• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 2 مرداد 1399
کد مطلب : 105650
+
-

دیوان به بذرپاش رسید

مهرداد بذرپاش با حمایت نمایندگان نزدیک به محمود احمدی‌نژاد به ریاست دیوان محاسبات رسید

دیوان به بذرپاش رسید

تلاش‌های 6ماه اخیر مهرداد بذرپاش برای تصاحب کرسی ریاست دیوان محاسبات جواب داد و او دیروز از مجلس یازدهمی‌ها رأی گرفت. برخی رأی به بذرپاش را سهم‌گیری پایداری‌ها تعبیر کردند و جمعی دیگر با استناد به نامه توکلی می‌گفتند: مهرداد بذرپاش 40ساله، اساسا فاقد یکی از شروط اصلی ریاست دیوان محاسبات - یعنی 20سال سابقه مدیریتی- است.
مدیر جوان دولت احمدی‌نژاد درحالی به مقصود سیاسی این روزهای خود رسید که کمتر از 12ساعت قبل از رأی مجلس به ریاست او در دیوان محاسبات، احمد توکلی، چهره شناخته‌شده اصولگرایان در مقام رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت دست به قلم شد و در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف از او خواست تا در مورد انتخاب مهرداد بذرپاش به‌عنوان یکی از منتخبان ریاست دیوان محاسبات تجدیدنظر کرده و کمیسیون برنامه و بودجه را از ادامه بررسی صلاحیت وی بازدارد.
او به قالیباف نوشته بود که پذیرش داوطلبی آقای بذرپاش از اساس غیرقانونی است؛ چراکه تبصره‌ یک ماده۵۱ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید که داوطلب باید حداقل 20 سال سابقه کار داشته باشد؛ درحالی‌که سابقه کار نامبرده به ۱۷سال هم نمی‌رسد. وقتی برادرانه به آقای بذرپاش تذکر داده شد که جنابعالی 20 سال سابقه کار ندارید و سابقه‌تراشی نیز در‌ شأن شما نیست و مصلحت آن است که داوطلب نشوید تا اعتراضات برانگیخته نشود، گفت که من در سال۱۳۷۸ در تاسیس فلان پژوهشگاه نقش مهمی داشتم و بعدا در بسیج دانشجویی سمت فرماندهی داشتم؛ درحالی‌که سابقه کار در عرف و متون حقوقی معنای روشنی دارد که رکن آن بیمه شدن در مشمولان قانون کار است و غیر آن، و داشتن حکم استخدامی در مشمولان قوانین استخدامی دولتی است.
البته نامه توکلی از سوی حامیان بذرپاش بی‌جواب نماند و محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز در مجلس و معاون پارلمانی دولت احمدی‌نژاد درصدد دفاع از او برآمد و خطاب به رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت نوشت: «شما به‌عنوان نهاد شفافیت و عدالت، به جای دفاع از محرومان جامعه یا ارائه راهکارهای مناسب برای برون‌رفت از وضعیت نابسامان اقتصادی، سمت تند قلم را متوجه یک کار امیدآفرین و ارزشمند که پیام روشنی به مردم دارد، کرده‌اید. اکنون که در گام دوم انقلاب قرار داریم و اصل راهبردی جوانگرایی از سوی رهبر فرزانه و حکیم انقلاب، سرلوحه مردم عزیز و مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و حضور جوانان انقلابی و نخبه، یکی از امتیازات این مجلس از سوی ایشان بیان شده است، چرا باید به‌صورتی شتابزده علیه این رویکرد مبارک، موضع سلبی اتخاذ کنید؟!»
به هر روی عیان کردن عدم‌تناسب رزومه بذرپاش برای نشستن بر کرسی ریاست دیوان در سطح رسانه‌ها و علنی شدن این امر به مانعی در پیشروی برنامه‌های بذرپاش و حامیانش در بهارستان بدل نشد و او دیروز در مصاف با لطف‌الله فروزنده، از چهره‌های شناخته‌شده جریان اصولگرا که رزومه پر و پیمانی هم برای تصدی این کرسی داشت به میدان آمد و در نطقی 10 دقیقه‌ای از باید‌ها و شایدهای فسادستیزش و احیای دیوان محاسبات گفت و هیچ اشاره‌ای نه به نقدها کرد و نه پاسخی به منتقدانش داد.
در نهایت هم با 158رأی در قبال 82رأی لطف‌الله فروزنده - سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب - به مقصود ماه‌های اخیرش رسید و از مجلس یازدهمی‌ها برای نشستن بر کرسی ریاست دیوان محاسبات رأی اعتماد گرفت. 158رأی بذرپاش در حالی بود که نواصولگرایان بهارستان مدعی‌اند حداقل 180رأی سازماندهی‌شده دارند، نتیجه انتخابات دیروز مجلس اما عیان کرد که نمایندگان در تعیین ریاست جدید دیوان محاسبات ورای تعلق سیاسی خود عمل کرده‌اند. لطف‌الله فروزنده در حالی این رقابت را به رقیب جوانش باخت که اعضای تشکل متبوعش ازجمله الیاس نادران به‌عنوان بازیگران اصلی انتخابات مجلس یازدهم در تهران شناخته می‌شدند؛ تشکلی که به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین احزاب جناح اصولگرا شناخته می‌شود، اما دیروز سنگر دیوان محاسبات را به بهاری‌ها و یاران احمدی‌نژاد واگذار کرد.
بعد از رأی مجلس به بذرپاش اما انتقادات فراوانی روند فعالیت و مدیریت مجلس یازدهم را نشانه گرفت؛ ازجمله اینکه محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای جریان اصولگرایان در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت: «با انتخاب شبهه‌ناک آقای مهرداد بذرپاش به ریاست دیوان محاسبات، شأن مجلس یازدهم‬ باز هم پایین‌تر آمد. مبارک باد سهم پایداریچی‬ها! منتظریم با سهم دادن به زاکانی‬ در انتصاب وی به ریاست مرکز پژوهش‌ها یک گام بلند دیگر برای تنزل جایگاه مجلس برداشته شود. »

چه می‌کنه این قالیباف
پیش‌تر یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس درباره چرایی تکاپوی بذرپاش برای رسیدن به کرسی ریاست دیوان به همشهری، گفته بود: «او در رقابت‌های انتخاباتی شخصا در جذب رأی نمایندگان شهرستان‌ها فعال بود و حالا هم در قالب گروه‌های 8-7نفره با نمایندگان نشست برگزار می‌کند.» به‌گفته این نماینده، بذرپاش سودای ریاست‌جمهوری در انتخابات1400 را دارد؛ بنابراین قصد او ایفای نقش رابین‌هودی در قبال دولت روحانی در سال آخر دولت دوازدهم است و با مچ‌گیری و ایجاد هیاهو در قبال کارنامه مالی - اقتصادی دولت به‌راحتی می‌تواند وجه فسادستیزی بگیرد و آنچه در کارنامه گذشته‌اش داشته است را تطهیر کند. بذرپاش با حضور در دیوان محاسبات می‌تواند وجهه خود در جریان اصولگرا را بازسازی کند و حضورش در این مقام به برگ سبزی می‌ماند که روند احراز صلاحیتش در انتخابات1400 را هموار خواهد کرد.
مهرداد بذرپاش، نهمین رئیس دیوان محاسبات است که با دوران حضور محمود احمدی‌نژاد در شهرداری تهران با تشکل گروه مشاوران جوان شهردار به عرصه سیاست وارد شد. بعدها او به مدیرعاملی شرکت پارس‌خودرو و سپس مجموعه خودروسازی سایپا منصوب شد. در آن زمان برای نخستین‌بار ماجرای فیش‌های نجومی اعضای هیأت‌مدیره سایپا به یک جنجال خبری تبدیل شد که دفتر مهرداد بذرپاش این موضوع را تکذیب کرد. او در سال88 به ریاست سازمان ملی جوانان منصوب شد و در مجلس نهم هم نماینده مجلس بود. بذرپاش را باید دومین مدیر متمایل به محمود احمدی‌نژاد که به ریاست دیوان محاسبات می‌رسد، نامید. قبل از او محمدرضا رحیمی، سیاستمدار متمایل به احمدی‌نژاد در این پست، انتقادات زیادی را متوجه خود کرده بود. در مجلس هفتم او به این سمت انتخاب شده بود، شخصی که به جای نظارت بر عملکرد دخل و خرج‌های دولت در یک اظهارنظر گفته بود: مدیران دولت نهم پاکدامن هستند و بدین سبب امسال آمار تخلفات ارائه نمی‌دهیم. نامه احمد توکلی به قالیباف شاید از جهاتی شبیه نامه‌ای باشد که 100نماینده مجلس هفتم ازجمله همین احمد توکلی و عماد افروغ خطاب به غلامعلی حدادعادل، رئیس وقت مجلس نوشته و خواستار عزل محمدرضا رحیمی شده بودند؛ شخصی که از دیوان محاسبات به دولت راه یافت و از دولت به زندان رفت.

کامیار دادستان دیوان شد
نمایندگان همچنین در نشست دیروزشان علی کامیار را به‌عنوان دادستان دیوان محاسبات انتخاب کردند. کامیار با 171رأی از مجموع 235رأی به‌عنوان دادستان دیوان محاسبات انتخاب شد.


   زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شد

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی‌ از انتخاب علیرضا زاکانی به‌عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خبر داد. محمدحسین فرهنگی در گفت‌وگو با خانه‌ملت، در تشریح جزئیات جلسه بررسی انتخاب رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در هیأت رئیسه، گفت: در جلسه هیأت رئیسه مجلس که هیأت امنای مرکز پژوهش‌های مجلس هستند، موضوع رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از میان داوطلبان اعم از آنها که کتبا یا شفاها اعلام داوطلبی کرده بودند، بررسی شد. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی‌ یادآور شد: پس از 2مرحله رأی‌گیری آقای دکتر علیرضا زاکانی با اکثریت مطلق آرای اعضا‌، به‌عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی انتخاب ‌و مقرر شد در جلسه بعدی برنامه‌های خود را به هیأت امنای مرکز ارائه کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید