• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 31 تیر 1399
کد مطلب : 105400
+
-

جیلیزویلیز شاتوبریان در تهران سیاه‌وسفید

خاچیک مادیکیانس معروف‌ترین کافه پایتخت را افتتاح می‌کند

اجتماعی
جیلیزویلیز شاتوبریان در تهران سیاه‌وسفید


 مسعود میر 
 
بعضی هم اینگونه نام خود را در قرن پر از آشوب و حادثه و خاطره به یادگار می‌گذارند. مرد سیاست؟ اهل ادبیات؟ نه... خاچیک مادیکیانس هیچ‌کدام از اینها نبود، اما پاتوقی که او برای اهالی پایتخت در خیابان نادری بناگذاشت سراسر با سیاست و ادبیات استوار بود. خشت‌های کافه و مهمانخانه این مهاجر روس‌تبار هنوز هم با عطر قهوه، خنکای کافه‌گلاسه و البته صدای اشتها‌برانگیز شاتوبریان رفیق است؛ درست مانند رفاقتش با آن کنج دنج صادق‌هدایت و میز همیشگی جلال آل‌احمد و سیمین دانشور و صدای مفرح ویگن در محوطه پشتی.
در تهران جدا شده از طهران، کسی نام بیفتک را نشنیده‌ بود و بیف‌استراگانف هنوز به دهان کسی مزه نکرده ‌بود. خاچیک اما کافه نادری را افتتاح و بالای سر کافه، مهمانخانه را هم بنا کرد تا تهرانی‌ها برای حال خوب روزها و شب‌هایشان یک بهانه درجه یک داشته‌باشند. کافه آنقدر محبوب شد که دیگر کمتر کسی یادی از مؤسس آن می‌کرد و مرد مهاجر انگار به پشت خاکریز محبوبیت خلوت و خوشمزگی مهاجرت ‌کرد. کافه نادری را اکثر تهرانی‌ها که هیچ، اغلب ایرانی‌ها می‌شناسند و دلیلش پاگرفتن پاتوقی است که سیاست و ادبیات در آن بوی نوشیدنی‌های تازه و خوراک‌های نو می‌داد.
مادیکیانس ارمنی اینگونه در تاریخ برای خودش نامدار شد و هنوز هم شهرت کافه‌اش روی دشواری روزهای انجام کار جدید در تهران آغاز قرن چهاردهم سایه بلندی دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید