• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 7 مرداد 1399
کد مطلب : 106096
+
-

طبق برنامه بلندمدت معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، بهسازی ۲۵۰۰کیلومتر پیاده‌رو طی ۵سال آینده باید انجام شود

سالی 500کیلومتر از پیاده‌روهای تهران بهسازی می‌شود

سالی 500کیلومتر از پیاده‌روهای تهران بهسازی می‌شود

با تغییر رویکرد شهرداری از ساخت پروژه‌های کلان خودرومحور به طرح‌های پیاده‌محور و توجه به حمل‌ونقل عمومی، ایجاد پیاده‌رو‌های مناسب در تهران بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌ است. 
بر همین اساس، برنامه‌ریزی شده تا در یک‌بازه بلندمدت 5ساله 2500کیلومتر از پیاده‌روهای پایتخت بهسازی شوند؛ پیاده‌روهایی که هم برای تردد افراد دارای معلولیت و کم‌توانان مناسب باشند و هم تا حد ممکن عرض استانداردی در کنارشان برای عبور و مرور دوچرخه موجود باشد. از سوی دیگر در این پیاده‌روها فضاهای مکث و مبلمان شهری باید ایجاد شود.
 معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در نشست خبری مجازی هم با اشاره به اینکه ما 100سال است پیاده‌راه‌سازی کرده‌ایم، اما هنوز پیاده‌روهای مناسبی در تهران نداریم، گفت: «در یک برنامه‌ریزی ۵ساله ۲۵۰۰کیلومتر پیاده‌راه خوب خواهیم داشت.»
به‌گزارش همشهری، صفا صبوری‌دیلمی، افزود: «نقشه‌های متعددی برای پیاده‌روهای شهر تهران طراحی شده است و با همکاری 3 معاونت شهرداری 3 نقشه اصلی پیاده‌راه‌سازی بر هم منطبق و مقرر شد در سال۹۹ به میزان ۵۰۰کیلومتر پیاده‌راه‌سازی شود. ظرف ۴۰سال آینده به عددی حدود ۲۰هزار کیلومتر پیاده‌راه‌سازی خواهیم رسید و در این مسیر از همه تجربیات 100سال گذشته استفاده خواهیم کرد.»
صبوری‌دیلمی با تأکید بر اینکه هم‌پیوستگی این 500کیلومتر مسیر پیاده مدنظر قرار گرفته است، گفت: ۸۰کیلومتر از این پیاده‌راه‌ها در دست اقدام بوده و در آن همه موضوعات مثل نور و مبلمان شهری و جمع‌آوری ضایعات و موانع موجود دیده شده است.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه با ورود کرونا به کشور از اول اسفندماه به‌شدت پروژه‌های ما تحت‌تأثیر قرار گرفت، شایعه قرنطینه شدن تهران را یکی از دلایل این مسئله دانست و گفت: «کل استادکاران و کارگران ما به شهرهای خود بازگشتند و عوامل نبودند که کار کنند. تا ۳۱فروردین تقریبا کار‌ها تعطیل بود و 2‌ماه را از دست دادیم؛ حتی برای افتتاح گیشا فقط بازگشایی داشتیم و افتتاح رسمی نداشتیم.»
او از ابتلای برخی از کارگران عمرانی شهرداری به کرونا خبر داد و گفت: ‌«این مسئله نیز باعث می‌شد کارگاه‌ها را تعطیل کنیم. به‌دلیل کرونا نتوانستیم تاکنون کارگاه‌ها را به سرعت حداکثری برسانیم، اما یک برنامه‌ریزی کردیم و گفتیم باید بتوانیم با این ویروس کار کنیم.»
صبوری‌دیلمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اظهار کرد: در سال۹۸  برای پخش یک میلیون تن آسفالت هدفگذاری داشتیم که در ۴ماهه نخست سال به یک‌چهارم از این هدف دست یافتیم. او با اشاره به اینکه در مسیر‌ حرکت بی.‌آر‌.تی از آسفالت پلیمری استفاده خواهد شد، گفت: آسفالت این مسیرها به‌دلیل سنگینی اتوبوس‌های بی.‌آر.تی و تردد زیاد حالت جمع‌شدگی پیدا می‌کند. البته بنا داریم در نزدیکی ایستگاه‌ها که اتوبوس‌ها ترمز می‌زنند، سطح را بتنی کنیم. به این ترتیب آسیب‌دیدگی به اتوبوس‌ها هم کمتر شده و مردم هم کیفیت بهتری از استفاده از اتوبوس‌های تندرو را تجربه خواهند کرد.
او ادامه داد: تقریبا حدود ۹۰روز کاری یعنی ۳‌ماه از 12‌ماه را از دست دادیم، اما با این احوالات حدود ۷۵۰ هزار تن آسفالت پخش کردیم.

از پروژه‌های جدید چه خبر؟

صفا صبوری‌دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام و مهم شهر تهران توضیحاتی را ارائه کرد که به‌طور خلاصه در زیر می‌خوانید:
  فاز دوم پروژه بزرگراهی شهید رستگار به‌طول ۶کیلومتر در جنوب شرق تهران که قرار بود پایان سال۹۸ افتتاح شود، به‌دلیل به توافق نرسیدن با معارضان با تأخیر مواجه شده است. این پروژه اتصال مسیر تندروها از بزرگراه‌های آزادگان به امام رضا(ع) را فراهم می‌کند. البته بنا به درخواست اهالی محله مشیریه یک زیرگذر برای تردد‌های محلی بین 2قسمتی که با عبور بزرگراه از هم جدا شده است، ساخته می‌شود.
  در پروژه استاد معین یک بلوار با عرض ۴۰متر در حال ساخت است که تا عید غدیر افتتاح خواهد شد. این پروژه از خیابان سی متری جی وارد شده و به نفع مردم محلی خواهد بود که از پایین بلوار استاد معین وارد شوند تا به خیابان آزادی برسند. با بازگشایی این بلوار توجیه دوطرفه کردن زیرگذر استاد معین هم وجود خواهد داشت.
  ورودی زیرگذر گیشا به خیابان گیشا در گذشته ایراداتی داشت و باعث می‌شد در ۲۰۰متر اول خیابان مشکلاتی ایجاد شود. 2گزینه برای حل این مسئله مطرح شد؛ یکی اینکه روی بزرگراه چمران دوربرگردانی احداث شود و دیگر اینکه به‌صورت تونل، زیرگذری ایجاد شود. هم‌اکنون پروژه در مراحل نهایی طراحی زیرگذر است و عملیات اجرایی آن در اواخر مرداد آغاز می‌شود. به این ترتیب تا پایان سال این زیرگذر هم در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
  پروژه زیرگذر گلوبندک تا پایان سال به‌طور کامل احداث شده و به بهره‌برداری می‌رسد. البته بخش غربی این پروژه تا پایان شهریور افتتاح می‌شود. برای ساخت این زیرگذر پیش‌بینی شده ۸دستگاه آسانسور و چندین دستگاه پله‌برقی احداث شود تا شهروندان با استفاده از این وسایل خود را به سالن مترو برسانند. به این ترتیب، شهروندان می‌توانند پس از پیاده شدن از مترو هم، با کمک این وسایل به سطح خیابان برسند.
  پروژه بروجردی 3 معارض اصلی و چند میلیاردی دارد که هنوز رفع نشده است. اگر رفع معارض انجام شود در پایان سال۱۳۹۹ یا اوایل سال۱۴۰۰ پروژه بزرگی در جنوب‌غرب تهران افتتاح می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید