• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 7 مرداد 1399
کد مطلب : 106154
+
-

رسانه اجتماعی و نوجوانان

رسانه اجتماعی و نوجوانان

منصوره میرزاده_روانپزشک کودک


امروزه رسانه‌های اجتماعی نقش بزرگی درفرهنگ نوجوانان دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد 90درصد نوجوانان 13تا17ساله از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. در واقع 75‌درصد گزارش می‌دهند که حداقل یک پروفایل رسانه اجتماعی فعال دارند و 51درصد گزارش می‌دهند که حداقل روزانه به رسانه‌های اجتماعی رجوع می‌کنند. دوسوم نوجوانان دارای تلفن همراه و قابلیت‌های اینترنت هستند. همچنین به‌طورمتوسط نوجوانان تقریباً 9ساعت از شبانه‌ روز آنلاین هستند که این شامل تکلیف منزل نیست. جنبه‌های مثبتی در رسانه‌های اجتماعی وجود دارد، اما خطرات احتمالی را هم نباید نادیده گرفت. مهم است که والدین به نوجوانان خودکمک کنند تا از اینترنت به‌طورآگاهانه استفاده کنند. مزایای بالقوه رسانه‌های اجتماعی شامل موارد زیراست: 
ارتباط با دوستان و همسالان، ملاقات با دوستان جدید با علایق مشترک، یافتن جمعیت‌های خیریه وحمایت از آنها و...
روش‌های بسیاری برای کمک به فرزند شما وجود دارد تا یاد بگیرد از رسانه‌های اجتماعی مسئولانه و متعهدانه استفاده کند. صحبت با فرزندتان درباره استفاده از رسانه‌های اجتماعی و قوانین خانواده، ازجمله عواقب ناشی از استفاده بیش ازحد یا استفاده نامناسب و اینکه آیا شما نظارت بر فعالیت‌های آنلاین آنها خواهید داشت، حائز اهمیت است، بسته به سن و میزان بلوغ فرزندتان، پیشنهادهای زیر را درنظر بگیرید: دوست شدن و دنبال کردن حساب‌های صفحات اجتماعی فرزندتان با توافقی مبنی براینکه آیا شما می‌خواهید برای آنها پست ارسال کنید یا خیر و آیا به پست‌های آنها پاسخ خواهید داد یا خیر. توافق بر سر زمان‌های استفاده از وسایل الکترونیک و فضای مجازی، مانند «استفاده نکردن سرمیز شام‌»، «‌یادراتاق خواب» یا «بعد از زمان معینی از روز» یا «استفاده نکردن از رسانه‌های اجتماعی تا زمانی که تکالیفش را انجام نداده است».
اطمینان از فعال بودن تنظیمات حریم خصوصی برای محدودکردن دسترسی به اطلاعات شخصی، آموزش به نوجوانان برای به اشتراک نگذاشتن نام کامل، نشانی، شماره تلفن، گذرواژه‌ها وشماره حساب بانکی یا کارت اعتباری. همچنین سرویس‌های مکان‌یاب موبایل باید «خاموش» باشد. علاوه بر این از برنامه‌هایی که دسترسی اینترنت به سایت‌های نامتناسب با سن را محدود می‌کنند، استفاده شود.
اگر احساس می‌کنید نوجوان شما بیش ازحد وقت خود را صرف رسانه‌های اجتماعی می‌کند یا درگیر رفتارهای پرخطر است، با روانپزشک کودک و نوجوان، روانشناس کودک یا مشاورخانواده صحبت کنید. آنها می‌توانند به شما و فرزندتان درساختن قوانینی ایمن و مناسب درمورد استفاده ازرسانه اجتماعی کمک کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید