• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 6 مرداد 1399
کد مطلب : 105939
+
-

پاسخ دیپلمات‌های ایران به ادعای آمریکا درباره مذاکره صلح افغانستان

ایران به نیت آمریکا شک دارد

دیپلماسی
ایران به نیت آمریکا شک دارد


انتقاد یک مقام آمریکایی درباره حمایت‌نکردن ایران از روند صلح در افغانستان، واکنش وزارت خارجه ایران را در پی داشته است. آمریکایی‌ها اسفند سال گذشته توافقی را با دولت افغانستان و طالبان امضا کردند که از آن به‌عنوان توافق تاریخی صلح یاد می‌شد اما اجرایی‌نشدن این توافق و تداوم گره‌های سیاسی در افغانستان باعث شده آمریکا ایران را مقصر جلوه دهد.
زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در مذاکرات صلح افغانستان روز جمعه در یک کنفرانس مجازی درباره چالش‌های مقابل صلح افغانستان گفت که یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها این است که ایران حمایت لازم را که باید از روند صلح بکند، نکرده است. او مدعی شده بود که ایران از روند گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و ایجاد ثبات در این کشور به‌دلیل وجود تنش‌های میان تهران و واشنگتن استقبال نکرده است.
 ادعای خلیل‌زاد با بهانه صحبت‌های اخیر سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران بوده که براساس آن ایران از روند صلح افغانستان و همچنین حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان خشنود نیست.
به‌گزارش همشهری، عراقچی به‌تازگی در مصاحبه با یک شبکه افغانستانی در کابل با بیان اینکه تهران به نیت آمریکا در روند صلح افغانستان شک دارد، گفته بود که تهران مخالف صلح در افغانستان نیست، اما آنچه آمریکا با طالبان به راه انداخته،‌ معامله با این گروه است.
معاون وزیر امور خارجه ایران تأکید کرده بود که باید از رهگذر گفت‌وگوهای میان افغانان به روند صلح در افغانستان پرداخته شود اما عوامل گوناگونی وجود دارد که ایران را نسبت به برنامه صلح آمریکا با طالبان نا‌امید می‌کند.
خلیل‌زاد ادعا کرده است که اظهارات عراقچی نشان‌دهنده این است که ایران ترجیح می‌دهد که آمریکا بدون به ثمر رسیدن صلح، این کشور را ترک کند و این به معنی ادامه جنگ در افغانستان است. در واکنش به ادعای خلیل‌زاد، محمد‌‌ابراهیم طاهریان، همتای ایرانی او اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از صلح و ثبات در افغانستان حمایت و بر ضرورت پایه‌گذاری صلح بر مبنای نتایج گفت‌وگوهای بین‌الافغانی که با مالکیت و رهبری افغان‌ها انجام گیرد، تأکید می‌کند.
نماینده ویژه وزیر امور خارجه در امور افغانستان افزود: به مقامات آمریکایی توصیه می‌کنیم قبل از اظهارنظر درباره دیدگاه‌های مسئولان جمهوری اسلامی ایران درخصوص مسائل منطقه و افغانستان، ابتدا این مواضع را با دقت مطالعه کنند.
پیش از طاهریان، سفارت ایران در کابل درباره ادعای خلیل‌زاد بیانیه صادر و با اشتباه خواندن اظهارات او بر حمایت ایران از استقرار صلح و ثبات در افغانستان و تکرار مواضع ثابت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت پایه‌گذاری صلح بر مبنای نتایج گفت‌وگوهای بین‌الافغانی که با مالکیت و رهبری افغان‌ها انجام گیرد، تأکید کرده بود.
سید‌عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران 26تیر‌ماه به کابل رفت و با مقامات ارشد سیاسی و دیپلماتیک افغانستان گفت‌وگو کرد. او در گفت‌وگو با طلوع‌نیوز ‌تأکید کرد که طالبان باید سهمی در قدرت داشته باشد اما در چارچوب قانون اساسی افغانستان. معاون وزیر خارجه ایران گفت: امضای سند همکاری به‌معنای حمایت قاطع از دولت افغانستان در مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغانستان است.
تدوین این سند 5سال پیش در سفر محمدجواد ظریف به کابل و دیدار او با محمداشرف غنی، رئیس‌جمهور طرح شد و در سفر‌ ماه گذشته حنیف اتمر به تهران تصمیم گرفته شد که این سند نهایی شود و به امضای روسای جمهوری 2کشور برسد.
برای تدوین این سند 5کمیته شامل کمیته‌های اقتصادی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی، ساماندهی امور مهاجران و آب تشکیل شده است. خبرنگار این شبکه در بخش‌هایی از سؤالات خود از معاون وزیر خارجه ایران سعی داشت ایران را متهم به حمایت از طالبان کند اما عراقچی این ادعا را رد کرد. سال گذشته علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران در واکنش به ادعاها مبنی بر حمایت ایران از گروه‌های داخلی افغانستان ازجمله طالبان گفته بود: هیچ نیازی به کمک تسلیحاتی به طالبان وجود ندارد. درون افغانستان سلاح از هر نوعش و از ملیت‌های مختلف با قیمت اندک به وفور وجود دارد. حنیف اتمر اول تیر‌ماه به تهران سفر و با وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کرد. سال گذشته 2بار هیأت‌هایی از طالبان به ایران سفر و با عراقچی رایزنی کرده بودند و محمد جواد ظریف هم اواخر سال قبل و ابتدای سال‌جاری در تماس‌های مختلف با دبیر‌کل سازمان ملل و همتای افغانستانی و نیز رئیس‌جمهور و معاون اجرایی سابق افغانستان درباره صلح در افغانستان و حل‌و‌فصل بحران سیاسی در این کشور رایزنی کرده بود.


هفته گذشته معاون وزیر خارجه کشورمان مذاکراتی در کابل با مقامات افغانستان انجام داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید