• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 7 مرداد 1399
کد مطلب : 106157
+
-

انتشار مجموعه اشعار کودک 4ساله

انتشار مجموعه اشعار کودک 4ساله

نخستین کتاب شعر جان کیتس، شاعر برجسته مکتب رمانتیسم در ۲۱ سالگی‌اش منتشر شد؛ مری شلی ۱۸ ساله بود که نوشتن فرنکنشتین را شروع کرد. اما هر دوی این دستاوردهای جوانی با ظهور جدیدترین ستاره شعر انگلیس بسیار کوچک می‌نماید: ندیم شَما سورگن 4 ساله به تازگی برای کتاب شعرش قرارداد بسته است. به گزارش گاردین، اشعار ندیم از بازگشت به خانه («دستکش‌هایمان را درمی‌آوریم / کفش‌هایمان را درمی‌آوریم / آنها را در جایی که قرار است باشند می‌گذاریم. / احساس شجاعتت را کنار می‌گذاری / زیرا در خانه چیزی نیست که از آن بترسی.») تا عشق («همه عشق دارند / حتی آدم بدها») گسترده‌اند.
 این شاعر خردسال در «آدم بدها» زندگی درونی آدم‌های شرور را بیشتر مورد کاوش قرار می‌دهد: «آدم بدها دوست‌های بدشان را دوست دارند / حتی آنهایی که خیلی بد هستند / ممکن است پلیس دستگیرشان کند / اما آنها همچنان همدیگر را دوست خواهند داشت.»
ندیم را برنده امسال جایزه اورول کشف کرد، کیت کلنشی شاعر و معلم که یاسمن شَما، مادر ندیم را در یک سخنرانی ادبی در دانشگاه ریدینگ در جریان علاقه‌ای مشترک به آموزش شعر به پناهجویان ملاقات کرد. کلنشی شروع به اشتراک‌گذاری برخی از اشعار او در رسانه‌های اجتماعی کرد و ساندی ‌تایمز و اسکای نیوز با او مصاحبه کردند.حالا ندیم برای کتابش با انتشارات واکر بوکز قرارداد بسته که تابستان آینده منتشر خواهد شد. دنیس جانستون برت، مدیر اجرایی واکر، گفته است تعجب می‌کند که چطور یک فرد به این کم سن و سالی می‌تواند چنین اشعار پراحساسی بنویسد. او گفته است: «این شعرها درباره احساسات مهمی نظیر عشق و تنهایی صحبت می‌کنند و ندیم بهترین کلمات را برای نوشتن آنها انتخاب کرده است. آنها ساده، الهام‌بخش و خردمندانه‌اند.»
کلنشی گفت لقب «شاعر 4 ساله» که به ندیم داده باعث شده او به‌طور ترسناکی زودرس و استثنایی به‌نظر برسد، اما در واقع آنطور که مادرش در مصاحبه با اسکای نیوز اعلام کرده، او هنوز در حال یادگیری خواندن و نوشتن است و شعرهایش را برای مادرش دیکته می‌کند.
کلنشی گفت: «من شعرها را به این خاطر که شبیه کارهای بزرگسالان بود در توییتر منتشر نمی‌کردم. بلکه به این دلیل آنها را به اشتراک می‌گذاشتم که کاملا کودکانه نوشته شده بودند. ندیم این توانایی نادر را دارد که 4ساله بودن را به تصویر بکشد. هر کدام از اشعار او به‌طور مجزا هزاران نفر را در توییتر متحیر کرده اما این شعرها اگر کنار هم باشند حتی از این هم بهتر عمل می‌کنند، چون دنیای کاملی پر از شور و هیجان و آغوش می‌سازند. این کتاب، اثری استثنایی برای سهیم شدن با یک کودک خواهد بود.» قرارداد انتشار این کتاب، ندیم را به یکی از جوان‌ترین نویسندگان تاریخ معامله کتاب تبدیل خواهد کرد. براساس رکوردهای جهانی گینس، جوان‌ترین نویسنده زنی که اثر خود را منتشر کرده دوروتی استریت است که در سال۱۹۶۲ و در 4 سالگی کتاب «جهان چگونه آغاز شد» را نوشت. این کتاب سال۱۹۶۴ وقتی او 6 ساله بود منتشر شد. رکورد جهانی گینس برای جوان‌ترین مرد نویسنده که کتاب خود را منتشر کرده متعلق به تاناوانا سِراسینگ سریلانکایی است که زمان انتشار کتابش «هله هوله» در ژانویه۲۰۱۷  4 سال و ۳۵۶ روز سن داشت و کتابش را تنها در 3 روز نوشت.خود ندیم هم برای قرارداد کتابش هیجان‌زده است. او می‌گوید: «نوشتن شعر به‌خصوص درباره طبیعت را دوست دارم. خوشحالم که شعرهایم در یک کتاب خواهند بود. وقتی شعرهایم در یک کتاب قرار بگیرند می‌توانم یک نسخه از آن داشته باشم؟»

این خبر را به اشتراک بگذارید