• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 2 مرداد 1399
کد مطلب : 105657
+
-

افت 39درصدی ارزش معاملات بازار سهام

دیروز شاخص کل بورس تهران بیش از 15هزار واحد و ارزش معاملات 39درصد کاهش یافت.
به گزارش همشهری، در مبادلات روز گذشته شاخص کل بورس تهران 15هزارو 33واحد افت کرد و به یک میلیون و 901هزار واحد رسید. همزمان با این رویداد ارزش کل معاملات بازارسهام(بورس تهران و فرابورس) هم با 39درصد افت جمعا به 21هزارو 52میلیارد تومان رسید. با این میزان نزول دیروز بیش از 70هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های حاضر دربورس و فرابورس کاسته شد و جمع کل ارز بازار سهام به 8357هزار میلیارد تومان رسید.
همچنین از دیروزطبق مصوبه یک‌ماه پیش سازمان بورس، کارمزد معاملات ۲۰ درصد کاهش یافت.سازمان بورس در همین رابطه اعلام کرد: طبق مصوبه هیأت‌مدیره این سازمان که به مدیران عامل بورس، فرابورس، سپرده‌گذاری مرکزی، مدیریت فناوری و رایان بورس ابلاغ شده با هدف کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری، تشویق سرمایه‌گذاران فعال در بازار و انجام اقدامات لازم برای حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران کارمزد معاملات در بورس 20درصد کاهش می‌یابد.مطابق اعلام سازمان بورس، 30درصد درآمد روزانه حاصل از کارمزد معاملات به‌حساب صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه واریز خواهد شد.

از شرکت‌ها چه خبر؟
تازه‌ترین خبر‌ها از شرکت‌های بورس حاکی از آن است که 3 شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد، سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق و فولاد ارفع موفق به دریافت مجوز افزایش سرمایه شده‌اند و قرار است به‌زودی سرمایه این شرکت‌ها افزایش یابد. دیروز همچنین طرح افزایش سرمایه 2 بانک ملت و پاسارگاد اجرا شد.شرکت ویتانا نیز اعلام کرده است که برنامه بهره‌برداری از خطوط تولید جدید خود را در دستور کار دارد و این طرح در هفته دولت بهره‌برداری خواهد شد. حامد‌شادکام، مدیرعامل گروه اقتصادی کرمان خودرو نیز از عرضه سهام 3 شرکت زیرمجموعه این شرکت در بورس خبر داد و تأکید کرد: برنامه‌ریزی برای ورود شرکت‌های کرمان موتور، آرمان موتور و خدمات و تجارت بم در دست انجام است. خبر‌های دیگر از عرضه سهام شرکت‌های جدید در بورس نشان می‌دهد نفت بهران درنظر دارد سهام نیروگاه قم را شهریور‌ماه در بازار سهام عرضه کند. آخرین خبر‌های دریافتی از صنعت خودرو‌سازی‌ نیز بیانگر آن است که گروه بهمن با یک شریک تجاری جدید قرارداد منعقد کرده تا خودروهای جدید تولید کنند. بهروز غفاری، مدیرعامل زامیاد نیز از افزایش نرخ 7تا 35درصدی 7 محصول سبک تجاری خبر داده است که قیمت آنها از 29تیر اعمال می‌شود. در صنعت رایانه نیز شرکت داده‌گستر عصرنوین که با نام‌های وب شناخته می‌شود، موفق به انعقاد یک قرارداد 10ساله با همکاری شرکت ایرانیان نت شده است.مبلغ برآوردی این پروژه درفاز نخست 97میلیارد تومان است.شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش نیز قراردادی برای تعمیر و نگهداری 280هزار دستگاه کارتخوان منعقد کرده است. دیروز همچنین مشخص شد در جریان برگزاری مجمع عمومی شرکت ملی صنایع مس بحث افزایش سرمایه 90تا 95درصدی سرمایه این شرکت از محل سود انباشته مطرح شده است اما این شرکت فعلا برنامه‌ای برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ندارد. همچنین آنطور که یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است طرح دوفوریتی توزیع قیر رایگان به تصویب مجلس  رسید. یک مقام دیگر هم گفته که توزیع یک میلیون تن قیرتا ماه آذر باید انجام شود. وزیر نفت اما مخالف توزیع قیر رایگان است.در هرحال، وزارت نفت درصورت تصویب این طرح باید این میزان قیر را از شرکت‌های تولیدکننده خریداری کند که می‌تواند مقدار فروش شرکت‌های فعال در این بخش را بهبود بخشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید