آذربایجان غربی، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، یزد، گیلان و قم هم در وضعیت هشدار قرار دارند.
لاری با بیان اینکه 3 استان به استان‌های قرمز کشور اضافه شده است، افزود: هم‌اکنون ۱۵ استان در وضعیت قرمز و ۱۱ استان در شرایط هشدار قرار دارند.

تمدید محدودیت‌های کرونایی تهران
همزمان با اعلام وضعیت قرمز در پایتخت، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران اعلام کرد با توجه به تمدید محدودیت‌های اعمال‌شده توسط ستاد کرونای استان تهران، این محدودیت‌ها حداقل تا پایان هفته آینده برقرار و بر همین اساس برگزاری نمایشگاه، مجمع عمومی و تجمعات همچنان ممنوع خواهد بود.
علیرضا زالی، شرایط تهران را به لحاظ شیوع کرونا سخت و شکننده توصیف کرد و گفت: تمامی تجمعات و برپایی نمایشگاه در تهران اقدامی پرمخاطره تلقی می‌شود و مردم به جز زمان‌هایی که کارهای ضروری دارند نباید از خانه خارج شوند.
علیرضا زالی با اعلام شیوع گسترده کرونا تأکید کرد: برپایی هرگونه نمایشگاه در تهران ممنوع است و همه تجمعات از پیش اعلام شده باید لغو شود. محدودیت‌های اعمال شده توسط ستاد کرونای استان تهران، دست‌کم تا پایان هفته آینده برقرار است.
این محدودیت‌ها شامل تعطیلی دانشگاه‌ها، مدارس، مدارس شبانه‌روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبانسراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها و همچنین سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و مساجد است. همچنین مراکز سرپوشیده‌ای مانند باشگاه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، ‌کافه‌ها و رستوران‌ها اجازه فعالیت ندارند و رستوران‌ها تنها می‌توانند غذا به‌صورت بیرون‌بر داشته باشند. ستادملی کرونا در تهران ازمردم خواسته خریدهای روزمره را تا جایی که می‌توانند به‌صورت آنلاین انجام بدهند و از خانه خارج نشوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید