• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 6 مرداد 1399
کد مطلب : 105935
+
-

خلیل‌زاد فرافکنی می‌کند

دیدگاه
خلیل‌زاد فرافکنی می‌کند


فداحسین مالکی‌؛سفیر سابق ایران در افغانستان و نماینده مجلس

اخیرا آقای زلمای خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان ادعا داشته که ایران تمایلی به حل بحران سیاسی در افغانستان و اجرای پروسه صلح در این کشور ندارد درحالی‌که این اظهارات به هیچ عنوان صحت ندارد چون از سال‌های قبل ایران به این سمت حرکت می‌کرده که در معادلات سیاسی در افغانستان حتما ابتکار عمل دست خود افغان‌ها باشد.
حتی در زمانی که من در افغانستان به‌عنوان سفیر حضور داشتم با هماهنگی‌ای که با سردار شهید سلیمانی (فرمانده نیروی قدس سپاه) داشتیم قرار بود اجلاس بین‌الافغانی در تهران یا مشهد برگزار شود و در این اجلاس از همه گروه‌ها حتی طالبان دعوت شود هرچند بعدها تغییراتی رخ داد که برگزاری این اجلاس پیگیری نشد.
 ایران به هیچ عنوان نمی‌تواند خود را خارج از معادلات افغانستان بداند چون از طرفی ایران و افغانستان دو کشور همسایه و هم‌دین و هم‌زبان هستند و اشتراکات زیادی در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی دارند.
نکته دیگر در رابطه با خود آقای زلمای خلیل‌زاد است. از زمانی که ایشان وارد افغانستان شده مشکلات و گرفتاری‌ها در این کشور چند برابر شد حتی در مذاکرات، مقامات و شخصیت‌های افغانستانی نگران حضور آقای خلیل‌زاد بودند چون او در افغانستان چهره شناخته شده‌ای است و از زمانی که پا در منطقه گذاشته شکاف بیشتر شده و شکل جدیدی به‌خود گرفته است، به‌عبارت دیگر باید اشاره کرد که تنها هنر آقای خلیل‌زاد مشروعیت بخشیدن به طالبان و مشروعیت‌زدایی از دولت افغانستان بوده و با تضعیف دولت قانونی افغانستان کار به جایی رسیده که طالبان نظر می‌داد که از مقامات دولتی، جهادی و سیاسی افغانستان چه‌کسی در اجلاس شرکت کند درحالی‌که این روند به هیچ وجه مورد قبول مردم افغانستان نیست.
در مجموع باید اشاره کرد که علت اظهارات اخیر خلیل‌زاد درباره ایران به بن‌بست رسیدن طرح او بوده و به همین دلیل می‌گوید ایران نمی‌خواهد پروسه صلح اجرا شود درحالی‌که این اظهارات واهی و غیرکارشناسی است.
روابط ایران با همسایگان ازجمله افغانستان در شرایط خوبی قرار دارد و اخیرا رفت‌وآمد‌هایی هم بین ۲ کشور انجام شد. آقای اتمر که از چهره‌های سیاسی و صاحب‌نظر است به تهران سفر کرد و آقای عراقچی هم سفری به کابل داشت البته این رفت‌وآمد‌ها باید خیلی زودتر از اینها انجام می‌شد چون مسائل دوجانبه ما عقب مانده بود، از طرفی مسئله آب هیرمند و موضوعات کنسولی و اشتراکات تجاری و اقتصادی و همکاری‌ها در چابهار موضوعاتی است که در دست پیگیری قرار دارد. از سوی دیگر مسائل بین‌المللی دیگری هم در روابط ایران و افغانستان موثر است ما صراحتا اعلام کرده‌ایم که از حضور آمریکایی‌ها در کشور افغانستان ناراحتیم و از مرزهای شرقی خود نگرانیم. در این راستا مذاکرات ثمربخشی انجام شده است و دولت افغانستان اعلام کرده مصمم است از مرزهای شرقی تعرضی به ایران صورت نگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید