• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 6 مرداد 1399
کد مطلب : 105926
+
-

جای خالی برندسازی در چای

جای خالی برندسازی در چای

با اینکه چایکاران کشور همواره با مشکلاتی مثل هزینه بالای تولید، غیراقتصادی و خرد بودن اراضی، بازار فروش نامناسب محصولات، قیمت پایین خرید محصول و واردات بی‌رویه مواجه بوده‌اند، آمارهای گمرک از صادرات ۵۷۵ تن چای ایرانی به ارزش ۴۹۳ هزار و ۷۸۵ دلار حکایت دارد. به گزارش همشهری، واردات چای در شرایطی که ایران یکی از تولیدکنندگان برتر چای دنیا محسوب می‌شود، همواره محل اعتراض چایکاران کشور بوده است. آمار سال‌های گذشته گمرک بیانگر این است که میزان واردات سالانه چای به کشور بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تن بوده و به گفته روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک، طی 3‌ماه ابتدای امسال نیز ۱۴ هزار و ۳۵۴ تن چای خارجی به کشور وارد شده است. سطح زیر کشت چای در کشور بیش از ۲۸ هزار هکتار است و بیش از 7هزار هکتار از اراضی چایکاری به ‌دلیل عدم‌قابلیت بهره‌برداری اقتصادی از گردونه تولید خارج شده و در خطر تغییر کاربری یا تبدیل به مخروبه و جنگل قرار دارند. به اعتقاد کارشناسان برندسازی و بسته‌بندی مطلوب یکی از حلقه‌های مفقوده صنعت چای کشور است که توجه به آن می‌تواند مصرف و صادرات چای ایرانی را افزایش دهد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :