• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 2 مرداد 1399
کد مطلب : 105609
+
-

نگاهی به بازی‌های تولیدی در کانون پرورش فکری کودکان‌و نوجوانان

بازى با عطر ادبیات کهن!

بازى با عطر ادبیات کهن!

اصغر بادپر:
بعضی از بازی‌ها می‌توانند ما را دور هم جمع کنند و می‌توانند برای لحظه‌ای هم که شده، دنیای کوچک موبایلی را به‌هم بزنند. بازی‌های حرکتی مثل ادابازی یا پانتومیم از این‌دسته‌اند؛ بازی‌های کارتی هم همین‌طور و البته بازی‌های محلی که در شهرهای گوناگون رایج است. اداره‌ی کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان که از سال گذشته پروژه‌ای را به‌نام «طراحی بازی با اقتباس از داستان‌های ادبیات فارسی» آغاز کرده، حالا به مرحله‌ی تولید این بازی‌ها رسیده است.
رمز و راز ادبیات
فکرش را بکنید می‌شود بین ادبیات کهن و بازی ارتباط برقرار کرد.«محسن حموله»، مدیرکل بخش سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت‌و‌گو با هفته‌نامه‌ی دوچرخه از ظرفیت ادبیات کهن در ایجاد هیجان برای بازی می‌گوید: «ادبیات ما سرشار از پندها و حکمت‌هایی است که می‌توان در قالب بازی و رمزگشایی از مراحل بازی از آن‌ها استفاده کنیم. با گنجاندن این مفاهیم و قراردادن این گنجینه‌ی ناب در مسیر بازی، هم می‌توانیم لذت سیر پیش‌رونده‌ی بازی را داشته باشیم و هم جاذبه‌ی شیرین استفاده از این متون ناب را در قالب بازی تجربه کنیم.»
رقابت نابرابر با کنسول‌ها
این‌که چه‌طور این بازی‌ها می‌توانند با بازی‌های موبایلی و کنسول‌ها رقابت کنند، توضیح می‌دهد: «باید بپذیریم که بازی‌‌های خارجی جاذبه‌های صوتی و بصری و تکنیکی زیادی نسبت به بازی‌های داخلی دارند. باید علاوه بر تلاش در پیشرفت در این حوزه از نظر تکنیک بازی‌سازی به‌دنبال راهکارهایی برای حضور در این بازار پرمخاطب باشیم و شاید یکی از برتری‌های ما متن‌ها و فرهنگ غنی کشورمان است. ما می‌توانیم با بهره‌گیری از این میراث کهن با تولید محتوا و بازی‌نامه‌ی خوب، هم مخاطب خود را داشته باشیم و هم با بازی‌های خارجی در این بازار رقابت کنیم.»
او به‌بازی «عمونوروز» که بر اساس داستان و آیین و آموزه‌های نوروز ساخته شده یا بازی «سفرهای ایرانگردی پویا و خپل» که در قالب بازی، جاذبه‌های گردشگری و بومی ایران را نشان می‌دهد اشاره می‌کند و می‌گوید: «بازی‌های‌ کارتی «سیمرغ» و «مار و مارگیر»، با اقتباس از منطق‌الطیر عطار، «گنجشگک اشی‌مشی» با اقتباس از ادبیات فولکور استان فارس و «شغال هفت‌رنگ» و «طوطی و بقال» با اقتباس از مثنوی‌معنوی مولوی از جمله بازی‌های کارتی تولید شده‌ی کانون هستند.
هم‌چنین بازی‌های فکری «گوهر شب‌چراغ» با اقتباس از مثنوی‌معنوی مولوی، «روباه و زاغ» با اقتباس از دیوان اشعار «حبیب یغمایی»، «زاهد و دزدان» با اقتباس از کلیله‌و‌دمنه و «ایاز و یاران» با اقتباس از تاریخ بیهقی، از دیگر آثاری است که از ماکت آن‌ها رونمایی شده است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید