• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 1 مرداد 1399
کد مطلب : 105504
+
-

ماسک یا طلق صورت؟



پیام مجموعه‌های بهداشتی در سراسر دنیا یکی است: در محیط عمومی باید ماسک بزنید تا در محدود‌کردن همه‌گیری ویروس کرونا کمک کنید. اما باید دقیقاً چه نوع ماسکی بزنیم؟ در کنار سایر اقدامات محافظتی مانند رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت مناسب دست‌ها، ماسک صورت نیز روشی آسان و بالقوه برای ایمن ماندن از ویروس و پایین آوردن منحنی کووید- ۱۹ است. آژانس‌های بهداشتی، از جمله مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، اکنون همه افراد را تشویق می‌کنند که در محیط‌های عمومی از ماسک‌های صورت استفاده کنند. اما ماسک بهتر است یا طلق صورت؟ برای پاسخ به این سؤال ادامه مطلب را بخوانید.

ماسک، یک وسیله پوششی لازم است که نباید از آن غافل شد؛ زیرا به تازگی ثابت شده است که نفس کشیدن در فضای آلوده نیز ما را به کرونا مبتلا می‌کند. پس وسیله‌ای که باید داشته باشیم و از آن استفاده کنیم ماسک است؛ اما ماسک‌ها که از چشم‌ها محافظت نمی‌کنند. در این نکته شاید ایراد ماسک‌ها این باشد که فقط از بینی و دهان مراقبت می‌کنند ولی بهتر است بدانیم اگر دست آلوده به چشم‌ها نزنیم، از فاصله یک‌و‌نیم متری با کسی صحبت نکنیم و در معرض عطسه و سرفه نباشیم نیازی به طلق و عینک نیست. اگر فکر می‌کنید که برایتان سخت است دست آلوده به‌صورت خود نزنید حتما از طلق‌های صورت استفاده کنید. بهتر است بعد از هر بار استفاده از طلق، آن را از داخل و بیرون ضد‌عفونی کنید.

طلق به تنهایی توصیه نمی‌شود
کسانی که تنها از طلق استفاده می‌کنند بهتر است بدانند که اطراف طلق هوا جریان دارد و به راحتی راه برای ورود ویروس باز است. حتما طلق را با ماسک استفاده کنید و اگر هر دو برای شما اذیت‌کننده هستند لطفا ماسک را مهم‌تر بدانید. برای کودکان اوتیسم بهتر است از طلق‌های جذاب استفاده کنید. طراحی جذاب این پوشش‌ها می‌تواند آنها را تشویق به استفاده کند. استفاده از ماسک برای کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است در روند تنفسی آنها اختلال ایجاد کند. طلق مناسب‌ترین گزینه برای کودکان زیر ۲ سال است.

توجه کنید
در چند‌ماه گذشته بر این باور بودیم که ویروس کرونا بر زمین می‌افتد و محیط اطراف را آلوده نمی‌کند ولی حالا پژوهشگران دریافته‌اند که با ریز‌ذرات موجود در فضای بسته و آلوده به کرونا ویروس ما را مبتلا یا ناقل می‌کند. اگر به سلامتی خود و دیگران اهمیت می‌دهید از هر دو استفاده کنید و اگر برایتان سخت است بهتر است از ماسک استفاده کنید.

چه موادی برای ساخت ماسک خانگی مناسب هستند؟
مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها پیشنهاد می‌کنند از ماسک تهیه شده  از سه لایه صددرصد پارچه نخی محکم بافته شده به‌صورت چندلایه تاشو استفاده شود. اگرچه ماسک‌های نخی ضخیم‌تر معمولا در فیلتر کردن ذرات کوچک بهتر عمل می‌کنند، با این حال، گفته می‌شود که از مواد بسیار ضخیم مانند کیسه‌های جارو‌برقی استفاده نشود. به‌طور کلی، افراد هنگام زدن ماسک، دچار مقاومت در تنفس راحت می‌شوند اما استفاده از موادی که اجازه عبور هوا را نمی‌دهد، تنفس را دشوارتر می‌کند و این موضوع می‌تواند به قلب و ریه‌ها فشار وارد کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید