• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 5 مرداد 1399
کد مطلب : 105894
+
-

تجربه‌ای تازه در ارائه آثار هنری

لیلی گلستان از برگزاری آنلاین «۱۰۰ اثر، ۱۰۰ هنرمند» می‌گوید

تجربه‌ای تازه در ارائه آثار هنری

مرتضی کاردر_روزنامه نگار

«100 اثر، 100 هنرمند» یکی از اتفاق‌های ثابت حوزه هنرهای تجسمی در سال‌های اخیر بوده است. نمایشگاه بزرگ ارائه و فروش آثار هنری که به همت لیلی گلستان از دهه 70 آغاز و تا امروز ۲۷ دوره از آن برگزار شده است. امسال بیست‌و‌هشتمین دوره «۱۰۰ اثر، ۱۰۰ هنرمند» قرار است در حالی برگزار شود که شیوع کرونا بسیاری از نمایشگاه‌ها و حراج‌های هنری را به تعویق انداخته است. لیلی گلستان از مدت‌ها پیش گفته بود که «100 اثر، 100 هنرمند» نخستین برنامه گالری گلستان پس از چند‌ماه تعطیلی و برگزاری نمایشگاه‌های غیرحضوری خواهد بود، اما اوج‌گیری دوباره کرونا در تهران سبب شد که این برنامه نیز به شکل غیرحضوری، به‌صورت آنلاین، برگزار شود. البته تجربه موفق برگزاری نمایشگاه آنلاین در روزهای کرونا و نیز مسابقه نقاشی با موضوع قرنطینه برای کودکان نیز در تصمیم مدیر گالری گلستان بی‌تأثیر نبوده است.

هرکس زودتر ایمیل بزند صاحب اثر خواهد شد
لیلی گلستان به همشهری می‌گوید: «از دهم مرداد امکان تماشا و خرید آثار در سایت گالری‌ گلستان فراهم است. مشخصات آثار کامل است و زیر هر اثر در سایت مشخصات و قیمت آن نوشته شده. خریداران آثار هم می‌توانند به نشانی گالری ایمیل بزنند و هم در بخش خرید سایت تقاضای‌شان را بفرستند. به جز وب‌سایت گالری گلستان، شماری از آثار در اینستاگرام گالری نیز به نمایش گذاشته می‌شوند.»
در برگزاری آنلاین احتمال چند درخواست همزمان برای یک اثر و تلاقی درخواست‌های متقاضیان وجود دارد. لیلی گلستان می‌گوید: 
« هرکس زودتر ایمیل بفرستد و اثری را بخواهد، اثر را برای او کنار می‌گذارم.» با این همه تجربه برگزاری برنامه به‌صورت آنلاین تجربه تازه‌ای است. «امسال چند برابر هر سال زحمت کشیدیم. اما چون نخستین تجربه برگزاری آنلاین است، نمی‌دانیم چه خواهد شد. توکلت علی‌الله»

امسال ۲۸۲ اثر ارائه می‌شود
هنرمندان مثل همیشه از «100 اثر 100 هنرمند» استقبال کرده‌اند. به گفته خانم گلستان، «مجموعاً ۷۱۳ هنرمند آثار خود را برای شرکت در «100 اثر، 100 هنرمند» امسال فرستادند که پس از ارزیابی آثار در نهایت ۲۸۲ اثر انتخاب شدند. از میان آثار ۲۲۲ اثر از بانوان هنرمند است و ۶۰ اثر از آقایان.» امسال برخلاف سال‌های گذشته، پس از فروش یک اثر از هنرمند، اثر دیگری از او جایگزین نخواهد شد و هر هنرمند با یک اثر در نمایشگاه شرکت می‌کند.

از ۲۵۰ هزار تومان تا ۹۰ میلیون تومان
رویکرد همیشگی لیلی گلستان در گالری‌داری، فروش ارزان آثار هنری و تلاش برای عمومی شدن هنر بوده است. «100 اثر، 100 هنرمند» نیز در حقیقت با چنین رویکردی شکل گرفته. لیلی گلستان می‌گوید: «ارزان‌ترین اثری که امسال ارائه خواهد شد، ۲۵۰ هزارتومان است. گران‌ترین اثر نیز به قیمت ۹۰ میلیون تومان از آنِ پروانه اعتمادی است. به جز پروانه اعتمادی هنرمندان نامدار دیگری مثل علی‌اکبر صادقی، ناصر اویسی، فرامرز پیلارام، کامبیز درم‌بخش، رضا مافی، پرویز کلانتری در «100 اثر، 100 هنرمند» امسال شرکت خواهند کرد.» مجموعه‌داران آثار نام‌های ماندگار هنر مدرن ایران را برای شرکت در 100 اثر 100 هنرمند ارائه کرده‌اند.

یک سوم آثار از اصفهان می‌آید
توجه به آثار هنرمندان جوان و هنرمندان شهرستانی که اغلب جایی در گالری‌های تهران ندارند، یکی دیگر از رویکردهای همیشگی گالری گلستان بوده است. بسیاری از آثار ارائه شده در گالری گلستان از شهرستان‌ها می‌آیند، از جمله آثار « ۱۰۰ اثر، 100 هنرمند». لیلی گلستان در پایان صحبت‌های خود می‌گوید: «یک سوم آثار امسال از اصفهان می‌آید. اصفهانی‌ها امسال غوغا کرده‌اند.» 
بیست‌و‌هشتمین دوره «100 اثر، 100 هنرمند» از دهم تا سی‌ویکم مرداد به‌صورت آنلاین در سایت گالری گلستان برگزار خواهد شد.


توجه به آثار هنرمندان جوان و هنرمندان شهرستانی که اغلب جایی در گالری‌های تهران ندارند، یکی دیگر از رویکردهای همیشگی گالری گلستان بوده است. بسیاری از آثار ارائه شده در گالری گلستان از شهرستان‌ها می‌آیند، از جمله آثار « ۱۰۰ اثر، 100 هنرمند».

این خبر را به اشتراک بگذارید