• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 7 مرداد 1399
کد مطلب : 106071
+
-

اولین سینمای مخصوص خانم‌ها

مدرسه زرتشتیان میزبان زن‌های سینمارو شد

سینما
اولین سینمای مخصوص خانم‌ها


سعید مروتی 

سینمارفتن، تفریحی مردانه بود و تازه همین هم از سوی بخشی از جامعه برتابیده نمی‌شد. فضای مردانه سینما، عملا نیمی از جامعه را نادیده می‌گرفت؛ نکته‌ای که سینماداران هم به آن پی برده و به فکر اجرای ایده‌ای برای جذب خانم‌ها افتادند. چراغ اول را علی وکیلی در ۱۳۰۶ روشن کرد و به یاری خان‌بابا معتضدی، نخستین سینمای مخصوص خانم‌ها را افتتاح کرد. روزنامه اطلاعات در ۱۹ اسفند ۱۳۰۶ این آگهی را به چاپ رساند: 
«سینمای زرتشتیان برای خانم‌های محترمه در مدرسه دخترانه زرتشتیان، بالای خیابان قوام‌السلطنه، بزرگ‌ترین و قشنگ‌ترین سینمای تهران برای خانم‌ها با فیلم‌های عالی گراند‌سینما هر شب دایر است.
ساعت 8شب منضما شروع می‌شود.
قیمت‌ها خیلی ارزان، از ۲ الی ۳قران. بچه‌ها نصف قیمت.برای دیدن و امتحان یک‌مرتبه تشریف بیاورید. تمام کارکنان سینما زرتشتیان زن هستند». 
با وجود تبلیغات و بلیت ارزان و ارائه خدمات به خانم‌ها توسط کارکنان زن، نخستین گام برای ورود نسوان به سینما شکست خورد. وکیلی برای تشویق زن‌ها به حضور در سینمای زرتشتیان، به هر خانمی که بلیت می‌خرید یک بلیت مجانی هم می‌داد، ولی این تمهید هم باعث نشد یخ نخستین سینمای اختصاصی بانوان بگیرد. سینمای زرتشتیان خیلی زود از دور خارج شد، اما داستان سینمای مخصوص خانم‌ها ادامه یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید