• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 4 مرداد 1399
کد مطلب : 105719
+
-

کرونا X علم




  تغییر دستورالعمل‌های قرنطینه
دستورالعمل‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها برای قرنطینه بیماران کووید-19به روز شد. به گزارش این مرکز، بنابر نسخه اصلاح شده، افرادی که تست آنها مثبت شده است باید حداقل تا 10روز پس از شروع علائم در قرنطینه بمانند. قرنطینه می‌تواند پس از بهبود علائم بیماری و نداشتن 24ساعت تب بدون استفاده از داروهای تب‌بر تمام شود. همچنین بیماران بی‌علامت نیز می‌توانند 10روز پس از نخستین تست مثبت به قرنطینه خود پایان بدهند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در بیانیه‌ای نوشت: این به‌روزرسانی شواهد جدیدی را برای آگاهی از مدت زمان جداسازی و اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از انتقال ویروس جدید کرونا به دیگران توصیه می‌کند. این دستورالعمل‌ها برای کاهش محدودیت‌ها و قرنطینه‌های طولانی مدت غیرضروری و استفاده بی‌رویه از منابع آزمایشگاهی اعمال شده است. پیش از این CDC توصیه کرده بود که مدت زمان قرنطینه 14روز است و برای پایان دادن به آن 2 تست منفی کووید-19لازم است. با این حال مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها هشدار می‌دهد که افرادی که به نوع شدید این ویروس مبتلا شده‌اند احتمالا به روزهای بیشتری برای قرنطینه نیاز دارند که حتی ممکن است 20روز طول بکشد.

  کنترل تب؛ ضرر بیش از فایده
این روزها چک کردن دمای بدن به بخشی عادی از زندگی مردم تبدیل شده است. به گزارش Popular Science، از ورودی‌های محل کار تا مراکز خرید، یک نفر مأمور کنترل دمای بدن افرادی است که به آن مکان وارد می‌شوند و درصورتی که دمای بدن کسی بیش از 38درجه سانتیگراد باشد به او اجازه ورود داده نمی‌شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه کرده است که مشاغل مختلف دمای بدن کارمندان خود را به‌صورت روزانه کنترل کنند اما دانشمندان می‌گویند این کار علمی نیست و ممکن است به انتشار بیشتر ویروس کمک کند.
«اریک توپول» معاون اجرایی تحقیقات اسکریپس می‌گوید: هیچ اطلاعاتی در دست نیست که نشان بدهد این کار از انتشار کووید-19جلوگیری می‌کند. کنترل میزان تب هیچ ارزشی ندارد و باید ادامه این روند متوقف شود. کنترل دمای بدن افراد برای غربالگری بیماران به زمان شیوع بیماری سارس در اوایل سال 2002بازمی‌گردد. البته که میزان مفید بودن آن درباره سارس نیز هنوز جای بحث دارد اما دمای بدن یکی از علائم قابل اعتماد در عفونت سارس بود و تقریبا 86درصد از مبتلایان دچار آن می‌شدند. «مارا آسپینال» استاد تشخیص بیولوژی در دانشگاه ایالت آریزونا در این‌باره می‌گوید: بررسی دمای بدن یک راه ارزان، سریع و آسان است. در سال‌های 2002تا 2003و زمان شیوع سارس راه خوبی برای تشخیص بیماری بود. اما ویروس جدید کرونا تفاوت‌های کلیدی بسیاری با ویروسی که منجر به سارس شده بود دارد که کنترل دمای بدن را برای تشخیص بیماری به فاکتوری بی‌فایده تبدیل می‌کند. اطلاعات فعلی نشان می‌دهد که کمتر از نیمی از افرادی که مبتلا به کووید-19هستند تب می‌کنند. حتی آن دسته از افرادی که بعد از مدتی علائم خود را نشان می‌دهند، اغلب قبل از افزایش دمای بدن بیماری را به دیگران سرایت داده‌اند. در واقع گروهی از افرادی که به‌صورت ناقلان بی‌علامت موجب انتشار ویروس می‌شوند و آنهایی که بیشتر در معرض گرفتن ویروس هستند (افراد بالای 65سال و دارای بیماری‌های زمینه ای) احتمالا به دلایل زیادی هرگز دچار تب نمی‌شوند. به هر حال معیاری که چندان حساس و البته خیلی قطعی نیست نمی‌تواند معیار تشخیصی مناسبی باشد و به همین دلیل می‌تواند به مردم حس امنیت کاذب بدهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید