• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10556
+
-

معاون اول رئیس‌جمهور:

لازم باشد برای احیای دریاچه ارومیه آب وارد می‌کنیم

گزارش2
لازم باشد برای احیای دریاچه ارومیه آب وارد می‌کنیم

معاون اول رئیس‌جمهور در بازدید از دریاچه ارومیه با تأکید بر اینکه موضوع احیای دریاچه ارومیه به هیچ وجه از دستور کار دولت خارج نمی‌شود، گفت: اگر نیاز باشد برای احیای این دریاچه میلیاردها دلار اعتبار خارجی اختصاص می‌دهیم. به گزارش مهر، اسحاق جهانگیری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ایران در هیچ شرایطی نمی‌تواند نسبت به دریاچه ارومیه بی‌تفاوت باشد، تصریح کرد: اگر لازم باشد برای احیای دریاچه طرح‌های انتقال آب از خارج از کشور به این دریاچه را اجرا کنیم حتما این کار را انجام خواهیم داد چون حیات بخش وسیعی از جمعیت کشور وابسته به این دریاچه است.


رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه با یادآوری اینکه تشکیل این ستاد از نخستین مصوبات دولت تدبیر و امید بود، گفت: در طول سال‌های گذشته ستاد تصمیمات متعددی اتخاذ کرده است و یکی از مباحثی که از ابتدا مطرح شد موضوع انتقال آب حتی از دریای خزر و از خارج کشور به دریاچه ارومیه بود که این موضوع همچنان در دستور کار قرار دارد و مشاور خارجی نیز انتخاب شده تا مطالعات لازم را انجام دهد.


وی افزود: کارهای مهم دیگری نیز در داخل حوزه صورت گرفت. به‌عنوان نمونه تلاش و برنامه‌ریزی شد تا بهره‌وری آب در کشاورزی و صنعت منطقه افزایش یابد و از میزان آب محدودی که وجود دارد بتوانیم کشت مناسب انجام دهیم. خوشبختانه وزارت جهادکشاورزی در این زمینه فعال شد و مردم همکاری خوبی انجام دادند و بخشی از طرح افزایش بهره‌وری به انجام رسیده و تأثیر آن روی میزان آب چاه‌های منطقه مشخص است. جهانگیری ادامه داد: تعدادی از چاه‌های غیرمجاز که آثار سیاسی و اجتماعی آن برای استان‌ها و مردم مهم بود و نمی‌خواستیم شدت عمل در برخورد با آنها زیاد باشد و مردم با مشکل روبه‌رو شوند اما در عین حال تعداد قابل توجهی از چاه‌های غیرمجاز مسدود شد. معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: منابع قابل‌توجهی اختصاص یافت تا بخشی از آب برخی رودخانه‌ها که روی آنها سد احداث شده است به منطقه منتقل شود که روند اجرای این برنامه خوب است و جزو طرح‌هایی است که امیدوارم با اجرای کامل آن، ۶۰۰ میلیون مترمکعب منابع آب جدید به دریاچه ارومیه منتقل شود.

 

 

انتقال پساب شهرها به دریاچه در دستور کار است


جهانگیری با بیان اینکه بازچرخانی آب شهرهای تبریز، ارومیه و برخی شهرهای کوچک که در مسیر هستند، می‌تواند پس از تصفیه به دریاچه ارومیه منتقل شود، گفت: این طرح جزو مصوبات است و هیچ کاربری و برداشت دیگری برای آن پساب درنظر گرفته نشده و در تبریز و ارومیه این برنامه در دستور کار قرار دارد. وی اضافه کرد: براساس گزارشی که به من داده شده برخی از این طرح‌ها به‌دلیل آنکه اعتبار لازم آنطور که باید به آنها تخصیص نیافته است و به‌خاطر آنکه با محدودیت بودجه روبه‌رو شدیم هم‌اکنون متوقف هستند. به گفته وی،  پیش‌بینی شده  از بازچرخانی آب تبریز ۱۲۰میلیون مترمکعب و از بازچرخانی آب ارومیه ۵۳ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه اضافه شود. همچنین با لایروبی مسیر رودخانه‌هایی که به دریاچه ارومیه وارد می‌شوند با هر بارندگی در استان، تقریبا آب از بیشتر رودخانه‌های مسیر بدون معطلی وارد دریاچه ارومیه می‌شود. جهانگیری با بیان اینکه خوشبختانه هم‌اکنون تراز دریاچه ارومیه وضعیت مناسبی دارد، افزود: نسبت به شرایطی که پیش‌بینی کرده بودیم کمی عقب‌تر هستیم و امیدوارم با اقداماتی که طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ انجام می‌شود، بتوانیم به مردمی که تحت‌تأثیر دریاچه ارومیه هستند و به مردم ایران این اطمینان را بدهیم که برنامه احیای دریاچه ارومیه اجرا خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید