• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 31 تیر 1399
کد مطلب : 105435
+
-

عربستان سفر نخست‌وزیر عراق را لغو کرد

الکاظمی امروز در تهران

الکاظمی امروز در تهران

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق امروز سه‌شنبه در رأس یک هیأت بلندپایه اقتصادی و سیاسی به تهران سفر می‌کند.
رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که قرار است الکاظمی در تهران علاوه بر دیدار با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و حسن روحانی رئیس‌جمهوری، با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری نیز دیدار کند. الکاظمی نخستین مقام بلندپایه خارجی است که بعد از شیوع کرونا در جهان به ایران سفر می‌کند.
گفت‌وگو درباره آخرین تحولات منطقه و همچنین همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق ازجمله محورهای مذاکرات مقامات 2 کشور در جریان سفر روز سه‌شنبه الکاظمی به تهران خواهد بود. نخست‌وزیر عراق قرار بود پیش از سفر به تهران، در ریاض پایتخت عربستان سعودی با مقامات این کشور دیدارهایی داشته باشد که این دیدار به‌دلیل بستری شدن پادشاه عربستان در بیمارستان لغو شد؛ همچنین اعلام شده که الکاظمی پس از تهران، برای گفت‌وگو با مقامات ایالات متحده آمریکا به این کشور سفر می‌کند.
به‌گزارش همشهری، دفتر الکاظمی در این‌باره توضیح داد که سفر نخست‌وزیر به عربستان به نخستین زمان ممکن که به توافق هر دو طرف رسیده موکول شده است. در همین حال نخست‌وزیر عراق در تماس تلفنی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان جویای احوال ملک سلمان شد. دربار سلطنتی عربستان سعودی بامداد دوشنبه اعلام کرد که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور برای انجام آزمایش‌هایی به بیمارستان تخصصی ملک فیصل در ریاض منتقل شده است. الکاظمی دیروز در آستانه سفر به عربستان مقاله‌ای در روزنامه عکاظ عربستان منتشر کرده بود. پس از لغو سفر الکاظمی به عربستان، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق گفت که سفر «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر به جمهوری اسلامی ایران به تأخیر نخواهد افتاد و انجام خواهد‌شد.
الکاظمی قرار است پس از سفر به ایران به آمریکا برود. پیش از این رسانه‌های عراقی تحلیل کرده بودند که هدف سفر نخست‌وزیر عراق به ایران، عربستان و آمریکا نقش‌آفرینی این کشور برای کاهش تنش بین ایران و عربستان و ایران و آمریکاست. الکاظمی، رئیس سابق سازمان اطلاعات عراق روابط بسیار خوبی با آمریکا دارد و از سوی دیگر انتخاب عربستان برای نخستین سفر خارجی او پس از تصدی این سمت حاکی از امتیاز ویژه او برای عربستان است هرچند دولت عربستان سفر الکاظمی را لغو کرد. الکاظمی در حالی قرار بود به ریاض سفر کند که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در اوج بحران کرونا در جهان برای زمینه‌سازی‌ سفر او به تهران 2 روز قبل به بغداد سفر کرده بود.
ظریف پس از سفر به بغداد و اربیل در توییتی نوشت: گفت‌وگوهای سازنده‌ای در عراق با نخست‌وزیر مصطفی الکاظمی، رئیس‌جمهور برهم صالح، رئیس پارلمان محمد الحلبوسی، وزیر خارجه فواد حسین و سایر سران قضایی، سیاسی و نظامی داشتم. وی در ادامه «توسعه همکاری‌ها در جهت نفع ملت‌مان و منطقه» را از اهداف این دیدارها توصیف کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید