• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 4 مرداد 1399
کد مطلب : 105765
+
-

نمازجمعه در ایاصوفیه

ترکیه
نمازجمعه در ایاصوفیه


دیروز در مراسمی که باوجود همه‌گیری کرونا و محدودیت‌ها و فاصله‌گذاری‌ها، به‌صورتی گسترده برگزار شد، هزاران نفر از مسلمانان ترکیه در داخل و بیرون محوطه تاریخی ایاصوفیه، نماز جمعه برگزار کردند.
 این مراسم با قرآن‌خوانی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در داخل این مسجد و با حضور رهبران برخی احزاب سیاسی ترکیه در میان نمازگزاران در بیرون این محوطه تاریخی، به مراسمی سیاسی- ملی تبدیل شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران زن و مرد که بسیاری از آنها از سراسر ترکیه برای شرکت در این مراسم آمده‌بودند، خیلی زود محوطه‌ بیرونی ایاصوفیه را پر کردند تا در صف اول نخستین نماز‌جمعه در این عمارت بعد از 86سال باشند.
علی ارباش، رئیس سازمان دیانت ترکیه نخستین خطیب نمازجمعه این هفته مسجد ایاصوفیه بود. هنگام ادای خطبه نماز، او شمشیر به‌دست داشت. این موضوع مورد توجه رسانه‌های ترکیه هم قرار گرفته ‌است. تصاویر و فیلم قرآن‌خوانی اردوغان بعد از خطبه نمازجمعه هم بازتاب گسترده‌ رسانه‌ای داشته‌است. او پیش از این، گشودن درهای ایاصوفیه را به روی نمازگزاران تحقق رؤیای جوانان ترکیه توصیف کرده‌ بود.
عمر بنای ایاصوفیه به قرن ششم میلادی می‌رسد که به‌عنوان یک کلیسای ارتدوکس در قسطنطنیه (استانبول امروز)، پایتخت روم شرقی ساخته شد. با قدرت گرفتن عثمانیان، این بنا 9قرن بعد از ایجادش به مسجد تبدیل شد و با شکل گرفتن ترکیه امروزی، ایاصوفیه در سال1934 به موزه تبدیل شد. این بنا در فهرست میراث جهانی یونسکو است. 
دادگاهی در ترکیه یک‌ماه پیش در بررسی وضعیت ایاصوفیه به‌عنوان موزه حکم داد که استفاده از آن به‌عنوان هر مکانی غیراز مسجد قانونا مجاز نیست. این موضوع با واکنش منفی اتحادیه اروپا و آمریکا روبه‌رو شده‌است. رهبران کلیسای ارتدوکس در یونان و آمریکا دیروز را روز سوگواری عمومی اعلام کردند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :