• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 5 مرداد 1399
کد مطلب : 105847
+
-

اعلام پروتکل‌های برگزاری مناسک ذی‌الحجه و محرم در ایام کرونا

عزاداری‌های محرم باشکوه برگزار می‌شود

عزاداری‌های محرم باشکوه برگزار می‌شود

مناسک مذهبی ذی‌‌الحجه و‌ ماه محرم آزمون جدید دولت در کنترل بیماری کرونا در کشور هستند، این بار اما با الگوی جدید؛ پروتکل‌های حداقلی بهداشت رعایت می‌شوند و اعیاد و عزاداری‌ها نیز سر جای خودشان هستند. 
رئیس‌جمهور در تشریح کلی این سیاست‌ها به‌طور کلی تأکید کرد: کسی نمی‌تواند بین دین و علم فاصله ایجاد کند. ما هم دین و هم علم را مراعات می‌کنیم. اصلا علم در کنار دین است و دین در کنار علم است. اینها از هم فاصله ندارند و از هم جدایی ندارند. ما هم می‌خواهیم در عزای امام حسین(ع) شرکت کنیم و هم می‌خواهیم عزادار امام حسین(ع) را مبتلا نکنیم. ما می‌خواهیم در عزاداری شرکت کنیم و هم عزاداری که آمده او را مبتلا نکنیم و این چیزی است که هم امام حسین(ع) و هم دین و هم علم از ما می‌خواهد. حسن روحانی در جلسه روز شنبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا با اشاره به ششمین‌ ماه مقابله کشور با این ویروس از خط‌مشی جدید دولت در مدیریت بیماری دفاع کرد و گفت: در روزهای اولیه همه دنیا هم در این مسئله تجربه‌هایشان تجربه‌های ویژه‌ای بود و همه رفتند سر ممنوعیت یعنی از خانه خارج نشوید، درب مغازه را ببندید، اینجا را قفل بزنید، به خیابان نیایید و ماشین را روشن نکنید که در دنیا این بود و در کشور ما هم یک مقطعی در این وادی رفتیم و چاره‌ای هم نبود؛ یعنی در آن شرایط چاره دیگری نبود. 
بعد معلوم شد اینطور نیست، یعنی بعضی از این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها خودش مشکل‌آفرین است. وقتی همه را می‌بندید، تولید و توزیع متوقف می‌شود، نان، آب و زندگی مردم دچار مشکل می‌شود. همه به یک نتیجه واحد رسیدند، همه به این نتیجه رسیدند که باید بازگشایی را انجام بدهند. این استثنا ندارد. در تمام کشورها آمدند و مسئله بازگشایی فعالیت‌ها را آغاز کردند. منتها همه توصیه کردند که پروتکل‌های بهداشتی را باید همه مراعات کنند.

عرفه با رعایت پروتکل
روحانی با بیان اینکه مراسم عرفه امسال باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه باشد و فاصله‌ها نیز حفظ شود، تأکید کرد: در مساجد و محافل دعا و توسل انجام شود منتها فاصله‌ها هم حفظ و پروتکل‌ها مراعات شود. ماه ذی‌الحجه‌ ماه بسیار مهمی است و ماهی است که باید در آن همه را یاری کنیم و مخصوصا در عید قربان که در آن روز همه آنهایی که تمکن دارند، گوشت را در میان مردم و فقرا تقسیم می‌کنند البته رعایت پروتکل آن ساده‌تر است. 
رئیس ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا همچنین با طرح این سؤال که آیا در محرم باید بین عزاداری یا سلامت یکی را انتخاب کنیم، پاسخ داد: خیر. هر دو. هم عزاداری و هم توجه به پروتکل‌های بهداشتی که اینها مانع‌الجمع نیست و اینها را باید جمع کرد و در کنار هم قرار داد. الان هم برای محرم باید کاری کنیم که در اختیار معاندین هم بهانه‌ای قرار نگیرد. همه جا عزاداری امام حسین را باید انجام دهیم. در روستا، شهر، آنجایی که می‌گوییم وضعیت قرمز، زرد یا هشدار است، هر چه که هست، همه‌جا باید عزاداری امام حسین را انجام بدهیم. با تراکم کمتر و همین فاصله‌گذاری که می‌گوییم. تراکم نباشد، نیایند درجایی جمعیت زیاد در یک فضای کوچک، این تراکم جمعیت را کنار بگذاریم، پروتکل‌ بهداشتی را حتما باید مراعات کنیم، باید ضدعفونی کنیم، ماسک بزنیم، همه مراعات کنیم، هر‌چه که وزارت بهداشت و درمان می‌گوید.

زمان عزاداری‌ها را کوتاه کنیم
رئیس‌جمهور در عین حال توصیه‌هایی نیز برای برگزاری این مراسم‌ها داشت: زمان عزاداری دست خودمان است. حال این زمان عزاداری می‌تواند 4ساعت، 3ساعت باشد، طولانی‌شدن زمان عزاداری ممکن است خدای ناکرده ما را در مسیر شیوع قرار دهد، عزاداری را انجام دهیم حال، عزاداری که لازم نیست 3 یا 4ساعت باشد، می‌توانیم زمان کوتاه‌تری یک ساعت و نیم، دو ساعت برای مراسم عزاداری درنظر بگیریم.
زمان آن هم همینطور، یک روزهایی است که برای ما روزهای ویژه است مثلا عاشورا، تاسوعا، اربعین، اینها روزهای ویژه در ‌ماه محرم و صفر است. او درباره کاهش روزهای دهه عزاداری محرم نیز افزود: حالا ایام عزاداری می‌تواند 4یا 5روز بشود، زمان آن را می‌توانیم کمی کوتاه کنیم، زمان حضور در مراسم عزاداری را می‌توانیم کوتاه کنیم اینها امکان‌پذیر است ولی اصل عزاداری ان‌شاء‌الله با شکوه و با عظمت مثل همه سال‌ها خواهد بود. در شکوه امسال، ماسک و آن فاصله هم جزو شکوه است و عدم‌تجمع و تراکم در یک مکان هم جزو آن شکوه امسال است.

   سفره محرم نیندازید
روحانی در ادامه تشریح پروتکل‌های بهداشتی یادآور شد: تلاش خوبی بین مبلغان، حوزه علمیه، سازمان‌های تبلیغاتی، دفتر تبلیغات، وزارت کشور و وزارت بهداشت و درمان انجام شده است و همه اینها با هم تلاش کردند. نسبت به نذورات هم همه اصول بهداشتی را مراعات کنند. آنهایی که می‌توانند به‌صورت خام و خشک به در خانه مردم ببرند و مخصوصا در خانه آنهایی که نیازمند هستند. آنهایی هم که به دلایلی یا نحوه نذر آنها، نحوه وقف به‌گونه‌ای است‌که باید غذا بدهند، اصول بهداشتی را مراعات کنند و به‌صورت بسته‌بندی بهداشتی باشد و به‌گونه‌ای نباشد که سفره پهن کرده و بخواهند دور هم جمع شوند. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید