• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 4 مرداد 1399
کد مطلب : 105781
+
-

چه داروهایی بر بیماری کرونا مؤثرند؟

پزشک همشهری
چه داروهایی بر بیماری کرونا مؤثرند؟


علی ملائکه ـ روزنامه‌نگار و پزشک

گرچه هنوز هیچ دارویی به‌طور قطعی برای درمان ویروس کرونا تأیید نشده است، اما بررسی‌ها نشان داده‌اند که دست‌کم 2 دارو ممکن است به بیماران بستری‌شده به‌علت ویروس کرونا کمک کنند؛ رمدسیویر، داروی ساخت شرکت «گیلیاد ساینسز» نخستین دارویی بود که سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز مصرف اضطراری آن را برای درمان ویروس کرونا صادر کرد. رمدسیویر دارویی بود که در ابتدا به‌عنوان یک داروی ضد‌ویروس برای درمان ابولا و هپاتیت سی آزمایش شد، اما موفقیت چندانی نداشت. داده‌های مقدماتی کارآزمایی‌های بالینی رمدسیویر نشان داد که این داروی داخل وریدی می‌تواند زمان بهبودی بیماران بستری‌شده کووید‌-19 را از ۱۵روز به ‍‍۱۱روز کاهش دهد. همچنین به گفته شرکت سازنده یافته‌های مقدماتی نشان داده‌اند که این دارو میزان مرگ بیماران بستری‌شده را کاهش می‌دهد.
داروی دوم داروی دگزامتازون است که یک بررسی در بریتانیا نشان داد تجویز‌دوزهای پایین آن در بیماران کووید-19 بستری‌شده میزان مرگ را کاهش می‌دهد. دگزامتازون داروی کورتونی ارزان‌قیمتی است که برای کاهش التهاب در بیماری‌های گوناگون به‌کار می‌رود و احتمالا می‌تواند از پاسخ ایمنی شدیدی که در کووید-19 به بدن آسیب می‌زند، جلوگیری کند.
2داروی کلروکین و هیدروکسی کلروکین که برای درمان مالاریا و آرتریت روماتوئید استفاده می‌شوند و در ابتدای شیوع کرونا امید زیادی به آنها می‌رفت، در بررسی‌های بعدی چندان تأثیربخش از آب در نیامدند و حتی احتمال آسیب رساندن آنها به بیماران هم به‌علت ایجاد عوارض جانبی مطرح شد. اما جدا از داروها، 2 شیوه درمانی به‌طور گسترده‌ای برای درمان بیماران بستری‌شده کووید-19 به‌کار می‌رود. در بیمارانی که میزان اکسیژن خونشان افت کرده است، اکسیژن‌‌رسانی از طریق لوله بینی یا ماسک انجام می‌شود و در موارد شدیدتر ممکن است لازم باشد بیمار به دستگاه تنفس مصنوعی یا تهویه مکانیکی متصل شود. این درمان تا زمانی که ریه‌های بیمار بهبود یابد، اکسیژن مورد نیازش را فراهم می‌کند.
بالاخره یک روش ساده که به بیماران کووید-19 کمک می‌کند، به شکم خواباندن آنها روی تخت است که امکان باز شدن بیشتر ریه‌ها را فراهم می‌‌آورد و در برخی از بیماران ممکن است نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی را برطرف کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :