• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 6 مرداد 1399
کد مطلب : 105960
+
-

پربازده‌ترین سهام بورس کدامند


باوجود رشد 356درصدی شاخص بورس در 6‌ ماه گذشته اطلاعات آماری نشان می‌دهد سهامداران برخی صنایع توانسته‌اند بازدهی به‌مراتب بیشتر از میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس به‌دست بیاورند.
به گزارش همشهری، با وجود همه مشکلات اقتصادی بازار سهام همچنان در حال رشد است و به یک تکیه گاه اقتصادی برای خانواده‌ها تبدیل شده است.دیروز هم شاخص بورس به رشد پرقدرتش ادامه داد و با 51 هزار واحد رشد به مرز 2میلیون واحد نزدیک شد. هرچند به‌طور دقیق مشخص نیست روند رو به رشد شاخص تا کجا ادامه خواهد داشت اما برخی تحلیلگران بر این باورند که رشد بازار سهام دست‌کم تا 2میلیون‌و200هزار واحد ادامه خواهد یافت. به‌نظر می‌رسد در روز‌های آینده حساسیت شاخص بورس نسبت به مولفه‌های اقتصادی بیشتر خواهد شد. در سال‌جاری 2مولفه تورم و نرخ بهره نقش پر رنگی در افزایش شاخص‌های بورس داشتند اما اکنون سیاستگذاران درتلاش برای تغییر برخی الگو‌ها در این ارتباط هستند. به‌نظر می‌رسد چنانچه بانک مرکزی موفق به مهار تورم نشود نرخ بهره را دوباره افزایش خواهد داد و این موضوع شاخص بورس را متاثر خواهد کرد.صرف‌نظر از آینده شاخص بورس داده‌های آماری نشان می‌دهد که از 6‌ ماه پیش یعنی بهمن‌ماه سال قبل که شتاب رشد بورس بیشتر شد شاخص کل بورس تهران 356درصد رشد کرده است؛ با این حال برخی از سهامداران بازده به‌مراتب بیشتری از میانگین بازده بورس به‌دست آورده‌اند.

کدام صنعت بازده بیشتری داشته است
آمار‌ها نشان می‌دهد در 6‌ ماه گذشته، سهام اغلب شرکت‌های بورس با رشد‌های خیره کننده‌ای مواجه بوده‌اند؛ به‌طوری که ارزش سهام 95درصد صنایع حاضر در بورس بیش از 100درصد و 38درصد از صنایع حاضردربازار سهام بیش از 300درصد رشد کرده است.  این اطلاعات نشان می‌دهد که سهامداران3 صنعت حمل‌ونقل، خودرو و وسایل ارتباطی در این مدت بیش از 600 درصد سود کرده‌اند. در این مدت میانگین بازده صنعت وسایل ارتباطی 1084درصد و خودرو‌سازی ‌757درصد بوده است. سهامداران گروه حمل‌ونقل هم به‌طور میانگین 630درصد بازده به‌دست آورده‌اند.این 3 صنعت به‌ترتیب رتبه‌های اول تا سوم پربازده‌ترین صنایع بورس را به‌خود اختصاص داده‌اند. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که بازده سهام 15صنعت شامل محصولات چرمی، هلدینگ‌ها، فرآورده نفتی، سایر معادن، بانکداری، فلزات اساسی، انبوه‌سازی‌، مالی، کانه فلزی، سرمایه‌گذاری و صنایع شیمیایی در 6‌ماه گذشته بیش از 300درصد بوده است.


این خبر را به اشتراک بگذارید