• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 6 مرداد 1399
کد مطلب : 105991
+
-

20درصد موارد مرگ روزانه در کشور ناشی از ابتلا به کووید-19 است

وضعیت‌قرمزکرونا در سراسر ایران

معاون وزارت بهداشت: از هر ۵فوتی که در کشور اتفاق می‌افتد یکی مربوط به کروناست / علاوه بر بیمارستان‌ها، پرسنل شماری از کلینیک‌ها هم درگیر بیماری کووید-19 شده‌اند

گزارش
وضعیت‌قرمزکرونا در سراسر ایران

مطهره خردمندان- خبرنگار

 روزانه 600بیمار مبتلا به کرونا در تهران بستری می‌شوند. در شرایطی که 2هفته از اجرای سیاست‌های اخیر دولت برای دورکاری یک سوم از کارمندان سازمان‌های دولتی گذشته و مشاغل پرخطر همچنان تعطیل‌اند شواهدی از فروکش بیماری در دست نیست؛ تعداد زیادی از کادر درمان ازجمله پزشکان و پرستان به کووید-19 مبتلا شده‌اند و همه‌گیری بیماری در میان کادر درمان از بیمارستان‌ها فراتر رفته و کلینیک‌ها را هم درگیر کرده است.
به گزارش همشهری، کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت دیروز گزارشی منتشر کرد که روند پیشروی کووید-19 را در ایران افزایشی نشان می‌دهد. در این گزارش تأکید شده هر استانی می‌تواند، چند پیک بیماری را از سر بگذارند. همزمان با انتشار این گزارش معاون وزارت بهداشت با انتشار آمار تازه‌ای اعلام کرد که تقریبا کل کشور در وضعیت قرمز قرار دارد.
ایرج حریرچی، آخرین وضعیت کرونا در کشور را با جمله «اوضاع اصلا خوب نیست»، توصیف کرد و افزایش آمار ابتلا در تعدادی از استان‌ها از جمله خراسان رضوی را که افزایش ابتلای ۳۰۰درصدی در آن ثبت شده، نگران‌کننده خواند.
حریرچی گفت: تقریبا کل کشور وضعیت قرمز دارد، برخی استان‌ها که قرمز نیستند، یک میلیون نفر جمعیت دارند. بنابراین وضعیت قرمز و در حال هشدار است. تهران منبع پخش کرونا در کل کشور است و تا زمانی که آمار بستری‌ها کاهش نیابد، مرگ ۲۰۰تایی مهمان ماست.
آنطور که حریرچی می‌گوید، زمانی که بیماری ویروسی و عفونی ایجاد می‌شود، به‌طور طبیعی روندی افزایشی دارد. مردم می‌ترسند و میزان حضور آنها در جامعه براساس این افزایش ترس، شدیدا کاهش پیدا می‌کند و بیماری نیز کاهش می‌یابد؛ مانند اتفاقی که حوالی اردیبهشت‌ماه رخ داد. بعد از کاهش بیماری ترس مردم از بین رفته، حضور همه در فضاهای عمومی بیشتر شده و بیماری اوج گرفته است. این سیکل قابل تکرار است. از طرفی عده‌ای مبتلا شده و تصور می‌کنند که ایمن شده‌اند، اما شفاف می‌گویم که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد افرادی که مبتلا شده‌اند، ایمنی کامل پیدا کرده‌اند.
طبق آمار و اطلاعاتی که حریرچی اعلام کرد، اسفند پارسال و فروردین امسال، آمار بستری‌شدگان کووید-19 به‌شدت بالا رفت و سپس روند کاهشی را برای مدتی حفظ کرد اما اکنون بیش از یک‌ماه است که روندی افزایشی دارد. به‌طوری که میزان بستری ما از هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت حدود ۵نفر است و روزانه تقریبا ۴هزار نفر فرد مشکوک و یا کرونامثبت در بیمارستان‌های کشور بستری می‌شوند.
معاون وزارت بهداشت گفت: تا زمانی که ابتلا و بستری صعودی است، 2تا 3هفته بعد مرگ‌های ناشی از بیماری نیز افزایش می‌یابد. زیرا 5تا ۱۰درصد افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند، فوت خواهند کرد. تا زمانی که بستری کاهش نیابد، مرگ ۲۰۰تایی مهمان ماست. روزی ۲۰۰مرگ، یعنی ۲۰درصد موارد مرگ روزانه در کشور. بر این اساس اکنون از هر ۵فوتی که در کشور اتفاق می‌افتد، یکی مربوط به کروناست.

۶۰۰ بستری روزانه در تهران
تهران که آمار تفکیکی ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در آن به ندرت اعلام می‌شود همچنان در وضعیت نگران‎کننده‌ای قرار دارد. پیش از این فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران گفته بود که پایتخت از نظر شمار مبتلایان و بستری‌شدگان در وضعیت نامناسبی است و افزون بر این کادر درمان با فشار شدیدی مواجه‌اند و بیمارستان‌ها بخشی از پزشکان و پرستاران را به‌دلیل ابتلا به بیماری به منزل فرستاده و نیروهای جایگزین ندارند. به گفته علیرضا زالی، نظام درمان کشور در شرایط کنونی نیازمند جذب نیروهای جدید است. او دیروز این دغدغه را رسمی کرد و در نامه‌ای به وزیر بهداشت، خواستار اخذ مجوزهای استخدامی برای کادر بهداشت و درمان توسط سازمان اداری و استخدامی کشور شد.
مشکلات تهران اما بیش از اینهاست؛ آنطور که حریرچی می‌گوید، آمار بستری‌شدگان کرونا در تهران به‌شدت افزایش یافته و بستری روزانه جدید در پایتخت دست‌کم ۶۰۰ مورد است. مسئله‌ای که نگرانی‌ها را درباره چگونگی ارائه خدمات درمانی به این حجم بیماران و همچنین گسترش کووید-19 در پایتخت بیشتر می‌کند. به گفته معاون وزارت بهداشت، تا زمانی که این روندها یعنی بستری‌ها و مراجعه‌کنندگان سرپایی افزایشی است، مرگ‌ومیر نیز افزایشی خواهد بود.
حریرچی به نکته مهم دیگری هم اشاره کرده و آن تأثیر پایتخت بر گسترش بیماری در کشور است: «تهران به منبع پخش بیماری به کل کشور تبدیل شده است و چرخش بیماری از طرف تهران به دیگر شهرها زیاد است؛ به‌ویژه در  ‌استان‌های اطراف تهران مانند البرز و همچنین شمال کشور. هرکسی که از تهران به شهرهای اطراف در رفت‌وآمد است، می‌تواند افراد دیگر را آلوده کند.»

گسترش آلودگی به کلینیک‌ها
پیگیری‌های همشهری نشان می‌دهد با افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا، علاوه بر بیمارستان‌ها، پرسنل تعدادی از کلینیک‌ها و مراکز درمان سرپایی در تهران هم به کرونا مبتلا شده‌اند و این مراکز هم با کمبود نیرو و پرسنل متخصص مواجه‌اند. عطیه سلیمانی، پزشک عمومی و رئیس پلی‌کلینیک تخصصی شهرداری منطقه٨ در این‌باره به «همشهری» می‌گوید در کلینیک ما یک پزشک عمومی درگیر شده است.
به جز پزشکان عمومی، پرستاران و افراد دیگری مانند دستیاران دندانپزشکان درگیر بیماری شده‌اند. زمانی که تست این افراد مثبت شود ما ناگزیر هستیم که افراد را برای طی دوران قرنطینه به منزل بفرستیم و طبیعتا نیاز داریم که نیروهایی را جایگزین آنها کنیم. ما اینقدر نیروی انسانی نداریم و ناگزیر می‌شویم که از یک نیروی انسانی در2 یا چند بخش استفاده کنیم. این موضوع باعث می‌شود که یک فرد 2جا کار کند و به همین دلیل هم در معرض آلودگی بیشتری قرار می‌گیرد و هم اینکه با فشار کاری بیشتر میزان ایمنی بدنشان هم پایین می‌آید.
به گفته او درست است که دولت استفاده از ماسک را اجباری کرده و مردم در مناطق مختلف تهران به‌طور میانگین از ماسک بیشتر استفاده می‌کنند اما میزان توجه مردم به مراقبت‌های پیشگیرانه، بهداشت فردی و پروتکل‌های اعلامی وزارت بهداشت از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است: «ما در زندگی روزمره همچنان شاهد هستیم که مردم چندان به پروتکل‌های بهداشتی اهمیت نمی‌دهند. در منطقه‌ای که کلینیک ما در آن واقع شده، تعداد کمتری از مردم ماسک می‌زنند و بیماری به همان نسبت گستردگی بیشتری پیدا می‌کند. الان پزشکان و کادر درمان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه و بیمارستان‌ها در معرض ابتلا به بیماری هستند اما کلینیک‌ها هم همینطور هستند چون این مراکز در واقع در صف اول مراجعه مردم‌اند؛ بسیاری از بیماران، ابتدا به کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند و بعد به بیمارستان‌ها می‌روند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید