• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 2 مرداد 1399
کد مطلب : 105668
+
-

روسیه علیه بایدن

انتخابات آمریکا
روسیه علیه بایدن

احتمال دخالت مجدد روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به نفع دونالد ترامپ، دمکرات‌های کنگره را به‌شدت نگران کرده و رهبران آنها در نامه‌ای به رئیس اف‌بی‌آی، خواستار توضیحات دراین‌باره شده‌اند.
به‌گزارش سی‌ان‌ان، در آمریکا گفته می‌شود که یک کارزار انتشار اطلاعات نادرست درباره جو بایدن توسط گروه‌های نزدیک به روسیه به‌راه افتاده است. پیش از این خود بایدن هم به آن اشاره کرده و گفته بود که هنوز مقامات اطلاعاتی او را توجیه نکرده‌اند. براساس قانون، نامزدهای انتخابات بزرگ، حتی اگر عضو کنگره و دولت نباشند هم حق دسترسی به اطلاعات محرمانه درباره خودشان انتخابات دارند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، چاک شومر، رهبر اقلیت دمکرات‌ها در سنا و دمکرات‌های کمیته‌های اطلاعاتی مجلس نمایندگان و سنا در نامه‌ای به کریس ری از او خواسته‌اند تا قانونگذاران را درباره کارزار خارجی‌ای که «به‌دنبال بزرگ‌نمایی و تطهیر اطلاعات نادرست است» توجیه کند.
در این نامه که هفته گذشته به اف‌بی‌آی ارسال شده، مشخصا به جزئیات اشاره نشده اما در یک ضمیمه محرمانه ارسال شده به اف‌بی‌آی، درباره کارزار احتمالی روس‌ها علیه بایدن ابراز نگرانی شده است. برخی از این نگرانی‌ها مربوط به اطلاعاتی است که نهادهای نزدیک به روسیه در اختیار رئیس کمیسیون امنیت ملی سنا، ران جانسون قرار می‌دهند. او در حال تحقیق درباره بایدن و همینطور پسر او هانتر بایدن است. ترامپ پیش از این بایدن را متهم کرده بود که به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور باراک اوباما، از جایگاه خود جهت انتصاب پسرش به‌عنوان عضو هیأت مدیره یک شرکت انرژی در اوکراین سوءاستفاده کرده بود.
منابع دیگری به سی‌ان‌ان گفته‌اند که اف‌بی‌آی از ماه‌ها پیش در حال تحقیق درباره احتمال نفوذ خارجی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستند.
این نامه در حالی به رئیس اف‌بی‌آی ارسال شده که رقابت بین ترامپ و بایدن در حال داغ‌تر شدن است و دمکرات‌ها به‌شدت نگران تکرار سناریوی انتخاباتی دور پیش هستند. در سال2016، دخالت روس‌ها به نفع ترامپ نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب او به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا داشت.
بلافاصله بعد از اعلام خبر ارسال نامه به اف‌بی‌آی، ستاد انتخاباتی بایدن در بیانیه ای اعلام کرد درصورتی که او به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود، «دخالت‌های خارجی در انتخابات را مصداق رفتار خصمانه‌ای که روی روابط آمریکا با کشور دخالت‌کننده تأثیری چشمگیر خواهد گذاشت اعلام خواهد کرد.»
دمکرات‌ها مستقل از جمهوریخواهان این نامه را نوشته‌اند و از همکاران جمهوریخواه خود نخواسته‌اند که این نامه را امضا کنند.
جانسون که درباره بایدن و پسر او تحقیق می‌کند، گفته است که از اطلاعات نادرستی که با حمایت روس‌ها به کمیته او رسیده خبر ندارد اما اعضای تیمش با دقت تمامی اطلاعات را بررسی خواهند کرد؛ «من از تمامی اطلاعاتی که به کمیته می‌رسد خبر ندارم، ما مردم را تشویق می‌کنیم که به ما اطلاعات بدهند اما در مرحله بعد به دقت آنها را بررسی می‌کنیم.»
در ماه‌های اخیر، برخی چهره‌های سیاسی در اوکراین با انتشار نوارهای صوتی‌ای که گفته می‌شود صدای بایدن است خود را وارد معرکه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کرده‌اند. برخی از این افراد، ارتباط نزدیکی با کرملین و یا سازمان‌های اطلاعاتی روسیه دارند و کارشناسان می‌گویند که اقدامات آنها را می‌توان بخشی از یک کارزار بزرگ‌تر انتشار اطلاعات نادرست دانست. این نوارها توضیحات پیشین بایدن درباره اینکه در صحبت‌هایش با پترو پروشنکو رئیس‌جمهور پیشین اوکراین تنها منافع آمریکا را درنظر گرفته ثابت می کند؛ با این حال بازی سیاسی با آنها از سوی برخی چهره‌ها و جریان‌های ضد‌بایدن در آمریکا خریدار پیدا کرده است.
برخی جمهوریخواهان و همینطور رسانه‌های راست افراطی در آمریکا از ادعاهای این چهره‌های سیاسی اوکراین درباره قانون‌شکنی بایدن استقبال کرده‌اند. یکی از این اوکراینی‌ها، «آندری درکاخ» نماینده مجلس اوکراین است که روابط نزدیکی با رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ داشته است. این روایت‌ها در جریان استیضاح دونالد ترامپ در کنگره هم مورد استناد هواداران ترامپ قرار می‌گرفت.
نانسی پلوسی سه‌شنبه به‌صورت علنی درباره این نامه با خبرنگاران صحبت کرد و گفت که تمامی قانونگذاران تمایل شدیدی دارند که اف‌بی‌آی در این‌باره به آنها توضیحاتی بدهد. او در پاسخ به خبرنگاران گفته است که نه‌تنها نگران بایدن، که نگران کنگره هم هست؛ «من نگران تمامی اعضای کنگره و هرکس دیگری هستم که در لیست اهداف یک کشور خارجی قرار گرفته باشد.»
آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان گفته است که اف‌بی‌آی درخواست جلسه توجیهی در این‌باره را بررسی می‌کند. او گفته که به نفع رئیس اف‌بی‌آی است که در جمع نمایندگان به سؤالات آنان پاسخ دهد.
مقامات آمریکایی هم درباره احتمالا دخالت برخی کشورهای خارجی، ازجمله روسیه، هشدار داده‌اند. ژنرال پل ناکازون از مقامات ارشد آژانس امنیت ملی و همینطور فرماندهی سایبری آمریکا، دوشنبه گفته که آمریکا شاهد افزایش ظرفیت و توانایی برنامه‌های سایبری کشورهای خارجی ازجمله روسیه بوده است. او گفته است: «هدف و ماموریت شماره یک ما در آژانس امنیت ملی و فرماندهی سایبری آمریکا برگزاری امن، مشروع و ایمن انتخابات2020 است.»
مارک روبیو، رئیس کمیته اطلاعاتی سنا هم سه‌شنبه بدون اشاره به نامه نمایندگان دمکرات تأکید کرده است که دخالت خارجی در انتخابات، همچنان یکی از مشکلات بزرگ آمریکاست.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید