• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 7 مرداد 1399
کد مطلب : 106040
+
-

مدرسه‌ای برای یک فصل

نگاهی به طرح تابستانی شهرداری تهران برای آموزش و سرگرمی کودکان و نوجوانان در دوران کرونا

مدرسه‌ای برای یک فصل


حمیده پازوکی ـ روزنامه‌نگار

اوقات فراغت دانش‌آموزان در فصل تابستان هر سال ذهن خانواده‌ها و مسئولان نهادهای مختلف را به‌خود مشغول می‌کند؛ هرچند امسال با فراگیرشدن ویروس کووید-19یا همان کرونا پدر و مادرها بیش از گذشته با فرزندان خود به مشکل برخورده‌اند. فعالیت‌های ورزشی و کلاس‌های جورواجور تابستانی امسال کم‌کار شده‌اند و والدین هم کمتر از سال‌های قبل تمایل دارند تا فرزندانشان در خارج از خانه اوقات خود را بگذرانند. در این شرایط، بچه‌ها بیشترین زمانی را که در اختیار دارند در فضای مجازی می‌گذرانند؛ موضوعی که برای بزرگ‌ترها نگرانی مضاعفی را ایجاد می‌کند. با این حال اداره‌کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران برای امسال برنامه ویژه‌ای را درنظر گرفته است، به این ترتیب از نخستین هفته تیرماه یک مدرسه جدید در فضای مجازی کار خود را آغاز کرده است؛ مدرسه‌ای که موضوعات مختلفی در آن برای یادگرفتن وجود دارد و بچه‌ها به‌رایگان در خانه یا هر کجای دیگر در آن هنر می‌آموزند.


مدرسه تابستانی تهران چیست؟
در این مدرسه آنلاین، نوجوانان هنرهای مختلف را با ویدئوهای آموزشی ضبط‌شده می‌آموزند. هنرمندان شناخته‌شده در رشته‌های مختلف، سرفصل‌های مورد نظر خود را در قالب ویدئوهایی ضبط کرده‌اند و علاقه‌مندان نوجوان و حتی بزرگسال می‌توانند با تماشای آنها رشته مورد نظر خود را بیاموزند.
این ویدئوها از شنبه هفتم تیرماه در وب‌سایت مدرسه تابستانی به نشانی www.tabestani99.ir  و صفحات مجازی این دوره‌ها در اینستاگرام، آپارات و تلگرام در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. در مجموع حدود ۶۰ جلسه ویدئوی آموزشی درنظر گرفته شده است که هر هفته ۱۲ ویدئو منتشر می‌شود.

سرفصل‌های مدرسه هنر
آموزش‌های مدرسه تابستانی فقط به برخی هنرها خلاصه نشده است. در این دوره‌ها قرار است ویدئوهای آموزشی از هنرهای مختلف شامل بازیگری تئاتر، انیمیشن، گویندگی و اجرا، موسیقی، طنز، داستان‌نویسی، قرآن و فیلمسازی با موبایل در اختیار مخاطبان نوجوان قرار گیرد. مهتاب نصیرپور، محمد رحمانیان، بهرام عظیمی، آریا عظیمی‌نژاد، منصور ضابطیان، مهدی حجوانی، مهدی حسن‎زاده و … هم بعضی از مدرسان این مدرسه تابستانی هستند.

آموزش‌های شهروندی
زنگ شهروندی یکی دیگر از بخش‌های جذاب در مدرسه تابستانی تهران است که در کنار دوره‌های آموزشی فرهنگی و هنری به نوجوانان ارائه می‌شود. این آموزش‌ها که ویژه روزهای پنجشنبه است به دو موضوع مهارت‌های شهروندی و موفقیت اختصاص دارد. در زنگ مهارت‌های شهروندی سعی شده با بهره‌مندی از کارشناسان و صاحب‌نظران، مفاهیم شهروندی شامل حمل‌ونقل عمومی، پسماند، محیط‌زیست و تکالیف حقوق شهروندی به نوجوانان آموزش داده شود.
هدف از برگزاری این زنگ در مدرسه تابستانی تهران، آشنایی این رده سنی با مفاهیم لازم و مسائل مربوط به شهرنشینی و حقوق شهروندی است تا از این طریق اطلاعات و مشارکت آنان در امور شهروندی افزایش یابد. علاوه بر زنگ‌های حقوق شهروندی، در طول دوره‌های فرهنگی و هنری که روزهای شنبه تا چهارشنبه در حال برگزاری است نیز مدرسان طی آموزش دوره تخصصی خود به بیان نکاتی درخصوص مسائل مهم محیط‌زیستی می‌پردازند.
در زنگ‌های موفقیت هم سعی شده تا افرادی که در حوزه‌های مختلف، موفقیت کسب کرده‌اند با حضور در مدرسه تابستانی تهران تجربیات خود را در اختیار مخاطبان قرار دهند. در نخستین زنگ موفقیت، فرشته کریمی، ستاره تیم ملی فوتسال زنان از خود و رموز موفقیتش و باقر داوودی‌پور از دوچرخه‌سواری در شهر می‌گویند.

آموزش برای ناشنوایان
مدرسه تابستانی تهران همه نوجوانان تهرانی را در برنامه‌های خود شریک کرده است. در این مدرسه‌ نوجوانان ناشنوا و کم‌شنوا فراموش نشده‌اند. 
قرار است این کلاس‌ها برای همه نوجوانان مفید باشد، به همین دلیل تعدادی از کلاس‌های این مدرسه مانند نویسندگی، طنز، انیمیشن، فیلمسازی با موبایل و مهارت‌های شهروندی با زبان اشاره ضبط شده است.
 البته انتخاب عناوین و نیز شکل ارائه این بخش از مدرسه تابستانی تهران با همفکری کارشناسان این حوزه انجام شده است.

مدرسه تابستانی تهران در شبکه «شاد» 
با همکاری اداره کل آموزش‌های شهروندی و وزارت آموزش و پرورش کشور، محتوای آموزشی مدرسه تابستانی تهران براساس نوع نیاز دانش آموزان در شبکه شاد توزیع می‌شود که ۱۰ میلیون دانش آموز به طور مستقیم مخاطب آن هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید