• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 1 مرداد 1399
کد مطلب : 105529
+
-

در پی تصویب طرحی در شورای شهر تهران

خیرین خانه‌ساز تسهیلات می‌گیرند

پارلمان شهری پایتخت دیروز بعد از بررسی 7دستورجلسه به تعطیلات تابستانی رفت

گزارش
خیرین خانه‌ساز تسهیلات می‌گیرند


مجید جباری ـ خبر‌نگار

شورای شهر تهران پیش از اینکه به تعطیلات دوهفته‌ای برود 7دستورجلسه داشت؛ از بررسی ایرادهای هیأت تطبیق فرمانداری به برخی بندهای مصوبات شورا تا رأی مثبت به طرحی که براساس آن، خیرین مسکن‌ساز برای تامین خانه اقشار محروم، تسهیلات ویژه می‌گیرند.
شورای شهر تهران در آخرین روز از نخستین‌ماه تابستان دویست و بیست‌وهشتمین جلسه‌اش را برگزار کرد و طبق روال هرسال به تعطیلات دوهفته‌ای رفت. پیش از آن، جلسه شورا با نطق پیش از دستور زهرا نژادبهرام، عضو هیأت‌رئیسه و تذکرات دیگر اعضا آغاز شد. پارلمان شهری تهران در جلسه دیروز ایرادات هیأت تطبیق فرمانداری تهران به برخی مصوبات شورای شهر را بررسی و پس از ارائه گزارش‌های کمیسیون‌های مربوطه، 2مورد از این ایرادها را رفع و نظر هیأت تطبیق را تامین کرد. در ادامه جلسه اما شورای شهر بر یکی از بندهای مصوباتش درباره نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای پافشاری کرد و نظر هیأت تطبیق را نپذیرفت.

رأی شورا به 3طرح یک‌فوریتی
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جریان چهارمین دستور کار جلسه دیروز با ۱۳رأی موافق، یک‌فوریت لایحه الزام شهرداری تهران به تهیه و ارائه نظامنامه و برنامه عملیاتی مسئولیت‌پذیری اجتماعی در شهرداری را به تصویب رساندند.
در جریان بررسی این طرح الزام‌آور، الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران دلایل ضرورت یک‌فوریت این طرح را تشریح کرد که با مخالفت احمد مسجدجامعی با فوریت آن مواجه شد. مجید فراهانی اما به‌عنوان موافق آن صحبت کرد و پس از توضیحات بیشتر الهام فخاری، این طرح با رأی موافق 13عضو شورا همراه شد.
اعضای شورای اسلامی شهر تهران با 11رأی موافق یک‌فوریت طرح ساماندهی وضعیت خدمت مراکز دامپزشکی حیوانات شهری در تهران را به تصویب رساندند.
اعضای شورای شهر تهران همچنین در جلسه دیروز بررسی یک‌فوریت طرح ساماندهی وضعیت خدمت مراکز دامپزشکی حیوانات شهری در تهران را در دستور کار خود قرار دادند که این طرح یک‌فوریتی هم بعد از بحث و بررسی اعضای شورا با 11رأی همراه شد. به این ترتیب، پارلمان شهری پایتخت سومین دستور یک‌فوریتی خود را به جریان انداخت. 
«ارائه تسهیلات ویژه به خیرین مسکن‌ساز در تهران» عنوان طرحی بود که مجید فراهانی آن را پیشنهاد کرد. او در تشریح جزئیات طرح پیشنهادی خود مبنی بر ارائه تسهیلات ویژه خیرین مسکن‌ساز برای کمک به تامین مسکن اقشار محروم گفت: «نیمی از ساکنان تهران مستأجر هستند و داشتن مسکن کوچک در تهران به یک‌رؤیا تبدیل شده است. این در حالی است که امام‌خمینی(ره) با افتتاح حساب۱۰۰ حضرت امام‌خمینی(ره) سنگ زیربنای رفع معضل مسکن در کشور را با تکیه بر توان خیرین بنا نهاد و در همین راستا، انجمن خیرین مسکن‌ساز ایران در سال۸۳ تاسیس شد. بر همین اساس طرح ارائه تسهیلات ویژه خیرین مسکن‌ساز برای کمک به تامین مسکن اقشار محروم با محوریت ارائه تسهیلات به خیرین مسکن‌ساز مورد تأیید انجمن، برای کمک به خیرین تامین‌کننده مسکن اقشار محروم پیشنهاد شده است.»
بعد از توضیحات فراهانی، اعضای شورای شهر به یک‌فوریت این طرح رأی مثبت دادند تا این طرح برای بررسی جزئیات، به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شود.
این طرح به شهرداری تهران اجازه می‌دهد به‌منظور تشویق و ترغیب خیرین مسکن‌ساز به احداث واحدهای مسکونی برای اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد جامعه شهری، تسهیلاتی را برای ایفای مسئولیت اجتماعی در زمان صدور پروانه ساختمانی فراهم کند. استفاده از معافیت‌ها و یا تخفیف‌های پیش‌بینی شده، استفاده از امکان تقسیط عوارض و حقوق قانونی شهرداری و... ازجمله پیشنهادهای مطرح‌شده در این طرح است. 


 
رفع مشکل ۱۵۰۰میلیارد اوراق مشارکت مترو 


رئیس شورای شهر تهران با اشاره به تعطیلی دوهفته‌ای شورا گفت: «چندین تن از کارکنان شورا دچار مشکل کرونا شده‌اند و به این ترتیب یک گندزدایی و نظافت جدی انجام می‌شود و از اواسط ‌ماه مرداد مجددا فعالیت‌های صحن علنی شورا آغاز می‌شود. البته اعضا در شهرداری و دفاتر خود فعال هستند.» محسن هاشمی رفسنجانی در دویست و بیست‌وهشتمین نشست شورای شهر در جمع خبرنگاران درباره توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و دستورات رئیس‌جمهور در این زمینه اظهار کرد: «بحث اوراق مشارکت مربوط به خرید اتوبوس و واگن است که عمدتا مصوبات آن از سوی دولت ارائه شده اما مشکل اصلی در سیستم بوروکراتیک کشور است که موانعی را برای اجرای این مصوبات ایجاد کرده است. شهرداری هم تلاش می‌کند تا این موانع بوروکراتیک را از بین ببرد.» او ادامه داد: «یکی از موارد مهم در مورد اوراق مشارکت بانک عامل و تضامین بود که باعث کندی کار شد. آقای شهردار در این مورد چند هفته فعال بودند. در مورد واگن‌سازی‌ نیز مشکل سهمیه‌های فاینانس کشور ایجاد شد که در نهایت نامه فاینانس به طرف خارجی داده شد و اگر انجام بشود تولید واگن‌ها در واگن‌سازی‌ تهران آغاز می‌شود. البته باید یک تیم به سفر برود و موانع فاینانس را که بیشتر مسائل بوروکراسی ناشی از تحریم است برطرف کند که احتمالا به‌زودی این اقدام را انجام دهد.»
او درباره 1500میلیارد تومان اوراق مشارکت مترو اظهار کرد: «مشکل اوراق برطرف شد؛ آقای همتی دستور دادند و امروز (روز سه‌شنبه) باید تضامین شهرداری را بپذیرند. از بانک شهر برای تضامین کارگران استفاده می‌کردیم و هنوز تضمین بانک شهر مورد قبول واقع نشده که حل می‌شود. باید نامه‌ای به دیوان محاسبات نوشته شود و فرصت دوهفته‌ای دریافت کنند.» رئیس شورای شهر تهران درباره تعطیلی احتمالی مترو با توجه به موج کرونا گفت: «در این‌باره صحبت نمی‌کنم و ستاد ملی کرونا باید تصمیم بگیرد؛ بعید می‌دانم که بتوانند چنین کاری انجام دهند.»


 تذکرهای اعضای شورا در دویست‌وبیست‌و‌هشتمین جلسه



شهرداری افزایش حقوق را اعمال کند
  حجت نظری

در سال۹۹ با توجه به شیوع ویروس کرونا طبیعی بود که شهرداری تهران نیز مطابق سایر بخش‌ها با مشکلاتی در زمینه منابع درآمدی مواجه شود. به همین سبب کاهش تخصیص بودجه در مواردی که اولویت ندارد، امری اجتناب‌ناپذیر بود. اما در این میان شاهد بودیم که مدیران ارشد شهرداری برای جبران این کسری بودجه، در چند ‌ماه اخیر تصمیمات غیرقابل توجیهی در قبال حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری تهران گرفته‌اند. پرداخت حقوق علی‌الحساب در فروردین‌ و جبران بخشی از آن در اردیبهشت، تأخیر در اعمال مصوبات افزایش حقوق کارکنان ثابت، حذف ردیف کمک‌هزینه ناهار از فیش حقوقی کارکنان و موارد مشابه در 4‌ماه ابتدایی سال۹۹ موجب شده است نگرانی‌های متعددی برای کارکنان شهرداری تهران به‌وجود بیاید. با توجه به افزایش افسارگسیخته تورم و بالا رفتن افزایش هزینه‌های روزمره برای رعایت بهداشت و مراقبت در برابر بیماری کرونا، انتظار می‌رفت شهرداری توجه بیشتری به نیروهای خود داشته باشد.









پیشنهاد نامگذاری معبری به‌نام «روح‌الله رجایی»

احمد مسجدجامعی

مرحوم روح‌الله رجایی در روزنامه همشهری فعالیت داشت و اقدامات مؤثری جهت حمایت از شهروندان و مردم در کشور انجام داد؛ به‌گونه‌ای که نهضت نوسازی مدارس زاهدان درپی وقوع یک حادثه توسط او ایجاد شد. پس از سیل مازندران، پویشی با عنوان «مهر تا مهر» توسط این مرحوم آغاز شد که براساس آن، 50هزار کتاب و هزاران قطعه اسباب‌بازی برای کودکان سیل زده جمع‌آوری و برای آنها ارسال شد. این فرد برای شهر و کشور زحمات زیادی کشیده و لازم است که از همکاران و دوستان در کمیته نامگذاری شورای شهر درخواست کنم در نامگذاری‌ها به این افراد نیز توجه کنند. ما برای نامگذاری معبری به‌نام پزشکان که در راه کرونا جان دادند تصمیم‌گیری کردیم. حواسمان باشد که خبرنگاران به‌دلیل فعالیت آرام‌شان مورد غفلت قرار نگیرند و در نامگذاری برخی از خیابان‌ها و معابر به‌نام خبرنگارانی که در سطح ملی و شهری فعالیت‌های مؤثری انجام داده‌اند اقدام شود که نامگذاری خیابانی به‌نام روح‌الله رجایی ازجمله این پیشنهاد‌هاست.




 تبعیض در دستور جلسات حمل‌ونقل عمومی

  محمد علیخانی 

در جلسه قبل درخصوص مصوبه نرخ پارک حاشیه‌ای به ریاست شورا مطالبی را گفتم. این مصوبه در تاریخ 31اردیبهشت‌ماه مورد اشکال قرار گرفته و از آن موقع در دستور بررسی مجدد قرار گرفته است. من جلسه قبل با شما (محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورا) صحبت و خواهش کردم که این موضوع در دستور کار قرار گیرد، اما باز هم در این جلسه در دستور سوم قرار گرفته و بعید است نوبت به آن برسد. این به نوعی تبعیض در حوزه حمل‌ونقل عمومی است.










اطلاع‌رسانی تعطیلی مراکز عرضه دام زنده برای عید قربان

  شهربانو امانی

مناسک حج امسال تعطیل است و هرساله در آستانه عید قربان، شهرداری 24مرکز  عرضه دام را مجهز می‌کرد. طبق مصوبه اخیر ستاد کرونا اعلام شده امسال دام عرضه نشود و به‌منظور جلوگیری از تجمع و مسافرت‌های درون و برون شهری و مخاطرات موجود در محل‌های عرضه دام مراسم قربانی امسال به شکل سال‌های گذشته برگزار نشود. این کار می‌تواند به‌جای آن در قالب کمک‌های مومنانه و با گرفتن اجازه مراجع و دفاتر مراجع، به اشکال دیگر صورت بگیرد. نگرانی و دغدغه من این است که از رسانه ملی آگاهی و اطلاع‌رسانی در این ‌زمینه مشاهده نمی‌شود.








 توجه شهرداری به ارائه گزارش اجرای مصوبات شورا
  مجید فراهانی 

براساس بررسی‌های انجام‌‌شده از ابتدای دوره پنجم تاکنون در مصوبات متعددی، شهرداری تهران مکلف به ارائه گزارش اجرای مصوبه در دوره‌های زمانی سه‌ماهه، شش‌ماهه و سالانه شده است تا با گزارشگری شهرداری درخصوص اجرای مصوبه، اعضای شورا در جریان کیفیت اجرا، موانع و عوامل عدم‌اجرای دقیق و درست مصوبه شورا قرار گیرند، اما متأسفانه جز در موارد اندکی شهرداری تهران گزارشی از اجرای مصوبه به شورا ارائه نکرده است. برهمین اساس و به‌منظور تأکید بر اجرای دقیق و بموقع تکالیف قانونی به‌عنوان نماینده مردم شریف تهران با توجه به لزوم گزارشگری شهرداری تهران درخصوص مصوبات شورای شهر درباره «لزوم توجه شهرداری تهران به ارائه گزارش اجرای مصوبات شورا براساس تکالیف مقرر» تذکر می‌دهم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید