• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 7 مرداد 1399
کد مطلب : 106142
+
-

گزینه شماره یک معاونت بایدن

گزینه شماره یک معاونت بایدن

شانس کامالا هریس، سناتور رنگین‌پوست آمریکایی برای انتخاب به‌عنوان معاون جو بایدن از تمامی گزینه‌های دیگر بالاتر رفته و به‌نظر می‌رسد بایدن به‌زودی او را به‌عنوان معاون خود معرفی خواهد کرد.
به گزارش هیل، در این صورت هریس، سناتور کالیفرنیا به نخستین زن سیاهپوست با تبار بومیان آمریکا تبدیل خواهد شد که به چنین پستی می‌رسد. او سال گذشته یکی از نامزدهای حزب دمکرات در انتخابات درون‌حزبی برای انتخاب نامزد نهایی ریاست‌جمهوری بود و در مناظرات در مقابل بایدن می‌ایستاد.

انتخاب هریس، بیش از اینکه اهداف انتخاباتی داشته باشد، محصول فشارهایی است که روی بایدن وجود دارد تا رویکردی جدید در انتخاب معاون خود داشته باشد. از مدت‌ها پیش گفته می‌شد که معاون بایدن باید یک زن با ارتباط نزدیک با اقلیت‌های آمریکا باشد و به همین‌خاطر گزینه‌های مطرح‌شده هم چنین ویژگی‌هایی داشتند. با این حال به‌نظر می‌رسد که شانس هریس از تمام آنها بیشتر است.
یکی از نزدیکان قدیمی بایدن درباره انتخاب هریس گفته است: «با توجه به شناختی که از بایدن دارم، کامالا بهترین گزینه برای اوست. نظرات سیاسی آنها به هم نزدیک است. هر انتخابی به‌جز او غافلگیرکننده خواهد بود و از دیدن یک نفر دیگر به‌عنوان معاون بایدن شوکه خواهم شد. چنین کاری (انتخاب فرد دیگری به‌جز هریس) می‌تواند برای بایدن پرریسک باشد.»
در صورتی که بایدن هریس را انتخاب نکند، شانس افرادی مانند سناتور الیزابت وارن و یا سوزان رایس، مشاور امنیت ملی سابق دولت پیشین بالا می‌رود. بایدن شخصا هر دو زن را می‌شناسد و ارتباط دوستانه‌ای با آنها دارد. وارن هم همچون هریس در انتخابات درون‌حزبی دمکرات‌ها رقیب بایدن بود.
یک منبع نزدیک به بایدن گفته است که نامزد دمکرات‌ها، کارن باس نماینده سیاهپوست کنگره و رهبر کمیته سیاهپوستان مجلس نمایندگان را هم مدنظر دارد و می‌خواهد در روزهای آخر تصمیم‌گیری‌اش، شرایط انتخاب او را هم بررسی کند. باس به طیف پیشروهای حزب نزدیک است. این بخش از حزب، علاقه شدیدی به شکست ترامپ دارد اما چندان روابط گرمی با بایدن ندارد.
برخی استراتژیست‌های دمکرات البته معتقدند که جو بایدن باید برای معاونت خود، ‌شخصی را خارج از دایره امنش انتخاب کند. کریس ستزر در این‌باره گفته است: «جو بایدن به بخش میانه‌رو و امن حزب دمکرات تعلق دارد. در نگاه اول به‌نظر می‌رسد که او باید شخصی را از همین طیف انتخاب کند اما این کار کاملا اشتباه است. پایگاه اصلی هواداران دمکرات‌، نه میانه‌رو که پیشرو هستند و بایدن باید کسی را انتخاب کند که توانایی به‌هیجان‌آوردن و تحریک این افراد را داشته باشد.»
در انتخابات سال2016 هیلاری کلینتون در ابتدا می‌خواست سناتور وارن را انتخاب کند اما در نهایت سناتور تیم کین را انتخاب کرد. بسیاری از استراتژیست‌ها معتقدند که کین، انتخاب امن کلینتون بود و به همین‌خاطر نتوانست کمک زیادی به او کند.
نامزدهای ریاست‌جمهوری معمولا در انتخاب معاون خود، افزایش شانس پیروزی خود را درنظر می‌گیرند و گاهی مشخصا فردی را به‌عنوان معاون خود معرفی می‌کنند که بتواند آرای زیادی را همراه خود کند. هم‌اکنون برخی کارشناسان معتقدند با توجه به پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌ها، او رویکرد انتخاباتی برای انتخاب معاون خود ندارد.
نظرسنجی‌ها به‌صورت مستمر به نفع بایدن هستند و در نظرسنجی‌های معتبر در سطح ملی، اختلاف او با ترامپ رئیس‌جمهور و نامزد نهایی حزب جمهوریخواه در انتخابات آبان، دورقمی است. هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، نتایج نظرسنجی‌ها بیشتر از گذشته برای ترامپ ناامیدکننده می‌شود و رأی بایدن در ایالت‌هایی بالا می‌رود که سال گذشته تصور آن هم غیرممکن بود. برای نمونه، در آخرین نظرسنجی سی‌ان‌ان در ایالت‌های کلیدی آریزونا، فلوریدا و میشیگان، بایدن با فاصله معناداری پیش است. در این نظرسنجی بایدن در فلوریدا 51 به 44، در آریزونا 49 به 45 و در میشیگان 52 به 40درصد از ترامپ پیش است. ترامپ در انتخابات سال2016 در تمامی این ایالا‌ت برنده شد. یکی از عوامل افت محبوبیت ترامپ، سوءمدیریت او در مهار همه‌گیری کرونا در آمریکا بوده است. علاوه بر آن، رویدادهای غیرمنتظره هم به نفع بایدن در آمریکا روی می‌دهند و انتشار ویدئویی از ویران‌شدن بخشی از دیوار مرزی با مکزیک در توفان، به‌صورت نمادینی یکی از بزرگ‌ترین اقدامات ترامپ را زیر سؤال برده است. ساخت دیوار مرزی با مکزیک برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی، یکی از وعده‌های اصلی انتخاباتی ترامپ بود و حالا ویرانی بخشی از آن در توفان، آن هم در زمانی که گفته می‌شود ترامپ اهمیتی به این پدیده طبیعی نشان نمی‌دهد، ضربه دیگری به اعتبار ترامپ زده است.
استراتژیست‌های دمکرات البته معتقدند که بایدن و تیم او نباید فریب نظرسنجی‌ها را بخورند. پروفسور جولیان زلیزر، استاد تاریخ و روابط عمومی پرینستون در این‌باره گفته است: «این رقابت کاملا (با انتخابات‌های پیشین) متفاوت است. با وجود نتایج نظرسنجی‌ها، به‌سختی می‌توان پیش‌بینی کرد که در نهایت چه‌کسی برنده خواهد شد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید