• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
سه شنبه 31 تیر 1399
کد مطلب : 105457
+
-

پرداخت ودیعه به مستأجران؛ به‌زودی

معاون وزیر راه و شهرسازی از نهایی‌شدن سازوکار پرداخت وام ودیعه مسکن و احتمال پرداخت آن در آینده نزدیک خبر می‌دهد

طولانی‌شدن فرایند تصویب و تخصیص وام ودیعه مسکن به مستأجران کرونازده، بازار شایعات را داغ کرده است. تمام جزئیاتی که تاکنون درباره پرداخت وام ودیعه مسکن منتشر شده، به این ختم می‌شود که این تسهیلات در گام اول فقط در تهران و 7کلانشهر پرداخت می‌شود و البته فقط مستأجرانی قادر به دریافت آن هستند که اولاً متراژ واحد مسکونی استیجاری آنها از 75متر بیشتر نباشد و دوما تاکنون از امکانات و تسهیلات دولتی در حوزه مسکن استفاده نکرده باشند.به گزارش همشهری، هنوز رقم دقیق تسهیلات ودیعه مسکن مشخص نیست؛ اما بنا بر اظهارنظر متولیان دولتی این طرح، مبلغ تسهیلات به مالکان واحدهای استیجاری حائز شرایط پرداخت خواهد شد و مستأجران فقط باید کارمزد این تسهیلات را به بانک‌های عامل بپردازند. در حقیقت سازوکار حمایت از مستأجران با این تسهیلات به‌گونه‌ای است که دولت بخشی از رهن واحدهای استیجاری را از طریق پرداخت وام بانکی تقبل می‌کند و مستأجر باید سود این تسهیلات را که معادل 12 تا 18درصد خواهد بود، به بانک بپردازد. این در حالی است که در بازار اجاره، نرخ تنزیل رهن به اجاره معادل 36درصد سالانه (3درصد ماهانه) محاسبه می‌شود و مستأجر باید به ازای تبدیل هر 10میلیون تومان رهن، ماهانه 300هزار تومان اجاره نقدی بپردازد.

بازار داغ شایعه در غیاب واقعیت
بیش از یک‌سال از اعلام نظریه پرداخت وام ودیعه مسکن به مستأجران می‌گذرد و باوجود اینکه اخیراً این مسئله مورد تأکید ستاد مقابله با کرونا، دولت و شخص رئیس‌جمهور نیز هست؛ همچنان چندوچون آن مشخص نیست. در این شرایط شنیده‌ها و شایعات جای واقعیت را گرفته و وزارت راه و شهرسازی نیز فعلاً کاری جز تکذیب شایعات انجام نمی‌دهد؛ تکذیبیه‌هایی که البته گاهی خود به شایعه‌ای جدیدتر تبدیل می‌شوند. اخیراً در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها از قول وزیر راه و شهرسازی اعلام شده بود که تسهیلات ودیعه به مبلغ 100میلیون تومان به واجدان شرایط پرداخت خواهد شد. در ادامه وقتی وزیر راه و شهرسازی این شایعه را تکذیب کرد شایعه تکذیب پرداخت تسهیلات به مستأجران داغ شد. بلاعوض بودن این تسهیلات برای واحدهای استیجاری و نرخ کارمزد 4درصدی وام ودیعه مسکن ازجمله شایعات دیگری است که گویا تاکنون بی‌اساس بوده است.

اندکی صبر
محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از عملیاتی‌شدن پرداخت تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن در آینده نزدیک خبر می‌دهد و می‌گوید: مجلس یازدهم در حوزه مسکن به‌طور فعال ورود کرده که وزارت راه و شهرسازی از این موضوع استقبال می‌کند و در همفکری و مشارکت با نمایندگان محترم مجلس در طرح موضوع مسکن امیدواریم مسائل سکونتی مردم سریع‌تر و راحت‌تر حل شود. او درخصوص میزان مبلغ ودیعه مسکن و جزئیات دیگر آن می‌افزاید: پیشنهادهای مختلفی برای پرداخت تسهیلات مؤثر مطرح شده است؛ اما در این خصوص نهادهای مالی کشور به‌ویژه بانک مرکزی با توجه به توان تأمین مالی و جامعه هدف جمع‌بندی لازم را خواهند داشت و جزئیات را اعلام خواهند کرد. محمودزاده ابراز امیدواری می‌کند که به‌زودی و در آینده نزدیک جزئیات و شرایط پرداخت تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن اعلام شود. به گفته او کلیات موضوع پرداخت کمک‌ودیعه مسکن قبلاً تصویب شده و اختصاص منابع و تعریف مکانیسم‌های لازم در دستور کار قرار گرفته است.

پاسکاری ودیعه مسکن ادامه دارد
3روز پیش حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر راه و شهرسازی بر اختصاص وام ودیعه مسکن به مستأجران از مردادماه تأکید کرد و آماده‌شدن طرح تسهیلات ودیعه اجاره مسکن با هماهنگی بانک مرکزی و ارائه آن برای بررسی به جلسه روز یکشنبه ستاد هماهنگی اقتصادی را خواستار شد. آنگونه که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده، رئیس‌جمهور در این گفت‌وگوی تلفنی، سرعت‌بخشی بانک‌ها برای اختصاص وام ودیعه مسکن به مستأجران نیازمند مساعدت را ضروری دانسته و دستور داده که این طرح از‌ ماه آینده با اولویت تهران و 7کلانشهر برای مستأجرانی حائز شرایط که قرارداد آنها رسمی و متراژ واحد مسکونی آنان طبق الگوی مسکن است، آغاز شود. پیش ‌از این محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی گفته بود: این وام به کسانی پرداخت می‌شود که فرم «ج» آنها سبز باشد، یعنی از تسهیلات دولتی بخش مسکن استفاده نکرده باشند و دریافت‌کنندگان تسهیلات فقط باید سود آن را به بانک بپردازند. یک منبع آگاه در وزارت راه و شهرسازی به همشهری گفته است که مبلغ پیشنهادی این وزارتخانه به بانک مرکزی برای وام ودیعه حدود 40میلیون تومان برای تهران و 30میلیون تومان برای کلانشهرها بوده که البته هنوز تأیید یا رد نشده است. همچنین هنوز در مورد نرخ سود این تسهیلات نیز اتفاق‌نظری وجود ندارد و مشخص نیست از محل منابع بانک‌ها با نرخ سود 18درصد تأمین می‌شود یا با نرخ 12درصد از محل منابع اختصاص یافته به مقابله با کرونا.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید