• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 1 مرداد 1399
کد مطلب : 105534
+
-

خطر خاموشی نصف ایران

همزمان با افزایش دمای هوا در کشور 11استان ایران در محدوده قرمز مصرف برق قرار گرفتند


سمنان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس، بوشهر، هرمزگان، همدان، کرمانشاه، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی 11استانی هستند که براساس نقشه مصرف برق کشور در آخرین روز تیرماه امسال در وضعیت قرمز قرار گرفته ‌اند و احتمال دارد همزمان با موج تازه گرمای مردادماه به فهرست استان‌های قرمز اضافه شود. اتفاقی که درصورت رعایت نکردن الگوی مصرف برق نه‌تنها ممکن است نیمی از کشور را درخطر خاموشی موقت قرار دهد که حتی این احتمال مطرح است که برق برخی صنایع تولیدی کشور دچار اختلال شود.
به گزارش همشهری، تازه‌ترین داده‌های نقشه مصرف برق در آخرین روز از نخستین‌ماه فصل تابستان امسال نشان می‌دهد افزون بر 11استانی که در محدوده قرمز قرار گرفته‌اند 8استان و 4کلانشهر هم در وضعیت زرد قرار دارند. شرکت توانیر می‌گوید: اگر شهروندان در استان‌های بحرانی از حیث مصرف برق فقط 10درصد از مصرف خود را کم کنند، شرایط عادی خواهد شد و به جمع استان‌های سبز می‌پیوندند. اوضاع اما در استان‌های جنوبی ایران نگران‌کننده‌تر است چراکه دمای هوا در برخی استان‌ها و شهرهای جنوبی ایران از مرز 50درجه هم عبور کرده و زندگی مردم مختل شده است. وزارت نیرو می‌گوید: استان‌های خراسان رضوی، یزد، مازندران، گیلان، زنجان، قزوین، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد و کلانشهرهای مشهد، اصفهان، اهواز و تهران بزرگ در محدوده زرد مصرفی قرار دارند و برای عادی شدن وضعیت دست‌کم مردم باید 5درصد از مصرف برق خود کم کنند.
راه کم کردن مصرف برق مثل همه سال‌ها آسان است؛ تنظیم درجه کولرهای گازی روی عدد 24درجه، استفاده از کولرهای آبی با دور کند و استفاده از وسایل برقی پرمصرف نظیر ماشین‌های لباسشویی، ظرفشویی، اتو و جاروبرقی در ساعت غیرپیک می‌تواند مانع قطع برق شود.

برق‌خواران دولتی بی‌برق می‌شوند
خبر دیگر اینکه همزمان با افزایش دمای هوا و رشد فزاینده مصرف برق، ضرورت مدیریت بار شبکه و جلوگیری از بروز خاموشی، ظهر روز دوشنبه ۳۰ تیرماه برق تعدادی از اداره‌ها و نهادهای عمومی پرمصرف شهر تهران قطع شد. تورج سروش، مجری طرح پایش مصارف سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی پایتخت می‌گوید: همه نهادها و دستگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات عمومی، موظفند با به‌کارگیری راهکارهای ممکن، مصرف برق خود را در ساعات ۱۲ تا ۱۶ کاهش دهند. این موضوع  پیش‌ازاین بارها به این دستگاه‌ها توصیه شده است. وی افزود: تأمین آسایش و آرامش مشترکان، مهم‌ترین دغدغه شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ است و در این مسیر با جدیت و قاطعیت از به‌کارگیری هرگونه راهکار قانونی و اختیارات داده شده به‌منظور الزام دستگاه‌های اجرایی تهران به مدیریت مصرف برق، خودداری نخواهیم کرد. سروش با هشدار به اداره‌هایی که نسبت به تذکرات داده شده به‌ویژه درخصوص به‌کارگیری دیزل ژنراتورهای خودتامین و خروج سامانه‌های سرمایشی از مدار، بی‌توجه هستند، از آغاز طرح قطع برق سازمان‌های پرمصرف خبر داد.

پایتخت‌نشینان پیامک هشدار می‌گیرند
به‌دنبال افزایش کم‌سابقه مصرف برق در کشور و ضرورت همکاری هرچه بیشتر پایتخت‌نشینان به‌منظور جلوگیری از بروز خاموشی، تهرانی‌ها این روزها شاهد دریافت پیامک‌هایی متفاوت همچون «هشدار خاموشی! احتمال قطعی برق در محدوده زندگی شما وجود دارد!» هستند. حسین صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، با اشاره به   ثبت رقمی بیش از 58هزار مگاوات مصرف برق در روز 28تیرماه امسال به‌عنوان یک رکورد در تاریخ صنعت برق، هشدار داد: شبکه برق تهران ‌اکنون در حالت پایدار قرار دارد اما درصورت تداوم افزایش دمای هوا و یا کوچک‌ترین تغییرمنفی در الگوی رفتار مصرف مشترکان، ممکن است شبکه برق پایتخت با وضعیتی نامساعد و حتی خاموشی مواجه شود. وی افزود: برای آگاهی لحظه‌ای 4.5میلیون مشترک برق در تهران بزرگ از اوضاع کلی و منطقه‌ای شبکه تهران  از 25تیرماه با همکاری یک شرکت معتبر دانش‌بنیان در تلاشیم تا با ارسال روزانه پیامک‌هایی هدفمند،  ضمن جلب همکاری هرچه بیشتر مشترکان تهرانی، فشار وارد بر شبکه را کاهش دهیم.  همچنین مانع از بروز خاموشی در تهران و همچنین کشور شویم. وی از پایتخت‌نشینان خواست با عدم‌استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات 12تا 16و 20تا 24و همچنین تنظیم دمای کولرهای گازی روی عدد 24یا بالاتر، همچون سال‌های گذشته  به تعدیل بار شبکه برق تهران و کشور کمک کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید