• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 4 مرداد 1399
کد مطلب : 105698
+
-

توتستان‌های‌کن برای‌تهران می‌ماند

روستای‌کن با داشتن باغ، رودخانه و دره‌ها اهمیت ویژه‌ای برای شهرتهران دارد که به‌تازگی 5تصمیم ویژه برای ساماندهی و نجات این منطقه اتخاذ شده است

درشهر
توتستان‌های‌کن برای‌تهران می‌ماند


کن در کلانشهر تهران به قدری بزرگ است که ساماندهی آن اهمیت ویژه‌ای دارد. رودخانه کن از شمال تهران شروع می‌شود و به جنوب پایتخت می‌رسد. روستا، رودخانه و دره کن به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، یکی از ریشه‌های هزار ساله پایتخت است. عبدالرضا گلپایگانی در صفحه اینستاگرام خود درباره کن چنین نوشت: «آب فراوان، خاک مناسب و استقرار در میان دره‌های تو درتو زمینه‌های لازم برای پذیرش پیشینه کن را فراهم می‌کند. سازمان نوسازی ماموریت تهیه طرح تفصیلی ویژه محله را فراهم و مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری نیز تکلیف ساخت محدود در باغ‌‌ها را برای کاربری‌های گردشگری روشن کرده است. ظرفیت‌های کن می‌تواند بستر مساعدی برای گردشگری و گذران اوقات فراغت باشد. پس از ۵۰سال از نخستین طرح جامع و تفصیلی پایتخت، اکنون کن، فرحزاد، اوین، درکه و نفرآباد شهرری صاحب طرح ویژه خواهند شد. به یاری خدا و همت همکارانم.» 
به‌گزارش همشهری، گلپایگانی به‌ همراه رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران و شهردار منطقه5 در جریان بازدید از روستای کن 5تصمیم مهم برای منطقه اتخاذ کردند. محمد سالاری درباره این بازدید گفت: «از اواسط دوره چهارم شورا و به‌خصوص در دوره پنجم پیگیری‌های زیادی با محوریت کمیسیون شهرسازی و معماری، شورای شهر، مدیران شهرداری، تعدادی از نمایندگان مردم تهران در مجلس و فرمانداری تهران برای ساماندهی و حل مشکلات این محدوده چند صد هکتاری آغاز کردیم. در این دوره موفق شدیم طرح تفصیلی جدید روستای کن و طرح موضعی باغات آن را مبتنی بر یک رویکرد کارشناسی و البته مشارکت جویانه با ذی‌نفعان و اهالی کن به سرانجام رسانده و به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران برسانیم.» رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر ادامه داد: «طی دهه‌های گذشته به‌دلیل بی‌توجهی به صیانت از باغات انبوه کن و اراضی کشت اجباری، ‌صدها هکتار از این ظرفیت اکولوژیکی و میراث طبیعی به ارث رسیده از پیشینیان از بین رفت. ما در این دوره به‌منظور جلوگیری از تداوم روند تخریب باغات، طرح بازآفرینی، ساماندهی و صیانت از باغات کن را با عنوان طرح موضعی در مراجع ذیربط به تصویب رساندیم.» 

5تصمیم مهم برای کن
در جریان بازدید از روستای کن، جلسه‌ای در فضای باز جنب پل تاریخی رودخانه کن برگزار شد و طرفین 5تصمیم خود را برای ساماندهی این منطقه مشخص کردند. به این ترتیب، ابتدا قرار شد ظرف مدت یک هفته نسخه نهایی طرح تفصیلی و بازآفرینی روستای کن و شبکه معابر و شبکه‌های انتقال آب‌های سطحی آن بررسی نهایی شده و به دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ جهت تصویب و ابلاغ نهایی، ارجاع شود. در تصمیم دوم بنا شد سازمان اجرایی ویژه عملیاتی کردن طرح موضعی باغات کن به ‌موجب تکلیف شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و نیز در راستای اجرای مفاد سند برنامه و بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران که به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسیده است، در مدت زمان حداکثر یک‌ماه (آن هم توسط یکی از سازمان‌های موجود شهرداری) تشکیل شده و فعالیت خود را رسما آغاز کند.
در بند سوم بحث رسیدگی به باغات کن مطرح و اعلام شد: هر چه سریع‌تر بازآفرینی و ساماندهی محدوده باغات کن شامل بهسازی و بازآفرینی کوچه باغ‌ها، نهرها و جوی‌های طبیعی موجود انتقال آب، روشنایی عرصه‌های عمومی و معابر و همچنین ساماندهی و خارج کردن مشاغل نامتجانس از این محدوده با توجه به تصویب منبع ۸۰میلیارد تومانی بودجه در سال۹۹ (با پیشنهاد کمیسیون شهرسازی و معماری و تصویب شورای شهر) آغاز شود و این تکالیف تا پایان امسال به نتیجه برسد.
درباره ضوابط ساخت‌وساز در محدوده باغات کن تصمیم‌گیری شده که ساخت‌‎وسازها که در دوره‌های گذشته در حریم باغات و رودخانه‌ها آسیب‌های بسیاری به شهر تهران وارد کرده، حالا با سختگیری شهرداری و شورای شهر مواجه شده است. بدین‌ترتیب، در ادامه در تصمیم چهارم به این مسئله اشاره شده است؛ با توجه به ابلاغ ضوابط ساخت‌و‌ساز در محدوده باغات کن (با رویکرد ایجاد فضاهای تفریحی، تفرجگاهی و پذیرایی، آن هم با بارگذاری بسیار حداقلی) و به موجب مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و کمیسیون ماده ۵ مقرر شد در این هفته جلسه‌ای در منطقه ۵ شهرداری تهران به ‌منظور نحوه عملیاتی کردن این ضوابط داشته باشیم تا برای حوزه شهرسازی و معماری تعیین تکلیف شود.
در آخر این جلسه نیز مقرر شد به‌منظور پیگیری مصوبات مذکور و اسناد مصوب در نهادهای فرادست و اجرای به موقع اقدامات لازم، هر 2 هفته یک‌بار (روزهای پنجشنبه از ساعت ۷ تا ۹ صبح) این جلسات به همراه مسئولین و مدیران سایر نهادهای مرتبط به‌صورت مستمر تشکیل شود. سالاری تأکید کرد: «اکنون تمامی زمینه‌ها، اسناد، مصوبات و حتی بودجه لازم برای ایجاد بزرگ‌ترین، پهناورترین و جذاب‌ترین تفرجگاه عمومی شهرتهران مبتنی بر مشارکت ذی‌نفعان محدوده باغات و اراضی کن فراهم شده است و چنانچه اهتمام جدی مدیران شهرداری و شهرسازی بر اجرای آن قرار گیرد، یکی از دستاوردهای مدیریت شهری دوره پنجم با رویکرد کیفی‌سازی رقم خواهد خورد.» 
بدین‌ترتیب، سازمان اجرایی ویژه ساماندهی باغات کن به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح موضعی شهر تهران، به‌زودی عملیاتی می‌شود.


مکث
هزار دره و ده‌ها دره دیگر


بخش کن یکی از بخش‌های اصلی شهرستان تهران بوده و در گذشته منطقه یا بخش کن از شرق به میدان توحید، ستارخان و آریاشهر یا صادقیه (حسن‌آباد)، از غرب تا گرم‌دره، وردآورد و قلعه حسن خان (شهرقدس) و اسماعیل‌آباد، از شمال تا شمیران، فرحزاد، امامزاده داوود و شهرستانک و از جنوب تا نهر فیروز بهرام، مهرآباد، تهرانسر و بزرگراه آزادگان امروزی ادامه داشته است. با وجود این هنوز بخشی به نام کن وجود دارد و دارای بخشداری کن است. دهستان سولقان، سنگان، کشار، کیگا، وردیج، واریش و امامزاده داوود در این بخش هستند. رود، آبشار، توتستان، درختان گردو، خرمالو و شاه توت و طبیعت بکر از خصیصه این منطقه است. دره‌های اطراف کن نیز بسیارند. دره حصارک، تنگه باغ میر، دره مالا، دره زرنو کوچک، دره زرنو بزرگ، دره پل حاجی محمد علی، دره لوسک، تنگه، دره ولوزونه، دره باغ درغمش، خرگوش دره، دره رودخانه، دره لوره کون، دره وسک، دره لتمال موسوم به دره آسیاب باد، گرم دره در انتهای کوه آسیاب باد، دره دروازه کوهک، دره پستونک، دره خواجه، دره‌قلاچ، هزار دره و ده‌ها دره دیگر.






اعتبار 100میلیاردی برای حفظ باغات کن


لغو مصوبه برج‌باغ‌ها یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دوره پنجم شورای شهر تهران بود که برای حفظ از باقیمانده باغات پایتخت صورت گرفت. حفظ باغات در این دوره اهمیت بسیاری پیدا کرد و به تازگی نیز اعتبار 100میلیارد تومانی برای حفظ باغات کن تخصیص داده شد. رئیس شورای شهرستان تهران در هجدهمین جلسه این شورا با اشاره به مشکلات بخش کن درحوزه باغات، گفت: «حدود ۷۰۰هکتار از باغات کن از سوی مراجع ذیربط در جهت حفظ و صیانت از این اراضی مورد توجه قرار گرفته است. در این دوره شورای شهرستان تهران برای تحقق حمایت از محیط‌زیست تصمیمات خوبی را با رویکرد حفظ حقوق مالکانه اتخاذ کرده است.» 
سیدحسن رسولی با اشاره به اینکه در سال۹۳ شورای وقت تصمیم می‌گیرد در قالب طرح تفصیلی ۷۰۰هکتار از فضای سبز باغات کن را در پهنه G تعریف کند، ادامه داد: «شناسایی این ۷۰۰هکتار و تعریف آن در پهنه مذکور مشکلات و محدودیت‌هایی را برای ساکنان آن ایجاد می‌کند. با توجه به این مشکلات شورای شهرستان تصمیم گرفت تا شهرداری تهران مکلف به تملک این اراضی شود. برای این منظور در بودجه سال۹۹ مقرر شد که ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی این باغات به‌منظور توسعه معابر و تامین روشنایی و سایر اقدامات آن تخصیص یابد. با این تصمیم به‌دنبال افزایش انگیزه ساکنان برای حفاظت از باغات هستیم.» محمد سالاری نیز در این جلسه گفت: «تنها باغات به هم پیوسته باقیمانده در شهر تهران باغات کن و فرحزاد است که در دوران دولت نهم و دهم با تصمیم‌های لحظه‌ای و بدون کارشناسی که در این زمینه گرفته شد، شاهد تخریب باغات و افزایش ساخت‌وساز در این منطقه بودیم. با انتخاب یک محدوده در کن و اجرای طرح صیانت از باغات و گردشگری به‌عنوان پایلوت، می‌توانیم یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مدیریت شهری فعلی را رقم بزنیم.» در این جلسه ابوالفضل میررفیع، نماینده بخش کن در شورای شهرستان با اشاره به مشکلات موجود ساکنان کن به‌دلیل برخی از محدودیت‌ها به‌خاطر اجرای شیوه‌نامه مصوبه شورای شهرستان تهران، از سوی دستگاه‌های اجرایی ذی ربط، گفت: «با اجرای طرح مشارکتی نگاه تصدی‌گری برداشته شد و مردم و ذی نفعان اصلی مورد توجه قرار گرفتند با این رویکرد می‌توان به صیانت از باغات کن امیدوار بود.» غلامحسین آرام، معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران نیز در این نشست با اشاره به محرومیت روستاهای بخش کن گفت: «با توجه به زمان باقی مانده از عمر شورای پنجم می‌توان تصمیمات خوبی درحوزه اقتصادی و معیشتی مردم محروم بخش کن گرفت.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید