• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 4 مرداد 1399
کد مطلب : 105710
+
-

تعیین حدود قیمتی لبنیات کم مصرف

با وجود مجوز ارائه‌شده کارگروه تنظیم بازار برای افزایش رسمی قیمت 10 قلم محصول لبنی پرمصرف، هنوزنرخ سایر فراورده‌های کم‌مصرف، طعم‌دار یا لوکس خارج از شمول قیمت‌گذاری دولتی توسط کارخانه‌های لبنی تعیین نشده و اینگونه محصولات با نرخ‌های متفاوتی به دست مردم می‌رسد. با داوود موسوی، معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان گفت‌وگو کرده‌ایم.

 علت افزایش شکاف نرخ مصوب و خرده‌فروشی کالاها در بازار مصرف چیست؟
نمی‌توان به‌طور کلی در مورد افزایش قیمت کالاها و خدمات اظهارنظر کرد و باید به‌طور مشخص در مورد برخی کالاهای مصرفی را که فاصله قیمت مصوب و بازار این اقلام افزایش یافته است بحث کنیم.

به‌طور مشخص علت گرانی لبنیات بیش از نرخ مصوب سازمان حمایت چیست؟
بخشی از اقلام لبنی شامل 3گروه پرمصرف شیر، ماست و پنیر که 10محصول لبنی را در بر‌می‌گیرد، مشمول قیمت‌گذاری تخصصی است و سازمان حمایت نتایج بررسی کارشناسی مستندات هزینه تمام‌شده تولید این اقلام که توسط شرکت‌های تولید‌کننده ارائه می‌شود را به کارگروه تنظیم بازار داده و این ستاد قیمت مصوب چنین اقلامی را تصویب و برای اجرا ابلاغ کرده است. بر این اساس شرکت‌های لبنی و عرضه‌کنندگان این اقلام ملزم به رعایت قیمت‌های مصوب ستاد تنظیم بازار برای فراورده‌های لبنی پرمصرف بوده و هرگونه عرضه این محصولات با نرخ بالاتر یا درصد وزن و چربی کمتر، تخلف محسوب می‌شود و حتما سازمان‌ حمایت با تشکیل پرونده تخلف و ارائه آن به سازمان تعزیرات حکومتی با متخلفین برخورد می‌کند. با این روند فهرست انواع لبنیات مشمول قیمت‌گذاری که در سامانه 124سازمان حمایت بارگذاری شده باید عینا توسط تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان این محصولات رعایت شود.

اما نرخ بسته‌بندی برخی از این اقلام یا قیمت انواع محصولات لبنی کم‌مصرف هفتگی، گاه به صورت هفتگی تغییر می‌کند، علت چیست؟
در مورد اقلام لبنی مشمول قیمت‌گذاری هرگونه تغییر نرخ بدون مجوز کارگروه تنظیم بازار تخلف است و مردم می‌توانند با بررسی قیمت
 درج شده این اقلام در سامانه 124و نرخ بسته‌بندی و فروش آن، هرگونه تخلف عرضه‌کنندگان را به سازمان حمایت گزارش کنند تا برخورد شود. اما در مورد قیمت فروش سایر اقلام لبنی خارج از شمول قیمت‌گذاری کارگروه تنظیم بازار، ضوابط عمومی هیأت تعیین تثبیت قیمت‌ها ملاک عمل است؛ یعنی واحدهای لبنی بر اساس ضوابط و با توجه به اسناد و مدارکی که خودشان از هزینه تمام‌شده تولید دارند، نرخ این اقلام را تعیین می‌کنند. در این زمینه نیز اگر شکایتی مبنی بر گرانفروشی این اقلام ارائه شود، باید سازمان حمایت و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها به موضوع این شکایات ورود کرده و آن را بررسی کنند.

یعنی اقلام لبنی کم‌مصرف نرخ مصوب نداشته بلکه حدود قیمتی دارد؟
به جز 10قلم کالای لبنی مشمول قیمت‌گذاری مصوب کارگروه تنظیم بازار، بقیه اقلام لبنی نرخ مصوب ندارد و تعیین حدود قیمتی اینگونه محصولات بر اساس ضوابط و توسط واحدهای تولیدی صورت می‌گیرد. با وجود این سازمان حمایت به‌دنبال آن است که ضوابط تعیین حدود قیمتی این اقلام را نیز جمع‌بندی و نهایی کند اما نبود نرخ مصوب برای اینگونه محصولات به ‌معنای آزاد و ر‌هابودن قیمت و بازار سایر فراورده‌های لبنی کم‌مصرف، لوکس یا طعم‌دار خارج از شمول قیمت‌گذاری مصوب نیست. اینکه چنین اقلامی مشمول قیمت‌گذاری مصوب نیست به این معنا نخواهد بود که شرکت‌های لبنی هر قیمتی را که می‌خواهند برای فروش محصولات لبنی کم‌مصرف خارج از شمول قیمت‌گذاری ستاد تنظیم بازار لحاظ کنند بلکه تعیین قیمت این اقلام توسط واحدهای تولیدی نیز باید بر اساس اسناد، مدارک و ضوابط قیمت‌گذاری انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید