• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 6 مرداد 1399
کد مطلب : 105936
+
-

کرونا X علم

   ترکیب قدرتمند برای درمان کووید-19
محققان ترکیبی قوی از آنتی‌بادی را شناسایی کرده‌اند که ممکن است به درمان عفونت‌های ناشی از کووید-19 کمک و همچنین افراد در معرض خطر را از ابتلا به بیماری محافظت کند. به گزارش گاردین، آنتی‌بادی‌هایی که از بیماران بستری شده کووید-19 جمع‌آوری شده می‌تواند در مقیاس زیاد توسط شرکت‌های داروسازی تولید و برای مبارزه با ویروس یا جلوگیری از ابتلا به آن به افراد تزریق شود. دانشمندان دانشگاه کلمبیا در نیویورک برای این تحقیق، آنتی‌بادی‌ها را در 40 بیمار مبتلا به کووید-19 بررسی کردند و 61 آنتی‌بادی را در بدن 5 بیمار شناسایی کردند که باعث از بین رفتن ویروس شده بود. در میان این آنتی‌بادی‌ها، 9آنتی‌بادی قدرتمندترین پاسخ را برای خنثی کردن پاتوژن بروز داده بود. آزمایشات انجام شده روی سلول نشان داد که آنتی‌بادی‌ها ویروس را از بین بردند؛ در حالی که آزمایشات روی همستر نشان داد که تزریق یکی از آنتی‌بادی‌های قوی‌تر، حیوانات را از ابتلا به ویروس کرونا در امان نگه داشته است. «دیوید هو» استاد پزشکی کلمبیا که رهبری این تحقیقات را برعهده دارد، می‌گوید: ما به طور خاص آنتی‌بادی‌های بسیار قدرتمندی را که می‌تواند در چرخه تولید انبوه قرار بگیرد، شناسایی کرده‌ایم. هدف ما این است که در مراحل ابتدایی بیماری را درمان کنیم، به‌ویژه آنهایی که در معرض ابتلا به بیماری شدید هستند؛ مانند سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای. برای پیشگیری نیز این ترکیب آنتی‌بادی‌ها مطمئنا می‌تواند جایگزین واکسن شود که باز هم در این رابطه اولویت ما آسیب‌پذیرترین‌ها هستند. این ترکیب آنتی‌بادی‌ها به حدی متنوع است که محققان معتقدند که انواع جهش‌یافته ویروس را نیز می‌تواند تحت پوشش قرار دهد. هو می‌گوید: استفاده از یک ترکیب از آنتی‌بادی‌های مختلف که به نقاط مختلف سنبله ویروس حمله می‌کند، مانع از مقاومت ویروس در برابر درمان می‌شود.

   ممنوعیت ماسک سوپاپ‌دار در بیمارستان‌ها
شبکه بهداشت دانشگاه سنت لوک اعلام کرد: دستورالعمل‌های به‌روز شده برای ممنوعیت استفاده از ماسک سوپاپ‌دار در بیمارستان‌ها اعلام شد. به گزارش هلث‌دیلی، ماسک‌هایی که روی آنها دریچه‌ای برای تنفس بهتر تعبیه شده است، اجازه می‌دهد تا هوای بازدم شده به داخل اتاق منتقل شود. در دستورالعمل‌های بیمارستانی آمده است در صورتی که کسی با چنین ماسکی وارد بیمارستان شود، آنها موظف هستند با یک ماسک جراحی به استقبال او بروند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نیز در راهنمای تجهیزات محافظ شخصی برای کادردرمانی، آورده است: ماسک‌های تنفسی با دریچه‌های بازدم نباید در مواقعی که وارد محوطه استریل می‌شوید استفاده شود. (به عنوان مثال  طی یک عمل تهاجمی در اتاق عمل) زیرا ممکن است دریچه بازدم باعث شود بازدم فیلتر نشده شما وارد قسمت استریل شود. این مرکز برای عموم مردم نیز استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای را به جای ماسک‌های سوپاپ‌دار به عنوان ابزاری مهم در مبارزه با کووید-19 توصیه کرده است. شواهد روزافزونی وجود دارد که نشان می‌دهد ماسک پارچه‌ای باعث جلوگیری از انتشار ویروس به دیگران می‌شود.

   کرونا از مادر به جنین منتقل نمی‌شود
دانشمندان با انجام یک مطالعه کوچک به این نتیجه رسیدند که احتمال انتقال کووید-19 از مادر مبتلا به نوزاد در صورت رعایت احتیاط هنگام زایمان، بعید به نظر می‌رسد. به گزارش بی‌بی‌سی، براساس این تحقیق از 120 کودک متولد شده در 3 بیمارستان نیویورک، آزمایش هیچ یک از آنها پس از به دنیا آمدن از مادران مبتلا، مثبت نبود. این نتایج 2هفته بعد از شیردهی و به اشتراک گذاشتن اتاقی برای کودکان با مادرانشان منتشر شد. اطلاعات در مورد خطر انتقال کووید-19 در دوران بارداری و شیردهی بسیار کم است؛ بنابراین توصیه‌ها برای زنان باردار و مادران جدید متفاوت است. در انگلستان، کالج رویایی زنان و زایمان و متخصص زنان توصیه می‌کند که مادران مبتلا در صورت تمایل به شیردهی نوزاد، می‌توانند با او در یک اتاق باشند، اما باید تمام جوانب احتیاط را رعایت کنند. سازمان بهداشت جهانی نیز می‌گوید که مزایای شیردهی به مراتب بیشتر از خطرات احتمالی ابتلای نوزاد به کووید-19 است.

این خبر را به اشتراک بگذارید