• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 2 مرداد 1399
کد مطلب : 105634
+
-

پایان هفته پایان قصه

با سابقه‌ای که نفت مسجدسلیمان مقابل پرسپولیس دارد احتمال قهرمانی سرخپوشان امشب بیشتر از فرداست

پایان هفته پایان قصه

هفته بیست‌وششم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران امشب و فردا با برگزاری 8 بازی به انجام می‌رسد. مهم‌ترین نکته این هفته این است که احتمال مسجل شدن قهرمانی پرسپولیس روی کاغذ وجود دارد و اگر این اتفاق رخ بدهد رکورد جدیدی در تاریخ لیگ ایران به ثبت خواهد رسید. تا‌کنون هیچ تیمی موفق نشده 4هفته زودتر از پایان لیگ قهرمانی‌اش را قطعی کند و این اتفاق می‌تواند در این هفته برای پرسپولیس رخ بدهد. به شرط آنکه یا تراکتور و فولاد متوقف شوند و یا پرسپولیس از مسجدسلیمان برنده برگردد. نکته مهم دیگر رویارویی تیم‌های بالای جدول با یکدیگر است. از 8تیمی که در نیمه بالایی جدول حضور دارند 6تیم در این هفته باید رودرروی یکدیگر قرار بگیرند و فقط 2تیم به مصاف پایین جدولی‌ها می‌روند.

  ماشین‌سازی- گل‌گهر؛ تبریز خوش‌یمن برای جلالی
مجید جلالی در تاریخ بازی‌هایش مقابل ماشین‌سازی هرگز مغلوب نشده است. او این بار احتیاج زیادی به برتری مقابل این حریف تبریزی دارد تا گل‌گهر را از جمع نامزدهای سقوط جدا کند. برخلاف گل‌گهر که نیاز مبرمی به امتیازات این بازی دارد، ماشین‌سازی با توجه به شرایطش در جدول نه گزینه سقوط است و نه مدعی سهمیه و بنابراین با خیال راحت‌تری بازی می‌کند. چهره‌های ویژه این بازی احمد موسوی و احمدرضا زنده‌روح هستند که در نیم‌فصل اول بازیکن ماشین‌سازی بودند و حالا از چهره‌های تأثیرگذار گل‌گهر هستند. زنده‌روح بهترین پنالتی‌زن لیگ جاری است و درصورت وقوع پنالتی روبه‌روی حامد لک –یکی از بهترین پنالتی‌گیرهای این فصل- خواهد ایستاد.

 شهرخودرو – تراکتور؛ سهراب و ساکت در جنگ سهمیه
بازی رفت دو تیم بسیار پرگل و تماشایی از آب درآمد و با برتری 3-1تراکتور به پایان رسید. می‌توان امیدوار بود که بازی برگشت دو تیم نیز به همان اندازه تماشایی باشد. شهرخودرو در 6میزبانی اخیرش 5بار پیروز شده که آمار بسیار خوبی است و در عوض تراکتور در خارج از خانه نتایج خوبی نگرفته و در 6میهمانی اخیرش فقط یک‌بار پیروز شده است. تراکتور برای نخستین بار در این فصل رشید مظاهری را در اختیار ندارد و به‌دلیل 4کارته‌شدن این بازیکن مجبور است از محمدرضا اخباری استفاده کند که مدت‌هاست کم بازی می‌کند و هر گاه بازی کرده نمایش خوبی نداشته است. این یکی از بازی‌های 6 امتیازی مدعیان سهمیه است و به‌خصوص سهراب بختیاری‌زاده اگر نتیجه خوبی در این بازی نگیرد احتمالا از کورس خارج خواهد شد.

 سپاهان- نفت آبادان؛ این نفت لعنتی
در آخرین روزهای دور رفت و درحالی‌که سپاهان صدرنشین جدول بود، صنعت‌نفت در آبادان نخستین شکست را به این تیم تحمیل کرد و تیم قلعه‌نویی درست از همان روز صدرجدول را به پرسپولیس سپرد و دیگر به صدر برنگشت. آبادانی‌ها که با اسکوچیچ 4گل به سپاهان زدند حالا با دستیار او بهنام سراج به اصفهان می‌روند. سپاهان که در هفته‌های اخیر زیاد امتیاز از دست داده اگر می‌خواهد شانس نایب‌قهرمانی را همچنان برای خودش حفظ کند نباید امتیازات خانگی این بازی را به‌راحتی از دست بدهد. البته آمار تقابل‌های اخیر دو تیم برای سپاهان کمی ناامیدکننده است؛ این تیم در 8تقابل اخیرش با صنعت‌نفت هرگز پیروز نشده است.

 پیکان- پارس‌جنوبی جم؛ آخرین بازی قبل از تونل وحشت
آخرین تقابل 6 امتیازی پیکان با تیم‌های قعرجدولی و شاید آخرین فرصت این تیم برای پیروزی و کسب 3 امتیاز. تیم عبدالله ویسی بعد از این بازی باید در 4هفته باقیمانده به مصاف تراکتور، نفت آبادان، استقلال و سپاهان برود بنابراین نسبت به رقبای قعر جدولی‌اش روزهای بسیار سختی خواهد داشت. پارس‌جنوبی که سرمست از پیروزی هفته گذشته به تهران می‌آید سیروس پورموسوی- دستیار سابق ویسی- را روی نیمکت دارد. پورموسوی در قامت سرمربی تاکنون 5بار با ویسی بازی کرده و هرگز پیروز نشده است.

  فولاد- ذوب‌آهن؛  بیدار شدن از خواب کرونا
تقابل لوکا بوناچیچ با جواد نکونام نیز از بازی‌های حساس این هفته خواهد بود. لوکا که تقریبا نصف تیم‌های ایرانی را چرخیده، نخستین بار در ایران کارش را در همین فولاد آغاز کرد. تیم او هفته گذشته شکستی را از ماشین‌سازی پذیرفت که اصلا سزاوار آن نبود و در حاشیه‌های داوری آن بازی قاسم حدادی‌فر را هم از دست داد. ذوب‌آهن در این فصل فقط دو بار بدون حدادی‌فر به میدان رفته که حاصل آن 2 شکست مقابل تراکتور و سایپا بوده است. در مقابل، فولاد بعد از 5برد متوالی در حالی به پرسپولیس باخت که در نیمه دوم افت بدنی بازیکنان این تیم به‌شدت مشهود بود. اگر شاگردان نکونام از شر بیماری کرونا و عواقب آن رها شده و به فرم مطلوب برگشته باشند کسب هفتمین برد متوالی در داخل خانه برای آنها سخت نخواهد بود.

  شاهین بوشهر- سایپا؛ آخرین امیدهای بندر
احتمالا باید نام شاهین بوشهر را به‌عنوان نخستین تیم سقوط‌کننده این فصل ثبت کنیم. تیمی که با کریسته‌چوویچ در مسیر نجات بود بعد از رفتن این مربی فقط یک امتیاز گرفت و امیدهایش تا حدود زیادی از دست رفت. شاهین در هفته‌های اخیر بیش از هر تیم دیگری به حریفانش موقعیت داده است. اما فردا در مقابل آنها سایپایی می‌ایستد که در هفته‌های اخیر کمتر از هر تیم دیگری موقعیت ساخته است! مهدی پاشازاده که برای نجات شاهین آمده و در نخستین بازی 4گل از گل‌گهر خورده، امشب فقط و فقط باید به پیروزی بر سایپا فکر کند؛ هر‌چند درصورت پیروز شدن هم جای تیمش از رتبه شانزدهم تکان نخواهد خورد.

  استقلال- نساجی؛ جنگ تمام‌عیار استقلالی‌ها
اولین قهرمانی استقلال در لیگ برتر با کاپیتانی محمود فکری و آخرین قهرمانی این تیم با کاپیتانی فرهاد مجیدی به‌دست آمد. امشب این دو نفر در قامت سرمربیان نساجی و استقلال روبه‌روی هم قرار می‌گیرند و به‌احتمال زیاد بازی زیبایی را از آنها شاهد خواهیم بود. استقلال بعد از بردن صنعت‌نفت از نظر روحی شرایط بهتری پیدا کرده و نساجی هم در 4هفته‌ای که از آمدن محمود فکری می‌گذرد با سیستم دفاع و ضدحمله 8 امتیاز گرفته است. جالب است بدانید تیم فکری در 4بازی اخیر از هر 4حریفش مالکیت توپ کمتری داشته اما به 2برد و 2تساوی رسیده است. یکی از دوئل‌های ویژه این بازی مصاف علیرضا حقیقی با استقلال خواهد بود. حقیقی در 4تقابل قبلی‌اش با استقلال هرگز موفق به کلین‌شیت نشده اما در 5بازی اخیرش در لیگ‌برتر 4بار کلین‌شیت کرده و با روحیه به مصاف آبی‌ها آمده است.

  پرسپولیس – نفت مسجدسلیمان؛ طلسم نفت، سخت‌تر از قهرمانی
و اما آخرین بازی این هفته و تنها بازی جمعه‌شب در حالی برگزار می‌شود که ممکن است پرسپولیس حتی قبل از شروع بازی قهرمانی خود را قطعی کرده باشد. اگر هیچ‌یک از دو تیم فولاد و تراکتور در بازی‌های امشب به پیروزی نرسند، آن وقت پرسپولیس پیش از بازی با نفت مسجدسلیمان قهرمان لیگ است. اگر فقط تراکتور حریفش را ببرد، پرسپولیس فردا به یک مساوی نیاز دارد. اما اگر فولاد حریفش را شکست بدهد، سرخپوشان باید تیم زردپوش مهدی تارتار را شکست بدهند و این اتفاقی است که تاکنون در تاریخ لیگ‌برتر برای پرسپولیس رخ نداده است. حاصل 5تقابل قبلی این دو تیم 4تساوی و یک برد برای نفت بوده است؛ بردی که در همین فصل و در بازی رفت در تهران اتفاق افتاد. نفت مسجدسلیمان آخرین تیمی است که پرسپولیس را برده و می‌تواند تنها تیم این فصل باشد که در تقابل رودررو با پرسپولیس بیشتر از این تیم امتیاز می‌گیرد. تیم یحیی علاوه بر انگیزه‌ای که برای کسب قهرمانی دارد، در مسجدسلیمان نیم‌نگاهی هم به شکستن این طلسم‌ها خواهد  داشت.

اولین‌ها در شهر اولین‌ها؟
  چند اتفاق نوبرانه که ممکن است در مسجدسلیمان رخ بدهد

تبریز و مسجدسلیمان در ایران 2 خطه‌ای هستند که هر کدام به شهر اولین‌ها شهرت دارند. وجه تسمیه مسجدسلیمان این است که نخستین چاه نفت خاورمیانه، نخستین پالایشگاه نفت خاورمیانه، نخستین کارخانه گوگردسازی، نخستین کارخانه تولید برق، نخستین کارخانه نوشابه‌سازی، نخستین استخر شنا، نخستین تله‌کابین و... در این شهر به‌وجود آمده است. حالا ممکن است فرداشب مسجدسلیمان شاهد نخستین پوکر قهرمانی تاریخی لیگ برتر هم باشد. احتمال قابل توجهی وجود دارد که قهرمانی پرسپولیس در لیگ نوزدهم پنجشنبه یا جمعه‌شب مسجل شود و بازیکنان این تیم جشن فتح جام را در شهر جنوبی کشورمان بر پا کنند. به این ترتیب این نخستین‌بار خواهد بود که یک تیم در لیگ سراسری ایران 4 قهرمانی پیاپی به‌دست می‌آورد یا پوکر می‌کند. پیش از این سپاهان در لیگ‌های نهم تا یازدهم تجربه هت‌تریک قهرمانی را داشت، اما 4 جام متوالی تا‌کنون بی‌نظیر بوده است. همچنین ناگفته نماند پرسپولیس در دهه60 بین سال‌های 65تا 69 پنج قهرمانی پیاپی را هم تجربه کرده که این اتفاق مربوط به لیگ تهران می‌شده است.
اگر پنجشنبه فولاد و تراکتور به‌ترتیب موفق به شکست ذوب‌آهن و شهرخودرو نشوند، پرسپولیس حتی پیش از سوت آغاز مسابقه با نفت قهرمان ایران خواهد شد؛ در این صورت این نخستین قهرمانی بدون بازی پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر خواهد بود. همچنین فراموش نکنیم این نخستین بار است که بازی منجر به قهرمانی یک تیم ایرانی در ورزشگاه خالی و بدون تماشاگر برگزار می‌شود. حتی تیم بی‌هوادار پاس تهران هم موقع قهرمانی در لیگ سوم ورزشگاه دستگردی را پر از سرباز کرده بود، اما این بار پای کرونا در میان است و پرسپولیسی‌ها متفاوت‌ترین قهرمانی‌شان را تجربه خواهند کرد. البته همه این اولین‌ها در شهر اولین‌ها می‌تواند به هم بخورد، اگر تراکتور یا فولاد مسابقات‌شان را ببرند و پرسپولیس موفق به شکست نفت مسجد سلیمان نشود!



 

این خبر را به اشتراک بگذارید