• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 5 مرداد 1399
کد مطلب : 105850
+
-

سقف بازار آهنگران در شرف ریزش

ایمنی
سقف بازار آهنگران در شرف ریزش

سقف بازار آهنگران تهران در حال ریزش است و اختلاف هیأت امنای بازار آهنگران و سازمان میراث فرهنگی تعمیر آن را متوقف کرده است.
نوسازی بافت فرسوده بازار تهران یک تفاوت اساسی با نوسازی بافت فرسوده مسکونی تهران دارد که آن هم تمکن مالی مالکین این املاک است. با این حال هنگام قدم زدن در کوچه پس‌کوچه‌های بازار و نگاهی به میادین و طاق‌های آن، در می‌یابیم درصورت وقوع یک زلزله ویرانگر وضعی بهتر از ساکنان و زاغه‌نشینان بافت‌های فرسوده مسکونی نخواهند داشت. از آن مهم‌تر ضربه‌ای است که بر پیکره قلب تپنده اقتصاد پایتخت وارد شده و تا سالیان دراز هزاران خانواده از تبعات آن رنج خواهند کشید. همین موضوع پای افشین حبیب‌زاده، عضو شورای شهر تهران را به بازار تهران باز کرد تا از نزدیک وضعیت آن را بررسی کند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او که عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شوراست در پی این بازدید گفت: «بخشی از سقف بازار آهنگران توسط پیمانکار در حال مرمت بود که به‌دلیل اختلافات مالی و حقوقی به‌صورت نیمه‌کاره رها شد. باید هرچه سریع‌تر در راستای ایمن‌سازی‌ سقف‌ها فکری شود، در قسمت‌هایی از سقف بازار آهنگران شاهد ریزش هستیم که نیازمند مرمت فوری و اساسی است. ذینفعان باید هزینه مرمت را پرداخت کنند. شهرداری تهران می‌تواند براساس بند ۵۵ قانون شهرداری‌ها اقدام به ایمن‌سازی‌ سقف بازار کند و هزینه آن‌ را هم از ذینفعان بگیرد.»
حبیب‌زاده با اینکه جلسه‌ای با حضور کسبه این بازار برگزار کرده‌‌ افزود: «مقرر کردیم که کسبه در راستای ایمن‌سازی‌ سقف بازار پیمانکار تعیین کنند و شهرداری منطقه۱۲ هم بر ایمن‌سازی نظارت داشته باشد.»
علی‌محمد سعادتی، شهردار منطقه۱۲ اما با بیان اینکه بعد از این بازدید کار جدیدی در این محدوده انجام نشده اظهار کرد: «علت توقف کار، همکاری نکردن سازمان میراث فرهنگی در تأیید طرح‌های ارائه شده برای سقف بازار آهنگران تهران است. در بازار آهنگران بخش‌هایی دارای سقف و بخش‌هایی هم بدون سقف است. در طرح‌های جدید ضمن مرمت بخش‌هایی که سقف آن فرسوده است، برای بخش‌هایی هم که سقف ندارد، سقف اضافه می‌شود و مشکل میراث فرهنگی هم ساختن سقف برای بخش‌هایی است که در گذشته سقف نداشته‌اند و بر این اساس طرح‌های ارائه شده را رد می‌کند.»
او با بیان اینکه طرح سقف جدید که مانند سقف قدیمی است آماده شده و هیأت امنا هم علاقه‌مند به اجرای آن هستند، گفت: «متأسفانه آنطور که از میراث فرهنگی انتظار می‌رود همکاری نمی‌کند و در مورد طرح جدید هم به‌صورت شفاهی رأی منفی خود را اعلام کرده است. قرار ما با بازار آهنگران این بود که با هزینه آنها کار مرمت جداره و سقف اجرا شود و ما هم ضمن نظارت به‌عنوان شهرداری، هزینه‌های شهرداری را در کف محاسبه کنیم. همکاری وزارت میراث فرهنگی در نوسازی سقف بازار تهران سبب می‌شود، علاوه بر اینکه ایمنی آن احیا می‌شود، بخشی از تاسیسات فرسوده نظیر سیم‌کشی‌های برق هم تعویض شود.»
براساس این گزارش، روز دوشنبه ۳۰تیر۹۹ بازار آهنگران تهران طعمه آتش شد و 3باب مغازه با کاربری آجیل و خشکبار و فروشگاه پوشاک در چندین قسمت به‌طور کامل شعله‌ور‌شده و خسارت فراوان دیدند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید