• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 2 مرداد 1399
کد مطلب : 105663
+
-

وعده تازه برای نزول بیشتر قیمت دلار

حسن روحانی:حداقل 3 کشور در روزهای اخیر اقدام خوبی انجام داده اند و بر این اساس باید شاهد قیمت کاهش ارز در روزهای آینده باشیم

همزمان با نزول قیمت ارز،حسن روحانی، رئیس‌جمهوری با اعلام اینکه نزول قیمت ارز،با همکاری حداقل سه کشور اتفاق افتاده است وعده داد قیمت ارزدرروزهای آینده با نزول بیشتری مواجه شود.اوهمچنین تاکید کرد: بانک مرکزی در تلاش برای متعادل سازی قیمت ارز است. 
به گزارش همشهری،روند نزولی قیمت ارز در مبادلات دیروز هم ادامه یافت و قیمت هر دلار آمریکا به مرز 22 هزار تومان رسید و حتی در آستانه سقوط به کانال 21 هزار تومان قرار گرفت. برخی تحلیلگران بر این باورند که با تداوم وضع موجود این احتمال وجود دارد که قیمت هر دلار آمریکا تا محدوده 15 هزار تومان کاهش یابد با این حال بررسی های تکنیکی نشان می دهد که برای نزول بیشتر قیمت دلار باید خط مقاومت 20 هزار تومان شکسته شود تا دوباره قیمت دلاربه سطوح قبلی که زمستان پارسال،یعنی محدوده 15 هزار تومان تجربه کرده بود برسد.
با این حال این روز ها دولت و مقامات بانک مرکزی وعده می دهند تحت تاثیر گشایش های ارزی که ایجاد شده و بازگشت ارز حاصل از صادرات قیمت ارز در روز های آینده با نزول بیشتری مواجه شود.

وعده های تازه 
دیروز و یک روز بعد از آنکه حمید قنبری، مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی اعلام کرد: با انجام توافق تجاری با عراق حجم قابل‌توجهی از منابع ارزی که به چندین میلیارد دلار می‌رسد، وارد بازار شده و بخش زیادی از تقاضای ارز از این محل پوشش داده خواهد شد،حسن روحانی، رئیس جمهوری هم با بیان اینکه بانک مرکزی در تلاش برای متعادل سازی قیمت ارز است گفت: باید کاری کنیم که از ارز خود در کشورهای دیگر استفاده کنیم.حداقل سه کشوردر روزهای اخیر اقدام خوبی انجام داده اند و بر این اساس باید شاهد قیمت بهتر ارز در روزهای آینده باشیم.
او هم چنین درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات تاکید کرد:صادرکنندگان باید ارز را به سامانه نیما عرضه کنند که این کار شروع شده است.  پیش از این علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز گفته بود: در روز های گذشته تلاش کردیم ارزهایی که در خارج داشتیم به کشور بازگردد و حداقل در دو کشور چشم‌انداز خوبی ایجاد شد تا ارز را به داخل بیاوریم. قطعاً درآمد ارزی ما با توجه به فروش نفت بهتر از امروز خواهد شد و قیمت واقعی ارز کمتر از رقمی است که در بازار می‌چرخد. این سخنان از سوی مقامات دولت و بانک مرکزی در حالی عنوان می شود که این روز ها قیمت ارز وابستگی زیادی به جریانات ورودی ارز به کشور پیدا کرده است به بیان بهتر می‌توان برآورد کرد با آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران در سایر کشور‌ها و همین طور بازگشت ارز های صادراتی که بیش از 27 میلیارد دلار برآورد می شودقیمت ارزکاهش یابد.هنوز مشخص نیست حجم کل منابع ارزی ایران در سایر کشور ها چه میزان است اما برخی محاسبات نشان می دهد که مجموع منابع ارزی ایران که در بانک‌های کره جنوبی مسدود شده است رقمی بین 6 تا 9 میلیارد دلار است و 50 میلیارد دلار نیز منابع حاصل از صادرات ایران به چین است که باید پرداخت شود. همه اینها در حالی است که خبر‌های تازه از انجام توافق تجاری با عراق نیز می تواند به حجم منابع ارزی ایران اضافه کند و به نظر می رسد بخشی از دلایل نزول قیمت ارز ظرف روز های گذشته ناشی از انجام توافق تجاری با این کشور و امیدواری نسبت به گشایش ارزی توسط عراق باشد.هر چند مشخص نیست ایران بتواند به دلیل تحریم ها به طور مستقیم به منابع ارزی اش دست پیدا کند اما آزاد سازی ارزهای ایران در بانک‌های این کشور ها می تواند حداقل فشار به منابع ارزی کشور برای واردات کالا و دارو را کم کند.

نزول تا کجا؟
اکنون که به نظر می رسد تحت تاثیر گشایش های سیاسی و بازگشت ارز حاصل از صادرات جریان ورودی ارز به کشور در حال تقویت است این پرسش مطرح است که قیمت ارز تا کجا نزول خواهد کرد.در همین رابطه یک کارشناس بانکی گفت:الزام صادرکنندگان به بازگرداندن ارز صادراتی اقدام موثری بود که در صورت تحقق، دلار به زیر ۱۵ هزار تومان باز خواهد گشت.تاج‌محمد قجاوند به ایرنا گفت: ارز اختصاص یافته به صادرکنندگان متعلق به مملکت بوده و نباید آن را اموال شخصی به حساب آورد. بنابراین باید ابزارهای تشویقی و تنبیهی متناسب و تدابیر قضایی برای متخلفین تدوین شود. کمیل طیبی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان نیز با بیان اینکه اگر بانک مرکزی در بازار ارز دخالت نمی‌کرد و قوت و قدرت خود را در این عرصه نشان نمی‌داد قیمت دلار در روزهای آینده به بیش از ۳۰ هزارتومان نیز می‌رسیدگفت:اکنون که بانک مرکزی مصر برساماندهی قیمت ها دربازار ارز با برنامه‌های اصولی است  و قیمت ها در این بازار همچنان نزولی خواهد شد. محمدرضا دشتی اردکانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم در این باره گفت: سابقه کنترل بازار ارز در روزهای ابتدایی ریاست آقای همتی نشان داد این توانمندی در بدنه بانک مرکزی وجود دارد از این رو اکنون نیز انتظار داریم بازار به شرایط قبل بازگردد.
مهدی خندان یک پژوهشگر اقتصادی اما دردیدگاهی متفاوت با انتشاریادداشتی پیشنهاد کرد:می توان سازوکاری طراحی کرد که از منابع ارزی ارزشمند بانک ها برای عبور از تنگنای فعلی ارز در کشور استفاده شود.او همچنین تاکید کرد:بانک‌های ما مقادیر قابل‌توجهی ذخایر خارجی در ترکیب دارایی های خود دارندگواه این ادعا، گزیده آمار اقتصادی بانک مرکزی در اسفند 98 است که در آن مجموع دارایی های خارجی شبکه بانکی 11686 هزار میلیارد ریال است که 53 درصد آن در اختیار بانک‌ها و 47 درصد آن متعلق به بانک مرکزی است که اگر دلار 4200 را در ترازنامه مبنا قرار دهیم، منابع خارجی بانک‌ها 148 و بانک مرکزی 130 میلیارد دلار خواهد بود.به گفته او، می توان ساز و کاری طراحی کرد که منابع ارزی ارزشمند بانک ها وثیقه اعتبار یا اضافه برداشت آنها قرار گیرد یا حسابی ویژه به این منظور اختصاص یابد و مشوق‌هایی در نظر بگیرند؛ برای نمونه بانک دارنده سپرده ارزی نزد بانک مرکزی از کمترین نرخ ذخیره قانونی برخوردار باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید