• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 1 مرداد 1399
کد مطلب : 105522
+
-

ظریف در مسکو به‌دنبال تمدید قرارداد 20ساله

دیپلماسی
ظریف در مسکو به‌دنبال تمدید قرارداد 20ساله


سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران افزایش سطح روابط راهبردی با چین و روسیه را همزمان دنبال می‌‌کند. اول تیرماه خبر تأیید پیش‌نویس توافق راهبردی 25ساله ایران و چین در هیأت دولت منتشر شد و در آخرین روز تیرماه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در هنگامه سفر به روسیه از تمدید توافق 20ساله بلندمدت میان تهران مسکو خبر داد. پنجشنبه گذشته زمزمه افزایش سطح روابط راهبردی با روسیه در تماس تلفنی میان حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه شنیده شد. روحانی در این گفت‌وگوی تلفنی توسعه همکاری‌های دوجانبه و متوازن با مسکو در تمامی سطوح سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی را مورد تأکید قرار ‌داد. برقراری گفت‌وگوها میان ایران و روسیه به فاصله کوتاهی پس از توافق ایران و چین حکایت از توازن‌بخشیدن به دادوستدهای خارجی ایران با 2کشور متحد استراتژیکش داشت.
محمدجواد ظریف در بدو ورود به مسکو درخصوص پایان‌یافتن توافق جامع همکاری ۲۰ساله ایران و روسیه در مارس سال آینده میلادی و احتمال تمدید این قرارداد یا توافق جدید به خبرگزاری جمهوری اسلامی، گفت: حتما تمدید قرارداد در دستور کار است. اگر دوستان روسی آمادگی داشته باشند قرارداد بلندمدت دیگری هم داشته باشیم، آن هم قابل بررسی است. معاهده اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در مسکو در تاریخ 22 اسفند‌ماه سال۱۳۷۹ هجری شمسی برابر با دوازدهم مارس‌۲۰۰۱ میلادی در دوره ریاست‌جمهوری محمد خاتمی و در جریان سفر وی به روسیه امضا شد.
ظریف با بیان اینکه سرعت فرایندهای منطقه‌ای و بین‌المللی ضرورت گفت‌وگوهای مستمر میان ایران و روسیه را هر روز بیشتر کرده است، گفت: متعاقب گفت‌وگوهای حسن روحانی و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری ایران و روسیه امروز به مسکو سفر کرده‌ام. من تأکید می‌کنم که روابط ایران و روسیه راهبردی است. در شرایط کنونی که تحولات عمده‌ای در سطح بین‌المللی در حال وقوع است، نیاز به گفت‌وگوهای منظم بین 2کشور و با سایر دوستان وجود دارد. این سفر به‌همین دلیل برگزار می‌شود و موضوع مذاکرات روابط دوجانبه خواهد بود و درخصوص برجام هم گفت‌وگو می‌کنیم. این سی‌امین سفر محمدجواد ظریف به‌عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی و سومین سفر وی در 6ماه گذشته به مقصد مسکو بوده است. کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو درباره این سفر توییت کرده بود: «وزیر امور خارجه ایران علاوه بر تقدیم پیام رئیس‌جمهوری به ولادیمیر پوتین، با سرگئی لاوروف همتای روس خود 5سال بعد از انعقاد توافق هسته‌ای حول برجام، تحولات منطقه‌ای و دوجانبه مذاکره خواهد کرد.» ضمیر کابولوف، رئیس اداره دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد: «وضعیت پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) موضوع اصلی مذاکرات وزیران امور خارجه ایران و روسیه است.» 

توافق جدید با روسیه
رئیس دستگاه دیپلماسی در نشست خبری مشترک با همتای روس خود گفت : گفت‌وگوی بسیار خوبی داشتیم و درباره عهدنامه‌ روابط دوجانبه ایران و روسیه که در آینده نزدیک به ۲۰ سالگی می‌رسد و برای 5سال آینده تمدید خواهد شد و توافق کردیم همزمان تلاش کنیم توافق به روزی را برای درازمدت بین دو کشور تنظیم کنیم که قبل از آنکه دوران توافق به پایان برسد توافق جدیدی را آماده کرده باشیم و بین دو کشور به امضا و به مجالس ارائه دهیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: از موضع محکم روسیه و چین در آژانس و شورای امنیت بسیار قدردانی می‌کنیم و این موضع را در جهت حفظ برجام و ثبات و امنیت می‌‌دانیم. برجام در 14 ژوئیه پنج ساله شد و یک توافق بین‌المللی بود و اقدامات آمریکا در نقض برجام و تحمیل یکجانبه علیه ملت ایران حتی در زمان کرونا نشانگر فاصله جدی آمریکا از حقوق بین‌الملل و  به بی اعتباری دولت آمریکا می‌انجامد. به گزارش فارس، وی گفت: درباره همکاری در آژانس و شورای امنیت گفت‌وگوی بسیار خوب و سازنده‌ای داشتیم. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی هم گفت: جمهوری اسلامی همواره خواهان روابط خوب با همسایگان است. امروز ما بهترین روابط را در طول دهه‌های گذشته با روسیه داریم. روابط بسیار نزدیکی با عراق داریم. متاسفانه دولت عربستان علاقه‌مند نبوده و آمادگی داریم همان روابطی که با سایر همسایگان داشتیم با عربستان و امارات داشته باشیم و براساس حسن تفاهم.

این خبر را به اشتراک بگذارید