• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10604
+
-

همه مردان کارلوس

همه مردان کارلوس

روزشمار آغاز جام جهانی در میدان سرخ مسکو عدد 71 را نشان می‌دهد؛ عددی که نشان‌دهنده فاصله زمانی تا آغاز بزرگترین رویداد ورزشی جهان است. اتفاقی که چشم میلیاردها انسان در سراسر دنیا را به روسیه خیره می‌کند تا توانایی 32 کشور را در زمینه‌های ورزشی، فرهنگی و اجتماعی در این ویترین دیدنی به نظاره بنشینند. رفته رفته با فروکش کردن تب و تاب رقابت‌های باشگاهی در دنیا، نگاه‌ها به سمت روسیه جلب می‌شود؛ کشوری که قرار است میزبان بیست و یکمین دوره رقابت‌های جام جهانی باشد. از میان 211 عضو فیفا تنها 32 تیم شانس و فرصت خودنمایی در این رقابت‌ها را پیدا کرده‌اند و تیم ملی فوتبال ایران برای دومین بار پیاپی قرار است در جام جهانی حاضر شود؛ فرصتی ناب برای ایران تا بتواند داشته‌های خود را نه تنها در زمینه ورزشی بلکه در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی به دنیا نشان دهد. در این فاصله کوتاه تا آغاز جام جهانی همشهری نگاهی انداخته به آنچه درون تیم ملی می‌گذرد؛ از محل تمرین تیم ملی بگیرید تا مدرک و سابقه مربیان تیم ملی که برای نخستین بار منتشر می‌شود.
   پک؛ خانه بازیکنان
مرکز پک را می‌توان این روزها قلب فوتبال ایران دانست؛ جایی که بازیکنان ملی‌پوش با استفاده از تجهیزات و امکانات و همچنین خدمات روزانه و هجده ساعته کادر فنی و پزشکی تیم ملی هر چه بهتر و سریعتر به میزان آمادگی مدنظر کارلوس کی‌روش نزدیک‌تر شود. اکنون پس از چند سال می‌توان متوجه شد که چرا کارلوس کی‌روش این همه اصرار داشت تا این مرکز برای تیم ملی و کلا فوتبال ایران ساخته شود. دسترسی آسان و جمع بودن همه امکانات در این مرکز، کار را برای بازیکنان راحت می‌کند و آنها می‌توانند با استفاده از این امکانات کاملا در دسترس، به خوبی خود را آماده کنند. اغراق نیست اگر بگوییم این مرکز روزانه با تغییرات جدیدی روبه‌رومی‌شود و بر اساس آنچه کادر فنی نیاز دارد، تجهیزاتی جدید و مدرن به پک افزوده می‌شود. رامین رضاییان که پیش از حضورش در بلژیک، مدتی را در این مرکز و زیر نظر کادر تیم ملی تمرین می‌کرد، قبل از عید وقتی بعد از مدت‌ها به ایران بازگشت، گفت که از تغییرات ایجاد شده در پک “شگفت‌زده” شده. سایر بازیکنان تیم ملی هم که در ماه‌های اخیر در این مرکز تمرین کرده‌اند، نظر مشابهی دارند و از ساختار حرفه‌ای این مرکز به نیکی یاد کرده‌اند. علیرضا جهانبخش درباره این مرکز می‌گوید: واقعا فوق العاده است. شرایطی در پک وجود که من می‌توانم آن را با باشگاه‌های خوب اروپایی مقایسه کنم. این امکانات و تجهیزات به کادر فنی و پزشکی کمک می‌کند تا با بالاترین دقت با استفاده از پیشرفت‌ در علوم ورزشی بهتر بازیکنان تیم ملی را زیرنظر داشته باشند و نحوه پیشرفت بازیکنان مدنظر سرمربی تیم ملی را مورد بررسی قرار دهند. این تجهیزات همچنین این امکان را برای کادر پزشکی تیم ملی فراهم می‌کند تا بازیکنان مصدوم را در کمترین زمان به شرایط عادی و معمول خود باز گردانند.بسیاری از این مرکز به عنوان “میراث کارلوس کی‌روش” یاد می‌کنند و به طور قطع نمی‌توان به سادگی از نقش “پک” در آماده‌سازی بهتر بازیکنان گذشت. کی‌روش درباره این مرکز به همشهری می‌گوید: «پک، مرکزی حیاتی و ضروری برای آماده‌سازی تیم ملی و همچنین آینده فوتبال ایران است. پک میراثی است که به آینده فوتبال ایران برای توسعه بیشتر تعلق دارد. این مرکز نه تنها برای آماده‌سازی تیم ملی ایران جهت حضور در جام جهانی مهم و حیاتی است بلکه برای بازیکنان باشگاهی نیز بسیار مفید و ضروری خواهد بود.»
   برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی
برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی فوتبال ایران از نظر کادر فنی به بهترین شکل ممکن در حال انجام است. تیم ملی فوتبال ایران تا شروع رقابت‌های انتخابی جام جهانی پنج بازی دوستانه دیگر دارد؛ بازی‌هایی که به کادر فنی تیم ملی نشان می‌دهد پیش از آغاز رقابت‌های جام جهانی تیم ملی در چه وضعیتی قرار دارد. دیدار با تونس، الجزایر به بهترین شکل ممکن برگزار شد و کارلوس کی‌روش این دو بازی را “قدمی رو به جلو” برای آماده‌سازی تیم ملی در راه حضور در جام جهانی عنوان کرد. پس از این دو دیدار، تیم ملی در اردیبهشت با بازیکنان داخلی به مصاف تیم ملی ازبکستان و سوریه می‌رود. این دو دیدار می‌تواند آخرین تست کادر فنی از بازیکنان داخلی پیش از فهرست 34 نفره باشد. پس از این بازیها، تیم ملی به ترکیه می‌رود تا پس از چهار دهه با تیم ملی ترکیه بازی کند؛ دیداری که می‌تواند جذابیت‌های زیادی برای دو کشور همسایه به همراه داشته باشد. تیم ملی ایران در دوازدهم خرداد رودروی یونان قرار می‌گیرد. کارلوس کی‌روش از این دیدار هم به عنوان دیداری یاد کرده که می‌تواند به بازیکنان تیم ملی در شناخت سبک بازی اسپانیا و پرتغال کمک کند. سرانجام تیم ملی پیش از ورود رسمی به رقابت‌های جام جهانی بازی تمرینی با لیتوانی خواهد شد. این بازی‌ها “نقشه راه” کارلوس کی‌روش برای حضور در جام جهانی است. مطمئنا دو بازی دوستانه در فروردین کارلوس کی‌روش را بهتر از قبل با وضعیت بازیکنان تیمش برای انجام نخستین دیدار برابر مراکش آشنا کرده و بعد از این دو بازی، دیدار با تیم‌های خوبی چون ترکیه و یونان هم محک مناسبی برای ملی‌پوشان ایران است تا بتوانند بیشتر با استایل تیم‌های مدیترانه‌ای آشنا شوند و سرانجام بازی دستگرمی برابر لیتوانی، دروازه ورود ایران به جام جهانی خواهد بود. سرمربی تیم ملی درباره این بازی‌های دوستانه و همینطور برنامه‌ آماده‌سازی معتقد است:«این بازی‌ها و این برنامه آماده‌سازی بهترین برنامه‌ای است که با توجه به گزینه‌های ممکن و همچنین دعوت‌نامه‌های ارسال شده در اختیار داریم. این گزینه‌ها به منظور بررسی‌های فنی بیشتر برای کسب آماده‌سازی بهتر تیم ملی انتخاب شدند و سایر خبرها درباره دیدار برابر سایر تیم‌ها و  حریفان مختلف دروغ و به دور از حقیقت است.»
   فهرست تیم ملی؛ درهای همچنان باز
کارلوس کی‌روش روزهای دشواری را برای انتخاب بازیکنان نهایی تیم ملی پیش‌رو دارد. او مجبور است در میان بازیکنان پرتعدادی که مدنظر دارد تا بیست و چهارم اردیبهشت فهرست 34 نفره تیم ملی را به فیفا ارسال کند. او و کادرش تا آن زمان فرصت دارند تا وضعیت بازیکنان فعلی و همینطور دیگر بازیکنان لیگ را بررسی کرده و در نهایت با جمع‌بندی نهایی فهرست 34 نفره را به فیفا ارسال کنند. این بدین معنی است که درهای تیم ملی همچنان روی بازیکنان باز است و بازیکنان خارج از تیم در اردوی فروردین، این فرصت را دارند تا نظر سرمربی تیم ملی را برای حضور در جام جهانی جلب کنند.کی‌روش درباره این فهرست و اعلام لیست نهایی تیم ملی به همشهری گفت: «به طور مشخص لیست تیم ملی باز است و کادر فنی به بررسی‌های خود ادامه می‌دهد. کادر بر عملکرد بازیکنان نه تنها در اردو و بازی‌های ملی بلکه در بازی‌های باشگاهی هم نظارت و بررسی خواهد داشت و در فهرست نهایی ممکن است بازیکنی داخل یا خارج باشد. کادر فنی هم بر اساس مشاهدات زنده و هم بابررسی‌های ویدیویی عملکرد بازیکنان را زیر نظر خواهد داشت.»
   کادری با دانش، صاحب تجربه و شناخته شده
در میان سرمربیان حاضر در جام جهانی 2018، کارلوس کی‌روش تنها سرمربی است که موفق شده چهار بار حضور در جام جهانی را با سه تیم مختلف تجربه کند. شاید همین نکته به تنهایی کافی باشد تا وضعیت کادر تیم ملی ایران در مقایسه با دیگر تیم‌های حاضر در روسیه را خاص بدانیم. جدا از کی‌روش که اکنون یکی از شناخته‌ترین مربیان حال حاضر فوتبال دنیاست، کادر او و دستیارانش هم با رزومه‌ای که در ادامه می‌آید و همچنین با استفاده از پیشرفت‌های ایجاد شده در علوم ورزشی مشغول کمک به آماده‌سازی تیم ملی هستند تا تیم ایران به عنوان امید هشتاد میلیون ایرانی با بهترین وضعیت وارد رقابت‌های جام جهانی شود.کی‌روش با 36 سال تجربه و چهار صعود به جام‌های جهانی با تیم‌های مختلف و همچنین تجربه حضور ایران در جام جهانی 2014 کادری به‌روز شده را با مسئولیت‌های مشخص برای حضور در جام جهانی 2018 انتخاب کرده است. این کادر از چند بخش تشکیل شده است. بخش نخست که بخش “مربیگری” نامیده شده، مسوولیتهای فنی و تمرینی را بر عهده دارند. بخش دیگر، بخش علوم ورزشی است که در آن با توجه به کلیه پیشرفت‌های علمی و با استفاده از منابع موجود بر روی توسعه عملکرد بازیکنان کار می‌شود و شرایط آماده‌سازیقوی‌تری برای حضور بازیکنان دررقابت‌هایپیش‌رو انجام می‌گیرد. این بخش همچنین قسمت پزشکی را هم شامل می‌شود. دیگر بخش این کادر، موضوعات آنالیز و اسکاتینگ را در بر می‌گیرد. در این بخش نه تنها آخرین وضعیت بازیکنان تیم ملی مورد آنالیز قرار می‌گیرد بلکه وضعیت رقبای ایران هم آنالیز می‌شود. بر اساس وظایف مشخص هر یک از اعضای کادر، ممکن است اعضای یک بخش همزمان در موضوعات مختلف در حال کار و انجام وظیفه باشند. مثال ملموس این توضیح هم حضور و فعالیت همزمان کادر پزشکی تیم ملی در پک برای زیر نظر گرفتن و بررسی شرایط بازیکنان داخلی و همینطور اعزام عضوی از این کادر به لندن برای مراقبت و کمک به کسب آمادگی هر چه بیشتر اشکان دژاگه است. کی‌روش درباره استفاده و انتخاب این کادر گفت: «با در نظر گرفتن منابع، این بهترین و امکان‌پذیرین ساماندهی برای کادر تیم ملی است. همه عناصر در هر موقعیت، افرادی دارای کیفیت، دانش و با تجربه هستند؛ افرادی که بر اساس وفاداری، تعهد، صداقت، شخصیت، توانایی، کارآمدی و کیفیت انتخاب شده‌اند و نه ارتباطات فامیلی. باید این را هم بگویم که این کادر 40 درصد هزینه‌ای کمتر در مقایسه با کادر تیم ملی در جام جهانی برزیل داشته است.» بررسی و مقایسه کادر فنی فعلی با کادر جام جهانی قبلی این را به خوبی نشان می‌دهد که به قول کی‌روش با کاهش هزینه، کادر کارآمدتری در تیم ملی شکل گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید