• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 4 مرداد 1399
کد مطلب : 105731
+
-

100ثانیه خبر

  تأخیر در ارائه پردازنده‌های جدید اینتل
شرکت اینتل دیروز خبر بدی را منتشر و اعلام کرد که چیپ‌های 7nm این شرکت، تأخیر 6ماهه‌ای  در ورود به بازار خواهند داشت و عملا تا سال2022 به ‌دست مشتریان نخواهند رسید. به گزارش انگجت، با احتساب این تأخیر، اینتل یک سال عقب‌تر از برنامه‌اش در این زمینه خواهد بود. این خبر درست زمانی منتشر شد که اپل اعلام کرده است قصد دارد با توجه به پیشرفت‌هایی که شرکت‌های AMD و NVIDA در حوزه پردازنده داشته‌اند، روی پردازنده‌های خودش تکیه کند.

   پیش‌بینی پلاستیکی
حجم پلاستیک‌های روی کره‌زمین تا سال2040 به حدود یک میلیارد و 300هزار تن خواهد رسید. مجله ساینس در گزارشی عنوان کرده است که محاسبات انجام‌ گرفته در این خصوص براساس تولید، مصرف و دفع مواد پلاستیکی در جهان بوده است. در مطالعه انجام‌شده در این خصوص افزایش تولید پلاستیک و عدم ‌تغییر قابل توجه در میزان استفاده مجدد و بازیافت آن، یکی از دلایل اصلی رشد این ماده در دنیا عنوان شده است. البته گفته شده حتی اگر تمامی اقدام‌های عملی برای جلوگیری گسترش مصرف پلاستیک به‌کار گرفته شود، بازهم تا سال2040، جهان شاهد 710میلیون تن زباله پلاستیکی اضافه در محیط‌زیست خواهد بود.

   رونمایی از بازی‌های جدید ایکس‌باکس
شرکت مایکروسافت در سایت خود اعلام کرده است که چه بازی‌هایی را در نسل بعدی کنسول‌های ایکس‌باکس ارائه خواهد داد. نخستین و پیش‌بینی‌شده‌ترین بازی برای کنسول ایکس‌باکس سری ایکس، «هِیلو اینفینیت» (Halo Infinite) است که این شرکت ادعا می‌کند بزرگ‌ترین و بلندپروازانه‌ترین بازی از مجموعه بازی‌های هِیلو به ‌شمار می‌رود. این بازی دارای نبردهای بزرگ‌تر و گیم‌پلی و مناظر جدیدی است. شخصیت اصلی به‌ دنبال ماجراجویی دیگری است که منطقه گسترده‌تری را در بر می‌گیرد.

   نخستین تصویر مستقیم از 2سیاره غول‌پیکر
چندی پیش «تلسکوپ بسیار بزرگ» موفق به رصد نخستین تصویر مستقیم از 2سیاره غول‌پیکر شد که به دور یک ستاره مانند خورشید در حال گردش هستند. به گزارش نیو اطلس، این سیستم چندسیاره‌ای دور ستاره‌ای به نام TYC 8998-760-1 می‌گردند که درصورت فلکی «موسکا» یا «پرواز» قرار و حدود 300سال نوری از زمین فاصله دارد. این دو، سیاره‌هایی گازی غول‌پیکری هستند که یکی از آنها 14برابر سیاره مشتری و دیگری 6برابر این سیاره است.

   دوربینی به باریکی تار مو
محققان استرالیایی و آلمانی موفق به ساخت کوچک‌ترین دستگاه تصویربرداری جهان شده‌اند که ضخامتش اندازه یک تار موی انسان است. این دستگاه در رگ‌های خونی حرکت و داخل آنها را اسکن می‌کند. به گزارش ساینس‌دیلی، برای ساخت این آندوسکوپ مینیاتوری از یک فیبر اپتیکی با قطر کمتر از نیم‌ میلی‌متر استفاده شده که به یک اسکنر OCT  متصل است. این اسکنر، حساس به عمق، سه‌بعدی بوده و از نور نزدیک به طیف مادون قرمز استفاده می‌کند تا به عمق بافت نفوذ کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید