• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 2 مرداد 1399
کد مطلب : 105644
+
-

خط دفاع در خطر ریزش

ابتلای پرشمار کادر درمان به کرونا تعدادی از بیمارستان‌ها را خالی کرده است

خط دفاع در خطر ریزش

حمیدرضا بوجاریان- خبر‌نگار

موج دوم کرونا پرسنل بیمارستان‌ها و کادر درمان را به‌شدت مبتلا کرده است؛ آنچنان که تعدادی از بیمارستان‌ها ناگزیر از تعطیلی تعدادی از بخش‌ها شده‌اند و در تعداد دیگری از آنها تعداد محدودی از پرسنل ناگزیر از فعالیت در چند شیفت هستند.
به گزارش همشهری، در هفته‌های اخیر به‌طور مداوم خبرهایی از ابتلای کادر درمان به ویروس کرونا منتشر شده، نه‌تنها در تهران که در شهرهای مختلف موج دوم کرونا علاوه بر مردم، پزشکان، پرستاران و دیگر کارکنان بیمارستان‌ها را مبتلا کرده است؛ روز یکم مرداد ۱۳۹۹ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، 2 هزار و ۵۸۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده که یک هزار و ۹۳۴ نفر از آنها بستری شده‌اند. مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۲۸۱ هزار و ۴۱۳ نفر رسید. هم‌اکنون ۳۶۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری و تحت مراقبت قرار دارند. همزمان خبرهایی که از وضعیت بیمارستان‎ها و فشار بر کادر درمان می‌رسد، نگران‌کننده است. براساس اعلام سازمان نظام پرستاری 9هزارتن از پرستاران در بیمارستان‌ها به کرونا مبتلا شده‌اند و در شرایط فعلی هم به‌دلیل طولانی شدن دوره بیماری و ابتلای تعداد زیادی از پرستاران، بیمارستان‌ها با کمبود نیرو مواجه هستند. بر این اساس، از ۹ هزار پرستارِ مبتلا به کرونا، حدود ۴ هزار نفر همچنان با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و عملا از چرخه خدمت خارج شده‌اند. این ۴ هزار نفر نیروهای پرستار متخصص، ماهر و باسابقه هستند که می‌توانستند تعداد زیادی از تخت‌های بیمارستانی را تحت پوشش خدمات خود قرار دهند. وزارت بهداشت دیروز آمار فهرست مفصلی را با عنوان «بیمارستان‌های معین» اعلام کرد. این بیمارستان‌ها برای بستری بیماران مبتلا به کووید-۱۹ تعیین شده‌اند. این راهکاری است برای اینکه بخشی از فشاری که بر بیمارستان‌های سنتر کرونا وارد می‌شود، کاسته شود.

اطلاع‌رسانی رسانه‌ها مؤثر است
دیروز در نشست خبری که سازمان نظام پزشکی برگزار کرد، اعلام شد تاکنون ۱۳۸ نفر از کادر درمانی شهید شده‌اند. براساس آخرین آمار ۲۰.۳۷ درصد از شهدا در گروه پرستاری بوده‌اند. سایر پرسنل اعم از خدمات، تاسیسات، آزمایشگاهیان و دیگر پرسنل ۱۹.۱۹ درصد از جان‌باختگان را به‌خود اختصاص داده‌اند.
محمد جهانگیری، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی با تأکید بر لزوم بازنگری در خدمات سرپایی سلامت در بحران کرونا، بر ضرورت تامین اقلام حفاظتی کرونا برای کادر درمان به‌ویژه برای بیمارستان‌های خصوصی که در این زمینه امکانات کمتری در اختیارشان قرار گرفته تأکید کرد و گفت:«پزشکان عمومی بیشترین شهدا را داشتند که این نشان می‌دهد این پزشکان حتی در مطب‌های خود با این بیماری مواجه شده‌اند. باید از رسانه‌ها بیشتر کمک بگیریم، هر وقت رسانه‌ها به خوبی وارد میدان شدند، مردم نیز همکاری مناسبی داشتند و شرایط بهتر شده است. گزارش رسانه‌ها اهمیت زیادی دارد.»

تعطیلی تعدادی از بخش‌ها
در تهران بیشتر بیمارستان‌ها به‌ویژه بیمارستان‌های امام خمینی(ره)، شهدای تجریش، مسیح دانشوری و شهدای یافت‌آباد که از ابتدای بروز و شیوع کرونا جزو مراکز اصلی پذیرش بیماران مبتلا به کرونا بودند، از نظر پذیرش بیماران جدید و نیز ابتلای کادر درمان به کرونا وضع بسیار پر‌فشاری را می‌گذرانند. پیش از این رئیس بیمارستان شهدای تجریش از ابتلای 172تن از پرسنل این بیمارستان به کرونا خبر داده بود. پیگیری‌های همشهری نشان می‌دهد در هفته اخیر در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران هم روند ابتلای پرسنل و کادر درمان به کووید-19افزایش یافته و فعالیت برخی بخش‌ها مختل شده است. بیمارستان مسیح دانشوری هم شرایط بهتری ندارد. به گفته مسئولان این بیمارستان تاکنون دست‌کم 70نفر از پرسنل بخش پرستاری و پزشکی بیمارستان مسیح دانشوری با بیماری کرونا درگیر شده‌اند که از این تعداد برخی پرستاران و پزشکان برای گذراندن دوره درمان بستری یا در خانه قرنطینه هستند.
حمیدرضا جماعتی، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه و قائم‌مقام بیمارستان مسیح دانشوری درگفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه دوسوم اعضای هیأت علمی بیمارستان از ابتدای شیوع کرونا به این بیماری مبتلا شده‌اند، افزود: «برخی مبتلایان کادر پزشکی و پرستاری بعد از طی دوره بیماری مجدد به‌کار خود بازگشته‌اند و خوشبختانه تاکنون موردی از فوت کادر پزشکی و پرستاری این بیمارستان نداشته‌ایم.»
او کمبود کادر درمانی به‌دلیل ابتلای پرسنل را تأیید کرد و گفت:« از هفته گذشته بخش 9بیمارستان به‌دلیل کمبود نیروی پرستار و نبود نیروی جایگزین برای پرستارانی که به بیماری مبتلا شده‌اند، تعطیل شده است. پیش‌بینی می‌شود این تعطیلی تا هفته آینده و تا جایگزینی نیرو ادامه پیدا کند.»
قائم‌مقام بیمارستان مسیح دانشوری اضافه کرد:« پرستارانی که در بخش مراقبت‌های ویژه کار می‌کنند، نیازمند دریافت آموزش‌های خاص هستند و نمی‌توان به سادگی برای آنها نیروی جایگزین پیدا کرد. با تعطیلی این بخش تلاش کرده‌ایم از بیماران و پرسنل بیمارستان در مقابل بیماری همکاران مبتلا مراقبت کنیم.»
وی با تأکید بر اینکه هر بخش مراقبت‌های ویژه در طول شبانه روز در3شیفت به بیماران خدمات ارائه می‌کند، گفت:«تعطیلی یک بخش با 30تخت بیمارستانی، به‌معنای نبود دست‌کم 25پرستار متخصص است. با این تعداد نیرو می‌توان یک بخش مراقبت‌های ویژه را برای یک شبانه روز اداره کرد.»
فوق تخصص مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری، از تست کرونای پرستاران و پزشکان بیمارستان از سوی تیم‌های تخصصی طب کار در بیمارستان خبر داد و گفت:«هر پرستار یا پزشکی که نشانه‌های بیماری را در خود دارد از سوی کمیته تخصصی طب کار مستقر در بیمارستان تست شده و درصورتی که آزمایش هر یک از افراد مثبت باشد، گواهی مرخصی به کادر مبتلا برای 2هفته صادر می‌شود تا در خانه مراحل درمان خود را بگذرانند.»
جماعتی با رد اینکه بیمارستان مانع از مرخصی پزشک یا پرستاری به‌دلیل کمبود نیرو شده است گفت:« تیم‌های پزشکی و پرستاری بیمارستان با یکدیگر هماهنگ هستند و درصورتی که یک پزشک یا پرستار مبتلا به بیماری باشد، پزشکان و پرستاران دیگر با قبول افزایش فشار کاری روی خود، مسئولیت‌های همکار بیمارشان را بر عهده می‌گیرند و از این رو، خللی در ارائه خدمات درمانی به بیماران ایجاد نمی‌شود.»
او تأکید کرد:« با وجود اینکه بیمارستان از نظر تیم پرستاری با کمبود روبه‌رو‌ست، اما پرستارانی هستند که با وجود ابتلا به بیماری در بخش بیماران کرونا در حال خدمت هستند. به هیچ پرستاری الزام نشده است که حتما باید بیمارستان را ترک کند، اما اصراری هم به ماندن افراد نداشته‌ایم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید