• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 4 مرداد 1399
کد مطلب : 105764
+
-

رایزنی پوتین با ترامپ پس از دریافت پیام روحانی

سیاست خارجی
رایزنی پوتین با ترامپ پس از دریافت پیام روحانی

یک روز بعد از پیام رئیس‌جمهور ایران به رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفت‌وگو کرد، گفت‌وگویی که بی‌ارتباط با ایران نبوده است.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی توییتری درباره گفت‌وگوی تلفنی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نوشت: خبری بسیار دلگرم کننده. هر روز اتفاق نمی‌افتد. رهبران روسیه و آمریکا درباره مسائل ایران تبادل‌نظر کردند.
اولیانوف در ادامه نوشت: هر دو طرف بر ضرورت تلاش جمعی برای حفظ ثبات در منطقه و همچنین مقررات جهانی عدم‌اشاعه تسلیحات هسته‌ای گفت‌وگو کردند.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران 4 روز پیش برای دومین بار در یک‌ ماه اخیر به روسیه سفر کرد و علاوه بر دیدار با سرگئی لاوروف همتای روس در تماس تلفنی یک‌ساعته با رئیس‌جمهور روسیه که از طریق خط امن انجام شد پیام رئیس‌جمهور ایران خطاب به او را ابلاغ کرد.
جزئیاتی از پیام منتشر نشده اما ظریف گفته است این پیام درباره وضعیت برجام و بعضی مسائل دوجانبه بوده است. گفت‌وگوی بسیار مفیدی بود و ان‌شاءالله نتایج خوبی داشته باشد.
در جریان سفر ظریف به مسکو که سی‌امین سفر او به روسیه در 7سال اخیر بود، طرفین درباره قرارداد بلندمدت 20ساله ایران و روسیه که به‌زودی دوره آن خاتمه می‌یابد هم تبادل‌نظر کرده‌اند و احتمالا این قرارداد تا زمان امضای قرارداد جدید تمدید خواهد شد.
سفیر ایران در روسیه دیروز در توییتر در این‌باره نوشت: همکاری‌های طرفین عمیق‌تر و معنادار‌تر شده و ظرفیت‌های زیادی در روابط دو کشور وجود دارد که باید در قالب برنامه جامع همکاری‌ها به آنها پرداخته شود.
کاظم جلالی تأکید کرد: مقامات عالیرتبه دو کشور با نظر داشتن افق همکاری‌های آینده، توافق خود را با به روز کردن و تمدید این معاهده اعلام کرده و برای انعقاد قرارداد بلندمدت همکاری‌های مشترک و همه جانبه ایران و روسیه عزم جدی دارند.
آمریکا قرار بوده به‌زودی قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به شورای امنیت ارائه دهد و پیش از این حسن روحانی، رئیس‌جمهور گفته بود ایران از کشورهای دوست به‌خصوص چین و روسیه که عضو دائم شورای امنیت هستند و حق وتو دارند انتظار دارد مانع تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شوند.
مقامات روسیه ازجمله سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور به صراحت مخالفت خود را با اقدامات آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اعلام کرده‌اند.
جلالی درباره پایان تحریم تسلیحاتی ایران در مهرماه امسال به خبرگزاری اینترفکس روسیه گفته است: کشورهای ما به این زمینه (همکاری) تمایل دوجانبه دارند. روسیه فرصت‌های خوبی در این زمینه دارد و ما امیدواریم روابطمان در این عرصه با گسترش زمان تقویت شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید