• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 7 مرداد 1399
کد مطلب : 106081
+
-

عزاداری آنلاین محرم

هیئت‌های سراسر کشور در محرم امسال می‌توانند به‌خاطر شرایط کرونا بدون نیاز به هزینه یا تجهیزات خاصی عزاداری‌های این‌ماه را به‌صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار کنند

عزاداری آنلاین محرم

  فاصله‌گذاری فیزیکی و دوری از محل‌های شلوغ پس از شیوع کرونا یکی از پروتکل‌های بهداشتی است که به‌صورت جدی در کشورهای مختلف اجرا می‌شود. شاید اگر این تدابیر نبود و مانند گذشته جمع‌های شلوغ و مراسم‌های گسترده برگزار می‌شد تعداد قربانیان نوع جدید ویروس کرونا چند برابر آن چیزی بود که اکنون در جهان شاهد آن هستیم.
عزاداری ‌ماه محرم ازجمله در تاسوعا و عاشورای حسینی برای مردم ایران مسئله‌ای مهم با قدمتی تاریخی است، اما به‌خاطر حفظ سلامت، امسال همه هیئت‌ها ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند. به همین‌خاطر هیئت‌های کوچک و بزرگ می‌توانند با استفاده از پلتفرم‌های داخلی که هزینه‌ای هم برایشان ندارد و بدون نیاز به داشتن امکانات خاص و حرفه‌ای اقدام به پخش آنلاین مراسم خود کنند. به این ترتیب حتی یک مسجد و هیئت کوچک هم می‌تواند با جلوگیری از جمع شدن عزاداران حسینی صدها هزار نفر را جذب خود کند.
در اسلام، حفظ صحت و سلامت واجب شمرده شده است. حتی اگر عباداتی، مانند نماز و روزه واجب، برای انسان مضر باشد نه‌تنها جایز ، بلکه واجب است که ترک شود و در چنین مواردی، کار واجب به‌کار حرام مبدل می‌شود.

آنلاین شدن ساده 
با استفاده از فناوری‌های جدید ازجمله سرویس‌های ابری کار پخش زنده و آنلاین برخلاف گذشته بسیار ساده شده و حتی با یک موبایل معمولی و بدون نیاز به امکانات خاص فنی امکان‌پذیر است. در این ایام هم پلتفرم‌های داخلی خدمات خود را به هیئت‌ها به‌صورت رایگان و بدون هزینه ارائه می‌کنند.
در ‌ماه مبارک رمضان امسال مساجد و هیئت‌ها، استفاده از فناوری برای برگزاری مراسم‌های این‌ماه به‌صورت غیرحضوری را با پلتفرم‌های محافل (با پشتیبانی آپارات) و هیئت آنلاین تجربه کرده بودند، اکنون سرویس‌های دیگری هم بدون دریافت هزینه از هیئت‌ها به این جمع اضافه شده‌اند.
به‌تازگی ابرآروان و لحظه‌نگار در اقدامی مشترک اعلام کرده‌اند؛ برای حفاظت از سلامت جمعی مردم کشور، پلتفرم پخش زنده خود را به صورت رایگان در اختیار هیئت‌های مذهبی قرار می‌دهند که مراسم محرم۹۹ را غیرحضوری برگزار کنند.
پلتفرم پخش زنده‌ با امکان استریمینگ بر بستر وب است و توانایی پاسخ‌دهی به تعداد نامحدود کاربران را دارد.
حمید رستمی، معمار کسب و کار ابرآروان در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: در دوران کرونا استفاده از سرویس‌های آنلاین برای دورکاری و انجام‌ کارهای روزمره افزایش چشمگیری پیدا کرده است. برای حفظ سلامت جامعه حالا هم هیئت‌های مذهبی می‌توانند بدون نگرانی از مسائل فنی و زیرساختی از سرویس‌های ابری به‌صورت رایگان برای برگزاری غیرحضوری عزاداری استفاده کنند.

بدون نیاز به تجهیزات خاص 
درصورتی که هیئت‌های مذهبی خودشان وب‌سایت داشته باشند می‌توانند از سرویس ابری برای پخش زنده استفاده کنند و تنها کد آن را در سایت خود قرار دهند. حتی هیئت‌های کوچکی که وب‌سایت هم ندارند می‌توانند پخش زنده خود را به‌صورت رایگان از پلتفرم استریم انجام دهند.
پخش زنده نیاز به تجهیزات زیادی ندارد و با یک گوشی ساده موبایل و داشتن اینترنت می‌توان کار پخش را انجام داد. هر چند هیئت‌های بزرگ‌تر که امکانات بیشتری دارند می‌توانند حتی به‌صورت حرفه‌ای‌تر عمل کنند و امکان سوئیچ دوربین‌ها و استفاده از میز تدوین حرفه‌ای برای سرویس پخش آنلاین را دارند.

نگران قطعی نباشید 
برخی هیئت‌های مذهبی نگران قطع شدن پخش زنده مثلا با زیاد شدن تعداد کاربران هستند ولی با امکانات سی‌دی‌ان این مسئله مرتفع شده است. حمید رستمی می‌گوید: از آنجایی که سرویس پخش زنده روی سی‌دی‌ان قرار دارد، تجربه‌های قبلی نشان داده که احتمال اختلال در این رابطه بسیار کم است. مثلا در زمان پخش آنلاین مسابقات جام جهانی با تماشای چند صدهزار نفر و ترافیک ۱۸۶گیگابیت بر ثانیه را بدون مشکل و قطعی داشتیم. هیئت‌ها حتی می‌توانند پخش زنده اچ‌دی داشته باشند و پلتفرم براساس پهنای باند و سرعت اینترنت کاربر خودش کیفیت پخش را تنظیم می‌کند.
هم‌اکنون مجمع عمومی بسیاری از شرکت‌های بورسی و قرعه‌کشی خودروسازها هم با این زیرساخت‌ها بدون مشکل انجام می‌شود. در مراسم‌های مذهبی هم می‌شود از فناوری‌های جدید استفاده کرد و به‌تدریج امکانات جدید هم به آن اضافه کرد. هر کسی که در هر شهری است می‌تواند در عزاداری آنلاین و زنده حتی در شهرهای دیگر و مثلا زادگاه خود شرکت کند. حمید رستمی می‌گوید شرکت خدمات ابری آنها در حال کار روی زیارت مجازی حرم امام‌رضا(ع) به‌صورت ۲۴ساعته است. این پخش زنده برای زیارت غیرحضوری تست شده و بدون مشکل بوده و قرار است به‌زودی عملیاتی شود. این سرویس جدید اجازه می‌دهد صدها هزار کاربر به‌صورت همزمان در هر لحظه‌ای از شبانه ‌روز بتوانند حرم رضوی را زیارت کنند.

هیئت‌ها حتی می‌توانند پخش زنده اچ‌دی داشته باشند و پلتفرم براساس پهنای باند و سرعت اینترنت کاربر خودش کیفیت پخش را تنظیم می‌کند

این خبر را به اشتراک بگذارید