• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 1 مرداد 1399
کد مطلب : 105580
+
-

استریل‌کردن ماسک‌ها در مایکروویو

پزشکی
استریل‌کردن ماسک‌ها در مایکروویو


علی ملائکه ـ روزنامه‌نگار و پزشک

ماسک‌های N95 یکی از بهترین محافظ‌ها در برابر ویروس کرونا هستند و استفاده از آنها به‌خصوص برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی ضروری است.
گرچه این نوع ماسک‌ها باید یک‌بار مصرف باشند، اما نیازهای فزاینده به کمبود آنها انجامیده است. بنابراین بیمارستان‌ها به روش‌هایی ازجمله استفاده از بخار پراکسید هیدروژن، پرتوهای ماورای بنفش و حرارت دادن برای استریل‌کردن آنها روی آورده‌اند.
بررسی اخیر انجمن میکروب‌شناسی آمریکا یک وسیله جدید برای گندزدایی معرفی می‌کند که بسیار ارزان‌تر و در دسترس‌تر است؛ مایکروویو.
پژوهشگران در دانشگاه هاروارد برای پیداکردن راهی آسان برای ضدعفونی کردن این ماسک‌ها در محیط‌های گوناگون درمانی، استفاده از مایکروویو را امتحان کردند.
آنها برای این کار از مواد در دسترس خانگی استفاده کردند که شامل آب، یک ظرف شیشه‌ای، توری و یک نوار‌کشی و یک مایکروویو ۱۱۰۰ تا ۱۱۵۰واتی بود.
آنها ظرف را با ۶۰میلی‌لیتر آب پر کردند، توری را روی سر ظرف کشیدند و با باندِ‌کشی محکم کردند. سپس ماسک‌های N95 را روی توری گذاشتند و آنها را برای ۳دقیقه در معرض امواج مایکروویو قرار دادند. به گفته آنها این کار باعث کشته‌شدن همه ویروس‌ها ازجمله ویروس‌های کرونا شده است.
این پژوهشگران دریافتند که این شیوه استریل‌کردن را می‌توان برای یک ماسک منفرد N95 برای ۲۰بار تکرار کرد، بدون اینکه ماسک آسیبی ببیند. با وجود آنکه نوع ماسک مورد استفاده آنها دارای یک قطعه فلزی روبینی بود، مشکلی از لحاظ داغ‌شدن یا جرقه زدن آن در ۲۰دور آزمایش پیش نیامد.
این پژوهشگران می‌گویند گرچه این آزمایش برای استفاده مجدد از این ماسک‌ها در محیط‌های درمانی انجام شده بود، اما امتحان‌کردن آن در خانه هم ضرری ندارد. تنها ماسکی که می‌تواند مانع استنشاق قطرک‌های ریز میکروسکوپی هواپخش حاوی ویروس کرونا شود، ماسک N95 است.

این خبر را به اشتراک بگذارید