• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 7 مرداد 1399
کد مطلب : 106099
+
-

رئیس قوه قضاییه در واکنش به تهدید هواپیمای مسافربری ایران توسط جنگنده‌های آمریکایی:

از راهزنی آمریکا نمی‌گذریم

از راهزنی آمریکا نمی‌گذریم

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تهدید هواپیمای مسافربری کشورمان در مسیر تهران به بیروت توسط جنگنده‌های آمریکایی اظهار داشت: شرارت آمریکایی‌ها یک روز تسلیح منافقین برای حمله به ایران اسلامی بود که با حضور هوشمندانه مردم و نیروهای مسلح ما در عملیات مرصاد به شکست و اضمحلال آنها منتهی شد و یک روز دیگر ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود که موجب لعن و نفرین آمریکایی‌ها و انسجام ملی و وحدت نیروهای دلداده به انقلاب و امت اسلامی شد.
سیدابراهیم رئیسی که در جلسه شورای‌عالی قوه قضاییه سخن می‌گفت، با تأکید بر پیگیری حقوقی اقدام شرارت‌بار آمریکا در تهدید هواپیمای مسافری خاطرنشان کرد: نمی­‌توان از راهزنی هوایی به راحتی گذشت و ما حتما پیگیر شکایت‌های سرنشینان و آسیب‌دیدگان هواپیمای مسافربری ماهان خواهیم بود.
 به گزارش میزان، رئیسی در ادامه، آل سعود را امتداد راهبردی آمریکایی ­ها در منطقه دانست و با اشاره به جنایات این رژیم در یمن اظهار داشت: امروز جان هزاران انسان بی‌گناه ازجمله زنان و کودکان یمنی در خطر است و عجیب است که مدعیان حقوق انسان در برابر جنایت سعودی‌ها و حامیان پشت پرده‌شان که نخستین اقتضائات حقوق بشری را زیرپا گذاشته‌اند، سکوت کرده‌اند. در ادامه سخنان رئیس قوه قضاییه، علی باقری، معاون بین­ الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر نیز با اشاره به تعرض ماجراجویانه جنگنده‌های ارتش تروریستی آمریکایی به پرواز ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان گفت: این اقدام تهدید عملی حق حیات مسافران پرواز ماهان و نیز تهدید عملی حق آزادی و امنیت پرواز هواپیمای ایرانی در کریدور رسمی هواپیمایی بین‌المللی است. وی افزود: صرف‌نظر از شکایت هواپیمایی ماهان و هر یک از مسافران ایرانی و غیرایرانی این پرواز، لازم است دادستان کل کشور نیز براساس ماده۲۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری، رأسا علیه دولت آمریکا و ارتش تروریستی این کشور در منطقه (سنتکام) و فرمانده آن اعلام شکایت کند. رئیس قوه قضاییه نیز در واکنش به این پیشنهاد، دادستان کل کشور را مأمور تنظیم شکایت از عاملان تعرض به هواپیمای مسافربری ماهان کرد.

پاسخ به آمریکا در وقت مقتضی
همزمان با واکنش‌های مقامات قضایی به تهاجم جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه نیز روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران در مورد اقدامات حقوقی و سیاسی وزارت امورخارجه برای پیگیری موضوع گفت: آمریکایی‌ها انواع و اقسام راهزنی‌ها را دنبال می‌کنند.
 آنها از راهزنی دریایی به راهزنی هوایی رسیده‌اند و اقدام خطرناکی را علیه هواپیمای مسافربری ایران در فضای سوریه و لبنان انجام دادند. اقدام صورت گرفته اقدام بسیار خطرناکی بود و در واقع یک تهدید تروریستی که خلاف موازین و قوانین حقوق بین‌الملل است. به گزارش ایسنا، موسوی ادامه داد: قطعا ایران و وزارت خارجه با کمک ستاد نیروهای مسلح، قوه قضاییه، سازمان هواپیمایی کشوری، همه اقدامات لازم را برای پشیمانی آمریکایی‌ها انجام خواهد داد. وی با بیان اینکه در سطح بین‌المللی نیز از طریق دفتر نمایندگی کشورمان در سازمان ملل اقداماتی را انجام داده‌ایم و برخی از اقدامات دیگر نیز در حال انجام است، افزود: به محض اینکه گزارش نهایی که در برگیرنده جزئیات است به‌دست ما برسد سایر اقدامات حقوقی و دیپلماتیک خود را اعم از شکایت و پیگیری انجام خواهیم داد. موسوی تأکید کرد: ایران در وقت مقتضی پاسخ این اقدام تروریستی آمریکا را خواهد داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید